ניתוח קמפיין: "איקאה – מפרטון תשע"ח עם אבשלום קור" – מקאן תל אביב

עטרה בילר, אבשלום קור - איקאה
עטרה בילר, אבשלום קור – איקאה

בשנה האחרונה הניחה איקאה על סדר היום את הקטלוג ואת השמות השוודים של שלל מוצריה. הקטלוג הפך ברבות השנים לפריט אייקוני שהעולם מחכה לו ושוקע בו תוך כדי הרהורים לרכוש בו אי אילו מוצרים כדי לשדרג את "היום יום המופלא" שלהם. היום יום המופלא אגב זו האג'נדה שאיקאה מובילה מזה זמן, תוך שהיא מרכינה ראש בפני מותגי יוקרה ומודה בהיותה יומיומית, פשוטה אבל מופלאה.

לצד סוגיית הקטלוג ישנה סוגיית השמות השוודיים הבלתי אפשריים של אינספור מוצרי איקאה. אז במקום להתנצל או להחביא את הנטל הזה, הופכת אותו איקאה להזדמנות. לא מזמן יצרה איקאה שיום מקביל לכל מוצריה בדמות 'חיי הצרכן'. לדוגמא – מיטה זוגית נקראה "הוא לא אומר לי שהוא אוהב אותי", ובאופן הזה כוסתה קשת נרחבת של בעיות משפחה פופולאריות כגון בלגן בחדר הילדים, אדישות הגברים לרומנטיקה וכדומה. מה שאני אוהבת אצל איקאה זה שהיא לא נחה על שמריה ולא מתעלפת ממאמצי המהלך האחרון שהיה די טוטאלי. היא מחפשת את הדבר המצחיק אך הרלוונטי הבא.

איקאה מפרטון – מקאן תל אביב

המהלך הנוכחי כל כך מתבקש מאליו שלא ברור איך חיכינו לו עד הלום. השמות שממשיכים להיות בלתי אפשריים, בלתי ניתנים להיגוי ובעיקר בלתי זכירים מקבלים תרגום לעברית. אבל כדי להפוך את זה למצחיק ולהבהיר שמדובר בהומור עצמי – בוחרת איקאה ללהק לתפקיד כפוי הטובה הזה מי אם לא את אבשלום קור. אבשלום קור הוא דוגמא ומופת לחוסר מודעות עצמית דידקטית שכולם מסכימים עליה. הוא מגוחך ופאתטי בצדקתו המצקצקת ולכן מתאים למהלך. אבשלום קור מופיע בדמות של קריקטורה של אבשלום קור שלא הייתה מביישת את 'ארץ נהדרת'. נדיר שאיש לא היה יכול לחקות אותך טוב מעצמך…

שמרפוף – DIHULT

כל מילה באיקאה שיש לה נופח של חו"ל מקבלת חבטה חזקה לפרצופה בדמות מילה עברית כבדה אך הגיונית. לדעתי 'כבדה אך הגיונית' זה שם המשחק. באותו רוח "עלו והרכיבו" מצחיק ומטורף ולא פחות ממנו "איקאה מצדיעה לשפה העברית" וגם "חפשו את המפרטון במרשתת" וכן הלאה. ברור שרהיטים מקבלים כינויים כמו "שקעבי" או "כבישק", מנוקדים למשעי ונהגים בהיגוי קרייני של פעם שאפשר אפילו לקרוא לו – מנוקד וקפדני. אגב "כזבזר" – שזה פרחים מפלסטיק – קרע אותי מצחוק.

המהלך מציף מחדש את עושר המוצרים של איקאה תחת התירוץ המופרך שיש לתרגם את כל השפע השוודי הזה לעברית. מי שנחשף מעלה חיוך ומבין את כפל המשמעות מלבד אולי אבשלום קור בעצמו שנשאב לחלוטין לסינדרום וצוהל אל מול האקט ברצינות תהומית ושביעות רצון פאתטית של מנצח… איקאה אולי "מצדיעה" עלק "לשפה העברית" אבל אני מצדיעה לאיקאה.

מרבץ – VIMLE


עטרה בילר היא מהאסטרטגיות הותיקות בתחום, בעלת TheBrandingEdge. כתבה טור ניתוח קמפיינים במשך 8 שנים באתר אייס. בעלת טור בגלובס ופינה שבועית ב-103FM. מרצה על אסטרטגיה, מיתוג, חשיבת יצירתית, פרסום ועוד.


מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

2 תגובות לפוסט

2 תגובות

  1. חושבת שיכולת להצדיע לאיקאה גם בלי להגחיך ולחבוט באבשלום קור. ממש לא מסכימה איתך על "דוגמא ומופת לחוסר מודעות" ו"מגוחך ופתטי". ההיפך הגמור. אבשלום עושה פה עבודה מצוינת עם מודעות עצמית גבוהה ושפע הומור עצמי. הבדיחה היא על חשבונך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים