הכול הוגן באהבה, מלחמה ופרסום

מזבלה

ענבר מרחב שקד קיבלו בימים האחרונים חשיפה עולמית בשווי מיליונים בזכות פרסומת טייק-אופית על חיסול מבחוח בדובאי שרקחו למחסני כמעט חינם. הפרסומת שעדיין לא עלתה לטלוויזיה (תעלה רק בשני), איגדה סביבה התעניינות תקשורתית והעלתה המון שאלות ותהיות, בעיקר מוסריות.

האם העלאת המכירות של מחסני כמעט חינם על חשבון הורדת "המוניטין" ומערך ההסברה (בלשון המעטה) של מדינת ישראל זה משהו שאנחנו יכולים להבליג עליו? ופשוט לעבור לסדר היום ולתרץ בכך שהכול הוגן במלחמה, אהבה ופרסום. התשובה היא לא. בפרסום לא הכול הוגן ולא הכול מותר, במיוחד כשמדובר בביטחון לאומי ובנושאים רגישים אשר מעמידים את כולנו ומדינה שלמה באור אפלולי.

מתוך כתבה ב-CNN, קליק על התמונה לוידאו
מתוך כתבה ב-CNN, קליק על התמונה לוידאו

אז מה עושים כשמשרד פרסום שהוא מאוד קריאייטיבי אך יחד עם זאת גם מאוד פרובוקטיבי עם מנכ"ל שיודע בדיוק איך לדחוף את לקוחותיו וללחוץ על כל הנקודות הרגישות – חוצה את הגבול, הגבול בין המותר לאסור ובעצם מגיע לנקודת שפל נטולת מוסר, אתיקה ואחריות ציבורית? ענבר מרחב שקד חתומה על נוסח אתיקה של איגוד חברות הפרסום, אולם אין מי שבאמת יפקח על כך, האם הצנזורה של הרשות השנייה אכן תבין את ההשלכות של הקמפיין ותמנע את עלייתו לאוויר? זה כבר לא כל כך משנה, שכן הנזק כבר נעשה. האם מהלך יח"צני שכזה יכול בדרך זו או אחרת, בעקיפין או במישרין לגרום לפיגוע, לשנאה נוספת או לנזק תדמיתי נוסף למדינה, התשובה היא כן, כן החלטי.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

28 תגובות לפוסט

28 תגובות

  1. ואגב,
    זה הכי לא מקורי בעולם…
    כמו שמישהו אמר, כולם אבל כולם, התחפשו לזה בפורים!
    זה כבר לעוס

  2. [Comment ID #32369 Will Be Quoted Here]

    "תראו כמה אנחנו מדברים על משהו שעוד לא עלה לאוויר"
    זה לא קריאייטיב, גברת, זה בדיוק המשמעות של פרובוקציה!
    הנה גם ספי בעצמו מודה שזו פרובוקציה לשמה ולא קריאייטיב.
    כל אחד יכול לעשות את זה. אני יכול לעשות טייק אוף על השואה בפרסומת,
    ותאמיני לי שכווווווולם ידברו על זה.
    ואולי די כבר אם ההאשמות האלה של קנאה וחוסר פרגון? מה אכפת לי לפרגן לספי שקד? שיעשה פרסומת טובה ובכיף נפרגן לו. את לא מצפה שנפרגן על פרובוקציה זולה.
    ההבדל בין המשרד שלו לבין המשרדים הגדולים שהוא מוכן לצאת לאוויר עם הפרובוקציות האלה בניגוד למשרדים הגדולים שפוחדים על השם שלהם ובצדק, כמו שראינו במקרה של מקאן סלקום וגדר ההפרדה.

  3. הרבה דברים אפשר לומר בזכותו או בגינו של ספי, אבל את העבודה שלו הוא יודע. ויודע טוב.
    מיליון שקל ספי?? הצחקת אותי, הרבה פחות מזה. ורעש? שגם מיליון דולר לא קונה. הקריאייטיב כאן הוא לעשות את הרעש שנעשה בכלום כסף. תראו כמה אנחנו מדברים על משהו שעוד לא עלה לאוויר!!
    פרסום מטרתו להביא לחשיפה של המוצר ולהגברת מכירתו. ואין לי ספק שגם כאן יוכיח ספי שלא סתם קראו לו "ילד הפלא של עולם הפרסום" (עכשיו פשוט הוא כבר לא ילד…)
    אז עם כל הכבוד, תפסיקו להתייפייף. עוד מעט תגידו שלהשתמש בשייקה אופיר זה פגיעה בכבוד המת…
    יש כאן משרד צעיר ובועט, יחסי ציבור מצוינים ואולי לקולגות קצת כואב, שהם לא מצליחים לייצר כזה באזז עם תקציב גדול מזה של ענבר/מרחב/שקד פי 20…

  4. האמת שעלית כאן על נקודה מעניינת. אני מודה שבעבר כל מה שהיה חשוב לי היה הקריאייטיב. היום, כבעל משרד, שמסתכל בעיניים של הלקוחות שלו, המחויבות הראשונה שלי היא להצלחת המהלך. כשאני יכול, אני משלב את אהבת הקריאייטיב בעבודה ומקבל קפמיינים שהם (לפחות בעיניי) גם קריאייטיב וגם תוצאות (אקסלנס או winwin). לעומת זאת, במקומות כמו מחסני תאורה, שבהם אני חייב כמה שיותר מכירות מכירות מכירות, לא אתפשר במילמטר על התוצאה, גם אם הקריאייטיב לא זוכה בפרס (אבל הוא הכי מדובר). המטרה שלי שם היתה להעלות את המודעות …והיא עלתה בעשרות רבות של אחוזים. כשמגיעים למחסני כמעט חינם, האתגר עוד יותר גדול: איך משיגים בולטות עם מליון שקל, בין עשרות המליונים של שופרסל ומגה בול מחד והפי אר המטורף של רמי לוי והתרנגולת מאידך? את באמת חושבת שקמפיין קטן עם רעיון פרס חכם היה עושה את העבודה? אם כן, הוא יהיה הראשון בהסטוריה שעשה זאת …והימורים כאלה, אני לא לוקח עם הלקוחות שלי. אני שלם עם עצמי כי עדיין אחוז הפרסומות הקריאטיביות שיוצאות מאיתנו לא מבייש את שאר המשרדים שנחשבים קריאטיביים (גם הם עושים קולגייט, מגה בול, שקם אלקטריק וכו'… אנחנו לפחות עושים את זה מעניין). משהו נוסף שהבנתי על עצמי לאחרונה הוא שאני יותר נהנה מקמפיינים שגם מצליחים וגם עושים רעש מאשר במודעות שזוכות בפרס באפיקה. אולי טמון בי גם יחצן קטן 🙂

  5. אני לא אתייחס לכן או לא מוציאה הפרסומת את ישראל טוב כי מי ששונא אותנו ימשיך לשנוא אותנו ומי שאוהב אותנו ימשיך להגן עלינו ועם כל הכבוד לספי אני לא מאמינה שביכולתו לשנות ואפילו בקצת את הדעה העולמית עלינו, לא באמת.
    אני אתייחס למיצוב הבעיתי שמתחיל להיות לענבר מרחב שקד ברמה הקריאטיבית והוא מיצוב של מייצרי פרובוקציות ולא קונספטים.
    לקוחות מעריכים פרובוקציות, אנשי קריאיטיב מעריכים קונספטים (ומבצע חיסול… זה לא קונספט, זה משחק מילים ולא מקורי במיוחד)
    אם מסתכלים על הסרט על המצרים והמכונית, סרטי הגיי'ס במחסני תאורה ועכשיו האיקאופ על מבחוח אי אפשר שלא לזהות כאן תופעה די מעציבה – ואני כאשר קריאייטיב לא הייתי רוצה להיות חתומה על אף אחד מהקמפיינים האלו על כל הרעש שהם עשו. הבעיה היא שספי שקד הוא פרסומאי ולא איש קריאיטיב ובמקרה הזה זה ממש לא אותו דבר.

    חשוב לציין שכותבת הפוסט מאוד מחבבת את ספי וחושבת שהוא איש מדהים ולכן הצער על המגמתיות המטרידה

  6. [Comment ID #32284 Will Be Quoted Here]

    הייתי שמח לעבוד בבאומן, אבל אני לא. האמן/האמיני לי. שם, לפחות, עושים קריאייטיב במקום לעקוף אותו דרך פרובוקציה. ואגב, אתה לא חייב לאהוב את הפרסומות שציינתי אבל אתה ממש לא יכול להתווכח עם זה שהן נראות ומרגישות אחרת ממה שיש על המסך, לעומת החרא הנ"ל.
    רוצה פרובוקציה? קח צורר נאצי (בחר לך את מי שתרצה), חבר לו מותג וסגור הכל בסלוגן. אני מבטיח לך שכל העולם ידבר על השטות הזאת. האם זה אומר שאתה פרסומאי טוב? ממש לא!

  7. וואי חברים לקחתם את זה קשה. כולה קמפיין להיפר מעאפן.
    אז בעולם חושבים שזה לא יפה. שיחשבו. הם גם חושבים שאסור לנו לבנות בירושלים. אובמה גם חושב שהוא הנשיא שלנו ושאנחנו המדינה ה-49 שלו. יש כאלה ששכחו שאנחנו מדינה ריבונית. ואנחנו ריבונים לצחוק על מה שבא לנו. כולל מחיקתו מהעולם של עוד מנוול אחד.

    לא ראיתי את הספוט במלואו, אבל הרעיון חביב. אם כבר, יש כאן חשש אחר, שלא בטוח שמסעודה מפ"ת שהיא בדיוק הקהל יעד של הקמפיין הזה (ואגב מן הסתם תתחבר לקומדיאן בשקל תשעים שהוזכר מעלי) תבין את הקריאייטיב המשובח הזה.

  8. מה עושים? מקנאים. זה מה שאני עושה לפחות. בימים שכל קמפיין שעולה מחזיק סביבו מערך "מדברים עלי" בתשלום, בא סוף סוף מישהו ומוריד חתיכת מהלך מדובר. מקנא כבר אמרתי?!?!

  9. [Comment ID #32262 Will Be Quoted Here]

    התגובה שלך הרבה יותר מזעזעת מהפרסומת…
    קריאייטיב אמיתי?!
    אני חושב שגם מי שעשה את הפרסומת יודע שמדובר בפרובקציה זולה שרוכבת על טרנד עכשווי כדי למשוך תשומת לב. ללא שום קשר לקריאייטיב. אל תחללי את המילה הזאת ותקשרי אותה לפרסומת הזאת. וזה שהפרסומת עם נדב אבקסיס גם גרועה לא הופך את זאת לטובה.
    היו גם סרטים טובים בעבר לסופר, שלא עשו פרובוקציה זולה.
    מצד שני, אני חייב להעריך את הביצים שצריך בשביל לצאת עם פרובוקציה כזאת, אבל מבחינת קריאייטיביות מגיע לפרסומת הזאת שיזרקו עליה ביצים.

  10. [Comment ID #32283 Will Be Quoted Here]

    דורה, לו היית הוגה מספיק בפייסבוק שלי, היית מבין שהמילה שמנמן בשימוש שלי לא נוצרה מהשורש ש.מ.ן, אלא באה מהשורש ש.מ.נ.מ.ן-י.ם, שמשעותו "חמוווווד מאד עם שני סימני קריאה".
    תעשה שיעורי בית שמנמן-ים..
    : )

  11. [Comment ID #32267 Will Be Quoted Here]

    אוי נו באמת, אתה מצטט "במקרה" ממבחר הפרסומות המשמימות והנשכחות של באומן ומביא אותן כדוגמא ל"פרסום טוב"? ג'יזס.

  12. [Comment ID #32282 Will Be Quoted Here]

    😀 😀 😀 😀 😀

    התחלת עם הפרובוקציות שלך אה, אגב הפוסט מתחיל בסוג של פרגון למערך היח"צ, אז אל תקרא לי שמנמן 🙂

  13. מישהו קרא לי..?

    לשאלתך – דווקא יש לנו אתר.
    אבל הוא זמני ועדיין לא משביע רצון:
    http://www.danilevy.co.il
    בקרוב יהיה אתר חדש ומקסים.
    בכל מקרה – לא הפנינו אף אחד לפייסבוק או בכלל.
    במסגרת הפוסט הזה דורי השמנמן משך את התמונה מהפייסבוק שלי שכן אנחנו מיודדים שם (אחרי הפוסט הזה – קצת פחות..)
    : )

  14. השאלה הנשאלת היא מדוע איש יחסי הציבור המבריק דני לוי מפנה אנשים לפייסבוק שלו?
    אין לו אתר?

    בכל מקרה, פרובוקציה זולה או ברית מילה למלפפון (גברת תיזהרי, זה אני), השוק הישראלי מגיב בעיקר לדברים גרועים, ולרוב גם בצורה גרועה.

    לא ככה?

    טחחחחחתולה

  15. אני כצרכן מרוצה שהגבולות קצת מטושטשים בין מדיה שיווקית, לסתם מדיה.
    תכלס, אין הבדל אמיתי בין התדמית של המוסד, לתמדית של "חצי חינם", את שניהם מראים בטלוויזיה בחינם.

  16. פרובוקציה בפרסום – עובדת תמיד.
    השאלה היא – אם היא עובדת עבור המוצר, או נגדו?
    ימים יגידו.

    (לא כל כך הרבה ימים, מפני שכאשר נתלים באירועים אקטואליים
    חיי המדף של הפרסומת קצרים ביותר. לציבור זכרון קצר.
    כבר עכשיו, לא בטוח כמה והאם הנושא עדיין מעניין מישהו.
    מים מתחת לגשר…)

  17. [Comment ID #32262 Will Be Quoted Here]

    רעיון ענק. רגע, ה"האיטים" אמיתיים או שאפשר להביא כמה אתיופים מסכנים מגדרה? נראה לי יעלה יותר זול…יש לי גם מישהו שמביא אותם חינם כעובדי קבלן. שקל לא יעלה לנו להפיק את זה!

    וברצינות – אפשר לעלות מעל הריטיילי הקיים גם בלי להכניס את עצמך ואת כל המדינה לפינות מביכות כמו זו. רוצה דוגמא, גברת עוקצנית, תסתכלי על העבודה שעשו ב"אייס" עם הקמפיין האחרון, תראי את פלאפון, את קליק, את חטיף בייטס ועוד כמה וכמה עבודות טובות של פרסומאים ישראלים שיודעים שלא צריך להביא הומו לחנות חשמל כדי למכור מנורה ולא צריך לחסל תדמית חצי גוססת של מדינה שלמה כדי למכור מוצרים בסופר.

  18. [Comment ID #32257 Will Be Quoted Here]

    נכון ספי, אתה צודק – בחסות "חופש הביטוי" מותר לך לומר ולעשות הכל!
    ואם פולטיקאים מטומטמים, אז גם לך מותר להשתתף באורגיית הפזיזות הא-דיפלומטית שרווחת במחוזותינו בשנה האחרונה, מותר לצחוק על הכל לעשות הכל, מותר להשפיל את השגריר – כי אנחנו צודקים, מותר לאשר בניה במז ירושלים – כי אנחנו צודקים, מותר לעשות ספופ על תקרית עמומה ואפלולית – כי אתה צודק ספי…
    צרת רבים – נחמת שוטים.

  19. רעיון מדליק ועדכני ומה לעשות מתאים למציאות שבה אנו חיים. כמו כן, לפני שנתיים בערך היתה להקה שעשתה קליפ שצולם רק במצלמות האבטחה.

  20. [Comment ID #32262 Will Be Quoted Here]

    לא כל מה ש- זול, נמוך ומתאמץ להרגיז הוא אוטומטית "קריאייטיב אמיתי",
    לפעמים זה רק זול, נמוך ומתאמץ להרגיז.

    ואם יש משהו שענבר-מרחב באמת מצטיינים בו, זה טוקבקים של הערצה עצמית…

  21. להצטיין במקום שאי אפשר להצטיין בו, זה קריאייטיב אמיתי. במקום לעשות עוד פרסומת עם קומדיין טלויזיוני בשקל, שמדבר במבטא עדתי וצוחק על אמא שלו שהרגע ירדה מהעץ, או תחרות של מי העגלה יותר גדולה, יותר ארוכה או יותר משעממת תתחת, סופסוף פתרון שונה, מעיז, רענן, שמצליח לעלות מעל הזבל הריטיילי הקיים ולהראות שאפשר גם אחרת.
    ובלי שום קשר לתשובה של ספי שאני מסכימה בה עם כל מילה, אני לא חושבת שהפרסומת הזו מזעזעת, משקשקת ופרובוקטיבית בכלל, היא פשוט מחוברת בצורה מדוייקת וגאונית בפשטותה בין הביטוי מכירת חיסול לבין חיסול אחר מהחדשות. זה הכל. להביא עולם אחד אל תוך עולם שני. כמו שצריך. אז בואו נרגיע קצת. זה לא שצילמו מליוני האיטים נדחסים אל סניף חצי חינם, ומשתוללים בין המבצעים באגף השמפו לבין מוצר היום טונה בשקל עד שהמקום נחרב והם נקברים בו בחיים… 

  22. יש פער גדול בין איך שישראלי "ממוצע" רואה את החיסול לבין שאר העולם. הראי מהיום הראשון זה היה פה נושא שכולם צחקו/התגאו עליו/בו (http://mizbala.com/?p=10781)
    הפרסומות לא נעשתה בשביל תחרות בחו"ל, ולא נראה לי היה אפשר לצפות שתזכה לכזו חשיפה. יש גם פערי שפה שהופכים אותו ליותר זדוני (מכירת חיסול מול- assassination of prices ) . סה"כ סיפור לא נעים, אבל לא נראה לי "שפל נטולת מוסר, אתיקה ואחריות ציבורית" הראי סלקום כדורגל הגיע הרבה יותר נמוך.

  23. דורי, אני חושב שמה שבאמת גורם נזק תדמיתי לישראל הוא אלי ישי שמתגרה באמריקאים, המגד שהורה לחייל שלו לירות כדור גומי בפלשתיני קשור, העובדה שכל העולם יודע כמה ילדים נוהרגו בעזה, אבל אף אחד לא יודע שהחמאס יורה מתוך גני ילדים, העובדה שנותנים לברוך מרזל לצעוד בכוונה להרגיז במזרח ירושלים, המתנחלים ששורפים מסגדים, שר לבטחון פנים שמשתמש במלים כמו "ערבוש", רופאים ישראלים שגונבים ביציות ברומניה ועוד מאות דוגמאות אחרות.
    מבחינתי, אחד הדברים היחידים שנותר לנו להתגאות בהם הוא חופש הביטוי, שלא קיים באף מדינה משכנותינו ולכן הפרסומת הזאת היא לגיטימית לחלוטין. אין לי שום סנטימנטים אל מבחוח, שחטף ורצח את סעדון וסספורטס – בדיוק כמו שאין לי סנטימנטים לברוך גולדשטיין שרצח עשרות פלשתינים חפים מפשע בחברון ולכן המצפון שלי נקי. אל תשכח שגם ארץ נהדרת ושבוע סוף התבדחו על נושא מבחוח בצורה הרבה יותר קיצונית. אם זאת האמנות שלהם, זכותי, כפרסומאי במדינה שקוראת לעצמה דמוקרטית, שזאת גם תהיה האמנות שלי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים