אני רק שאלה

מזבלה

אתמול "דלף" לרשת סרטון אשר לכאורה צולם על ידי שני חיילים בבסיס צבאי. בסרטון ניתן לראות קבוצת חיילים חמושים בפונפונים אשר מתאמנים לקראת איזה מופע עם מד"סניקית קוזינה. סביר להניח שמדובר בסרטון פרסומי למותג XXX, אבל זה לא אחד מאותם הפוסטים שהולך לחשוף את המותג, אלא כזה שהולך להעלות מספר שאלות בתקווה שנוכל לייעל את העניינים.

השאלה הראשונה שאולי הכי מעניינת אותי היא למה אתר פליקס, שאמור להוות פלטפורמה שיתופית של תוכן גולשים מוסרט ממשיך ללא הרף להציג סרטונים מסחריים במסווה של תוכן גולשים בסקשן המומלצים וברובריקת ה-Featured. הרי למרבית הגולשים כבר ברור שמדובר במיקומים ממומנים ובמרחב שלרוב שמור רק לגופים מסחריים (למען ההגינות: יש שם גם תוכן גולשים אותנטי), אז למה פליקס ממשיכים עם העניין? למה להמשיך לחלוב פרה גם לאחר שנגמר לה החלב? במקום לחשוב על הכיס בטווח הקצר למה שהחבר'ה שם לא יחשבו לטווח הרחוק? הרי בסופו של דבר זה רק ייצור אנטגוניזם בקרב קהל הגולשים. כמובן שאף אחד לא יודה בזה, אבל כמות הצפיות בסרטונים המקודמים באתר פליקס ירדה והיא תמשיך לרדת עם הזמן. לדעתי אף כדי עשרות צפיות בודדות לסרטון. הגולשים לא מפגרים ובסופו של דבר הם יתעלמו לחלוטין מהסרטונים המקודמים. פליקס זו רק ההתחלה, שהרי בסופו של דבר הכעס יופנה גם כלפי המפרסם אשר יצטייר בפני הגולש כגוף שקרי. אל תגידו 'זה לא יקרה', כי זה קורה, כמעט בכל יום. אנשים מאבדים אמון במותגים ועניין המיתון בטוח לא תורם, שעון ה-Brand Loyalty מתקתק ובסוף הפצצה תתפוצץ.

השאלה השנייה שלי היא לעניין הויראליות שבסרטון והדיאלוג שנוצר עם גולש. אין ספק שיש בו מוטיבים ויראלים ומאוד מסקרן לראות מה הולך לקרות שם, למרות ששוב אנחנו חוזרים לשאלה הראשונה. הדיאלוג גווע בשניה שהגולש מבין שזה סרטון ממומן, אז מה עושים? יחידות הטוקבקיסטים בתשלום נכנסות לפעולה ומנהלי התוכן מוצאים את עצמם מתחזים לילדה בת 14 מרעננה. אז למה לא ללכת על ויראלי אורגני? האם אלו הן פניו האמיתיות של התוצר הויראלי הישראלי? הרי כל מהות הויראלי הולכת קפוט בשנייה שצריך לממן את קידום הסרטון ולהפיץ אותו בספאם לרשימות דיוור של 60,000 איש. ברגע ששילמנו כסף עבור קידום הסרטון (אני מדבר על קידום בהגזמה), כאילו שילמנו PPC על באנר, הבדל היחיד הוא שלבאנר יש לידים ולויראלי טיזר אין. ויראלי לא אורגני זה לא ויראלי, זה פשוט עוד אונליין וידאו שגולשים צפו בו כי תקעו להם אותו מול הפנים.

חיילים בסרטון אינטרנט, האם זה בכלל מותר? המרחב הווירטואלי אומנם קצת יותר ליברלי מהעולם האמיתי, אך הוא אינו שטח הפקר וכפי שפרסומות טלוויזיה כפופות לתקנות מסויימות כך גם כפוף סרטון באינטרנט. ביקשתי את התייחסותו של עורך הדין יהונתן קלינגר והרי היא לפניכם: על פניו, הצגת בני אדם כחיילים בצורה שמבזה את הצבא היא עבירה על חוק העונשין והתחזות לחייל היא עבירה על סעיף 116 לחוק העונשין: "המשתמש ללא סמכות כדין במדים של צבא-הגנה לישראל או של משטרת ישראל או במדים רשמיים אחרים, דינו – חמש שנות מאסר" (מתוך ויקיפדיה). בנוסף, יש ביזוי של המדים וכו'. גם אם היה כתוב "שהמציג אינו חייל" אז עדיין היה כאן ביזוי מדים.

פרסומות רבות משתמשות בדמותם של חיילי צה"ל, רופאים, אחיות ושאר סימבולים אשר מייצגים סמכות, מקצוענות ואמינות. לרוב אני לא מוצא בעייתיות בעניין (למעט השחיקה הרעיונאית) כי האותיות הקטנות 'המציג אינו' תמיד גורמות לי לגחך, זה כאילו היה כתוב באותיות של קידוש לבנה: 'אהלן מר צרכן, אנחנו שמים זין על האינטליגנציה שלך'. הפעם זה אולי קצת שונה. קבלו ת'סרטון 'חיילים עם פונפונים', למרות כל מה שנכתב פה, אחלה של רעיון וסחטיין למשרד, הייתי פשוט במוזה של לשאול שאלות.

flixcoil2942627-flixcoil2942627-novid

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

16 תגובות לפוסט

16 תגובות

  1. [Comment ID #14832 Will Be Quoted Here]

    גם אם חשפתי אותו לאחדים, עשרות, מאות או אלפי גולשים זה לא משנה את העובדה שפה זה בלוג פרסום, לכן הויראליות של הסרטון בכלל לא קשורה כל כך לעניין.

    תהיה חכם ותמצא איזכורים לסרטון בבלוגים שאינם עוסקים בפרסום ואינם נכתבים מטעם או על ידי המשרד שאחראי על הסרטון.

  2. בוא נראה מה קרה פה בעצם. כתבת בקורת(ברשת) על סרטון ויראלי ובעצם חשפת אותו לעוד עשרות(לפחות) של גולשים… זה ויראלי מתוחכם! כנראה שהסרטון עושה את שלו.

  3. אפרופו ויראלי וגרילה מחורבנים,
    שימו לב לזה: – קליק

    מיותר לציין שאם תיכנסו לכרטיסים האישיים שלהם, כל ההודעות האחרונות הן באותו הסגנון בדיוק.

  4. אורגני או לא, לסרטון הזה איכויות ויראליות עקב העובדה שהוא מסקרן. וכן אנשים יעבירו אותו הלאה כי הוא "מאגניב"

    עונה על ההגדרה של קמפיין מוצלח שיוצר עניין, בלי קשר אם קודם לא אורגנית.

    הדבר היחיד שאני מעדיפה אורגני זה את הירקות שלי

  5. [Comment ID #14790 Will Be Quoted Here]

    אני לא מתווכח עם פלנר, הצדק עימך, אבל זה לא סותר את השורה התחתונה שלי.
    ויראלי לא אורגני זה לא ויראלי. אני מאמין שסרטון אינטרנטי איכותי יכול להגיע להרבה יותר מ-60,000 ישראלים גם ללא השקעה כספית בקידומו ואם פרינטים משעשעים שרצים באינטרנט מגיעים לכזו כמות של גולשים, אין סיבה שסרטונים לא יגיעו. הגיע הזמן שהסרטון 'הויראלי' יקבל את הכבוד הראוי לו.

    לסיום עוד משהו קטן. לגבי הסרטון הזה חיילים עם פונפונים והתאוריה שויראלי לא אורגני הוא לא ויראלי.
    נכון להיום יש לו 12,000 צפיות, כמעט כולן בזכות הקידום שלו בפליקס. אם הוא באמת היה ויראלי אז היו לו פי כמה יותר צפיות, גולשים שכבר צפו בו היו מעבירים הלאה. אבל הם לא העבירו.

  6. מסכים איתך לגמרי.
    אבל…
    בוא נהיה לרגע ריאלים.

    אתה זוכר ויראלי אורגני שבאמת הצליח בארץ?
    ויראלי איכותי וממותג שלא קודם בשום צורה, בין אם סטנדרטית או גרילה?

    התשובה היא לא ממש.
    2 סיבות:
    1.
    Production Value – סרט איכותי עולה כסף ולעיתים קרובות הלקוח מוכן לשים כסף על מדיה אבל לא על התוכן עצמו.
    חוץ מזה, סרטון ממותג טוב יגיע בארה"ב ל-3 מיליון איש, כלומר פחות מאחוז בודד מהאוכלוסיה.
    אם סרט בישראל יגיע לאחוז בודד מהאוכלוסיה (60,000) הוא עדיין לא ייחשב מוצלח במיוחד ולא יעשה רעש.

    2.
    דפוס הגלישה של ישראלים שונה.
    מעט מאוד מגיעים לפליקס.
    ממש לא כולם הם טיפוסים ויראלים (בעיקר סגמנטים מעל גיל 30-35)
    בסופו של דבר, פריים בוואלה תופס לך 70% מהאוכלוסיה בלי ויראלי ובלי גרילה.
    רק צריך לדאוג שהקמפיין יהיה בועט.

    קיצר – למרות שאנחנו נורא רוצים להיות אמריקה – ויראלי אמיתי בינתיים נשאר כרפרנס.

  7. אוי נו תנוח ותמצא לעצמך חיים בזמן שכתבת את כל השורות האלה יכולת לקדם עוד יותר את הסרטון. ובאשר לסרטון, הוא מצחיק, וגם אם הוא מבויים, הוא מבויים אחלה.

  8. תשמע דורי, יש פה תרבות אינסטנט, אין פה סבלנות. אני לא חושב שמי שצריך לשנות את מה שצריך לשנות ישנה את זה בגלל מה שכתבת פה.. אבל אני מבין אותך, ויש עוד ים צעירים שמבינים עניין ובסופו של דבר הצעירים האלה יימשכו בחוטים ויהיה בסדר.

    בינתיים, החיים בזבל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים