פוסט אורח: האם האינטרנט יהרוג את הטלוויזיה?

פוסט אורח: האם האינטרנט יהרוג את הטלוויזיה?
פוסט אורח: האם האינטרנט יהרוג את הטלוויזיה?

מאת: דרור עדן, מייסד אתר FlatPlanet, פורטל המרכז קישורים לצפייה ישירה מאתרי המקור ברשת.

המגזין הכלכלי "גלובס" פרסם לאחרונה את תוצאותיו של מחקר אודות נתוני גלישת האינטרנט בישראל. ובכן, באשר לשאלה "כמה גולשי אינטרנט יש בישראל?", התשובה היא למעלה מ-4 מיליון. המחקר מצביע גם על כך שמספרם של גולשי האינטרנט בישראל גבוה בכ-20% ממספרם של צופי הטלוויזיה. מומחים בתחום מעריכים כי המגמה רק תלך ותתחזק.

ההשוואה בין גולשי האינטרנט לצופי הטלוויזיה איננה בכדי. אחד התחומים המתפתחים ביותר הוא תופעת "ריבוי המסכים". אם בעבר היינו צופים בשידורים חיים בטלוויזיה, כעת ניתן לשים לב להתרחבות המדהימה בשירותי הצפייה הישירה במרחב הווירטואלי. כאשר התחלנו באתר FlatPlanet, לרכז את כל הקישורים הרלבנטיים לצפייה ישירה, לא האמנו לכמות המקורות והאפשרויות אליהם נחשפנו.

התפתחות תעשייה של צפייה ישירה
ובכן, איך הכל התחיל? בדומה לשיר המפורסם "Video killed the radio stars", בתעשיית הקולנוע חששו כי האינטרנט יעשה לקולנוע מה שכבר עשה לתעשיית המוסיקה. על פי משרד המשפטים האמריקאי, אתרי ההורדות הבלתי חוקיות גורפים לכיסם סכומי עתק. יותר ויותר גולשים ויתרו על השכרת סרטים או צפייה בקולנוע. תוך כדי חיבור מערכת קולנוע ביתית וגלישה מהירה באינטרנט, גולשים אלה זכו לצפייה ישירה בתכנים און-ליין.

החיבור הבלתי נמנע בין האינטרנט לבין ערוצי הטלוויזיה נעשה בבחינת "אם אינך יכול לנצח אותם, הצטרף אליהם". ואכן, אם נניח לרגע את האפשרות לצפות באופן "בלתי חוקי" בתכנים ברשת האינטרנט, הרי שעולם ה-VOD והצפייה החוקית נמצא בהתפתחות חסרת תקדים. לדוגמא, את סרטו המצליח של בן אפלק, "ארגו", גולשי הרשת יכולים לראות בעבור תשלום חד פעמי באמצעות אפליקציית Smart VOD. לכך ניתן להוסיף גם את כניסתן של הטלוויזיות החכמות לעולמנו אשר הפכו לחלק מן ה"קלחת". גם חברת אפל האמריקנית לא נותרה מאחור. באמצעות שירותי אייטונס, החברה מאפשרת צפייה בסרט "ג'אנגו ללא מעצורים" הן באפל TV והן במכשיר הנייד.

"בית הקלפים" מבית נטפליקס – סדרת האינטרנט הראשונה המועמדת לפרסי אמי
"בית הקלפים" מבית נטפליקס – סדרת האינטרנט הראשונה המועמדת לפרסי אמי

ספק הכבלים הבא – "אפליקציה"
ה"הפנמה" בדבר התמורות החדשות בעולם התקשורת באה לידי ביטוי בדברים שאמר לאחרונה בישראל ריצ'רד פלפלר, מנכ"ל חברת HBO. מנכ"ל רשת הכבלים האמריקאית הפופולארית, אשר הגיע ארצה בתור אורח של חברת Yes המשדרת חלק מסדרותיו בישראל, התייחס באופן ישיר לשירות HBO GO אשר העביר לאינטרנט את כל התכנים של רשת HBO בתשלום. דבריו היו חד משמעיים – "אין זה חשוב לי היכן יצרכו הצרכנים את התוכן שלי". מנכ"ל נטפליקס האמריקנית, ריד היסטינגס, היה נחרץ לא פחות כאשר התבטא לאחרונה בנוגע לנושא זה בכנס טכנולוגי בניו-יורק – "ספק הכבלים העתידי שלכם יהיה אפליקציה".

עוד בנושא: פוסט אורח – תעשייה על הכוונת

ישנם אתרי אינטרנט אשר פעילותם מתמקדת כמעט אך ורק באספקת תכני וידאו במרחב הווירטואלי. אתרי סטרימינג אלה, כגון נטפליקס והולו, צוברים תאוצה של ממש והופכים לחלק בלתי נפרד מעולם התוכן המקוון. נטפליקס, אשר חצתה לאחרונה את גבולות ארה"ב והיא זמינה כיום גם בדרום אמריקה, באיים הקריביים, בממלכה המאוחדת ובאירלנד, מתגאה בכ-23 מיליון מנויים (והמספר רק הולך וגדל). לא זו אף זו, נטפליקס, אשר מאפשרת צפייה בתכנים רבים באמצעות האינטרנט, נכנסה גם לשוק הסדרות והיא מציעה דרך צפייה אלטרנטיבית בתכנים. לדוגמא, היא רכשה את מלוא הזכויות בסדרה "בית הקלפים" ולאחר השלמת הצילומים היא פרסמה את העונה הראשונה במלואה ב"מכה אחת" באתר הסטרימינג שלה. כאשר הסדרה זכתה למועמדויות בתחרות ה"אמי" בשנת 2013, רבים בתעשיית הטלוויזיה והסדרות החלו להבין שהעולם – כפי שהם הכירו אותו – משתנה.

גוגל וחברות נוספות פוזלות לטלוויזיה
ענקית החיפוש גוגל נמצאת אף היא במרכז העניינים, גוגל פועלת רבות בכדי להתקשר עם ערוצי טלוויזיה מובילים. המטרה היא אחת – לחבר את טכנולוגיית האינטרנט עם ערוצי הטלוויזיה. זאת נוכח המגמות והתמורות בשוק התקשורת העולמי. גוגל לא לבד במערכה. חברות נוספות פועלות על הקמתם של שירותים אלה.

לדוגמא, אינטל, מיקרוסופט וסוני רוצות אף הן "חלק בעוגה". ואכן, כעת נותר רק להמתין ולראות מה יתפתח במגעים בין גוגל לערוצי הטלוויזיה. בניגוד ליריבתה "המושבעת", אפל, גוגל איננה מנסה לשתף פעולה עם בעלי פלטפורמות ההפצה ובעלי הערוצים. הגישה שבה היא נוקטת הינה מעט קשה יותר. למעשה, גוגל מבקשת להפעיל חבילות של ערוצים חיים אשר יחליפו את חבילות הכבלים שנרכשות זה מכבר על ידי מרבית משקי הבית.

מה יהיה בעתיד?
כל המגמות המסתמנות כעת מצביעות על כך שעולם הצפייה ברשת רק ילך ויגבר. ואכן, כמו שאירע בתעשיית המוסיקה, סביר בהחלט להניח שמפיקי תכני הווידאו יצטרכו "להמציא" את עצמם מחדש ככל שהתופעה תתרחב. ניתן בהחלט לצפות כי מספרן של הפלטפורמות המקוונות (כגון אתרי סטרימינג או חיבור בין חברות אינטרנט לערוצי טלוויזיה) לצפייה בתכני וידאו רק יתעצם. מיותר לציין כי ככל שנתקדם אל תוך ה"מהפכה הדיגיטלית" הזו, גם תכנים בעברית יהיו חלק בלתי נפרד מהמגמה. במילים פשוטות, העתיד צופן בחובו חיבור ישיר בין האינטרנט לבין הטלוויזיה ויש אשר צופים גם את היעלמותו לחלוטין של מכשיר ה-DVD (אשר ילך, בעקבות חברו – הקופמקפט דיסק – לעלם שכולו טוב).

למעשה, אם נשים את האצבע על המגמות העיקריות, ניתן להניח כי אתרים המאפשרים צפייה ישירה בתכנים באינטרנט (לרבות חברות המאפשרות צפייה בתכנים מקוריים) יתרבו. כמו כן, יתהדק החיבור בין ערוצי הטלוויזיה לאתרי האינטרנט שלהם וריבוי תכנים בנושא (לדוגמא, צפייה ישירה בערוצי טלוויזיה באמצעות הרשת). כמובן – יהיו גם תכנים אשר ישווקו באופן בלעדי ברשת. כבר היום, ניתן ללמוד על ההתפתחויות העתידיות מתעשיית המוסיקה. כשם שאמנים רבים החליטו לשחרר את יצירותיהם מהרגע הראשון לרשת האינטרנט, סביר להניח שכך יהיה גם עם תכני וידאו רבים. ככל שהזמן יעבור, התופעה רק תלך ותתרחב.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

הוספת תגובה לפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים