מודל פאק

מזבלה

יש משהו רקוב בענף הפרסום הישראלי שמעטים מוכנים לדבר עליו, איגוד חברות הפרסום מתעלם ממנו, חוקי האתיקה בכלל לא חלים עליו , הנהלות תחרויות הפרסום בחו"ל כלל לא טורחות לבדוק אותו ומשרדי הפרסום רק מנצלים אותו. לדבר הזה יש שם וכפי שנגלה לי בשירותים אקרא למודל הזה – FAC (או Fake Awards Campaign או For the love of awards). מבוסס על השיר המעולה של ה-O'Jays, המודל מתייחס לקמפיינים מפוברקים שנעשו במגרש החניה של משרד הפרסום, קמפיינים שנעשו באופן מצומצם עם חשיפה של 10 אנשים וקמפיינים שהופיעו במדיה איזוטרית, בשעות חריגות עם רייטינג ואפקטיביות אפסית. המשותף לכל הקמפיינים הללו היא המטרה שלשמה הם נוצרו – הגשה לתחרויות פרסום. אם הייתי שוטר הייתי אומר הונאה ומוריד למישהו קת שיתעורר, אך היות ואני כבר מזמן לא במג"ב אני פשוט אומר – בושה וכותב פוסט.

אחת הסיבות שבחרתי שלא לאגד את המזבלה באיגוד חברות הפרסום ולהגיש עבודות לקקטוס היא העלמת העין, הבורות וחוסר העניין של האיגוד בהתעמקות וניתוח עבודות שהוגשו. כיום ניתן להגיש כל עבודת אמביינט ללא הוכחה שהיא יצאה לפועל, ללא הוכחה לאפקטיביות שלה, לא צריך כלום, פשוט לעשות פרינט פריזנטטיבי, וידאו מעפן, לשלם אלפיה, להגיש ולשים עוד קקטוס שקר בארון.

בשבוע שעבר נחתו במייל שלנו שתי דוגמאות של קמפיינים ישראלים כאלה שמבוססים על 'מודל פאק', אני לא הולך להציג אותם אבל חדשות טובות ליוצרי הקמפיינים, אם לא הספקתם לשלוח אותם לחו"ל אז טוב לדעת שקאן האריכו את תאריך ההגשה ל-9 באפריל. לנוחיותכם קבלו סרטון אינפורמטיבי של הפסטיבל, אל תשכחו לקודד ב-MPEG2 – איך מכינים מצגת שקרית לקמפיינים הדיירקט והפרומו שלכם:

flixcoil3109235-flixcoil3109235-novid

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

15 תגובות לפוסט

15 תגובות

  1. [Comment ID #18329 Will Be Quoted Here]

    הדיון האם משרדי הפרסום נפוחים מאגו במקום יצירתיות הוא לגיטימי לגמרי.
    אני התקוממתי נגד הטענה שהם לא ניגשים לקקטוס מטעמים אידיאולוגיים כשהאמת היא שהם לא עשו אף פרוייקט שאפשר להגיש לתחרות.

    בעניין טענתך, מעבר לפרובוקציה בשקל, היא שגויה לדעתי.
    הקקטוס בשנה שעברה היה ברמה מאוד גבוהה. מצד אחד לא היו הרבה זוכים ומצד שני אלו שזכו היו ראויים באמת לפרס.

    המציאות מוכיחה שמשרדי הפרסום בארץ בהחלט מסוגלים לייצר קריאייטיב ברמה גבוהה. לצערי, לא עושים את זה מספיק מכל מיני סיבות.

  2. בין אם הם עשו מאה אלף קמפיינים או אפילו לא אחד, לא משנה כהוא זה את תקפות טענתו
    רוב משרדי הפרסום בארץ נפוחים מאגו במקום מיצירתיות. הם לא יותר מאשר שכונת עוני אשר ביוב זורם ברחובותיה.

  3. הקמפיין של כריסטינה מגניב.
    יש מצב שהוא שווה אפילו קקטוס או לפחות פיינליסט.
    רעיון טוב למרות שבינינו, הוא הרבה פחות וואו ממה שאתם עושים ממנו.

    אבל בכל מקרה הוא שייך ל-2009.

    לכן הוא לא שייך לדיון.

  4. [Comment ID #18285 Will Be Quoted Here]

    זה בדיוק הזמן לאמבד כאן:
    סרט של כריסטינה 😀

    דוריאל תביא אותה באימבד ותן לחמוד להבין שהוא לא כ"כ מבין מה הוא כותב למרות שהוא נורא מתעקש לצאת חכם. איך מנחם בן היה אומר: "הפתטיות וחוסר ההבנה שלך בנוסף לבורות המעלה גיחוך והניסיון להיראות משכיל- זה קסום בעיני"!

  5. [Comment ID #18282 Will Be Quoted Here]

    ביקורת עניינית זרה לך ולא תדע לכתוב או לזהות אותה גם אם תקבל אותה בצינור הזנה רקטלי.

    אני לא מחרים שום דבר ולא מעודד החרמה, מה שכן אני טוען שיש פגם במערכת שכל עוד לא יתוקן אני לא מוצא טעם לקחת בה חלק – בין אם עשיתי קמפיינים בודדים או 90 אחוז מנתח השוק.

    ולעניין מניין הפרויקטים, לא שאני חייב לך דין וחשבון אבל תעשה לבד את החשבון, המזבלה מתקיימת בכבוד+ מזה כמעט שנתיים, בזכות ולא בחסד ויוצרת קמפיינים חדשניים אשר אף הם זרים לרמתך, וזאת ללא תמיכה של קבוצת פרסום גדולה או משאבים כלכליים או כל דבר אחר מלבד אמונה, התמדה וסיפוק תוצאות אפקטיביות ללקוחותיה.

    בשורה התחתונה לא צריך להתבייש לומר – מה שהמזבלה השיגה בפחות משנתיים, אנשים כמוך לא משיגים בתקופת חיים. ד"ש

  6. אתם יודעים לבקר את כל העולם אבל לא יודעים להתייחס לביקורת עניינית עליכם.
    למה אתה כותב כזה מאמר יומרני כששום דבר לא עומד מאחוריו?

    אם הייתם עושים 10 פרוייקטים נפלאים השנה והייתם מחליטים להחרים את התחרות מסיבות אידיאולוגיות אז ניחא.

    אבל ברצינות, בשנת 2008 עשיתם פרוייקט אחד- הקד"מ של פיילוט.
    הוא היה מאוד נחמד, בשיא הרצינות. לדעתי לא שווה פרס אבל בהחלט נחמד.

    האם על בסיס העבודה הזו החלטתם לצאת נגד הקקטוס? זה לא נראה לכם מגוחך?
    תענה לי בבקשה עניינית.

  7. [Comment ID #18277 Will Be Quoted Here]

    אישרתי את התגובה שלך רק כי היא מזכירה לי כמה פתטי זה להיות אתה ובמיוחד לאור העובדה שאתה מלכלך פה על לקוח שהוא גם שלך. כמה עצוב.

    נחזור לדסקס על העניין ביוני.

  8. "אחת הסיבות שבחרתי שלא לאגד את המזבלה באיגוד חברות הפרסום ולהגיש עבודות לקקטוס היא העלמת העין, הבורות וחוסר העניין של האיגוד בהתעמקות וניתוח עבודות שהוגשו."

    אילו עבודות בדיוק עשיתם ב-2008?
    הקד"מ של פיילוט?
    זו העבודה היחידה שעשיתם והיא לא שווה שום פרס.

    חוץ ממנה לא עשיתם בכלל עבודות אז מה אתם סתם מקשקשים?

  9. בתי הקברות מלאים בלוחמי צדק כמוך 😉
    מסכים איתך….אבל מה אתה אומר על מאבק ניצול כוח האדם וחוסר תשלום לשעות נוספות
    ניצול קופים מתחילים ללא עתיד ברור לקידום או שכר שראוי לעות העבודה והחיים בעיר היקרה הזאת…די לגרוף רווחים על חשבונינו!!
    זה נשמע פחות אמיץ בעילום שם

  10. [Comment ID #18271 Will Be Quoted Here]

    אני לא כלבוטק 🙂 לא כתבתי את מה שכתבתי מרוע או אינטרסים כאלו או אחרים, לכן וויתרתי על דוגמאות ששוכבות לי בסיטונאות במייל.

  11. מילים כדורבנות, מילה בסלע, אבל התכנית להגנת עדים עדיין לא מופעלת בארץ, אז תבדוק לפני שאתה מתניע. אם חסר לי משהו בפוסט שלך, זה כמה דוגמאות.

  12. צ'מע,
    אני הראשון להסכים איתך לגבי קמפיינים פיקטיביים אבל בדיוק בשביל זה בקאן (ובתחרויות פרסום אחרות בעולם) מודדים גם אפקטיביות. השנה העלו בקאן את מדד האפקטיביות ל-30% ברוב הקטגוריות ככה שהוא תופס חלק נכבד מהשיפוט.
    לגבי פרסומות שנעשו במיוחד לתחרויות יש כאלה בארץ ואני מניח שגם בחו"ל. אני לא מוצא היגיון לקחת קריין ולהקליט איתו עשרות תשדירי רדיו פיקטיביים יומיים לפני תחרות אבל מי שכן שיהיה לו לבריאות. בקקטוס אולי זה יילך בקאן קשה לי להאמין…
    גרילה זה קצת שונה ומי כמוך יודע את זה- זה בד"כ נקודתי ורק פרסום של המהלך באתרים כמו המזבלה ותפוצה ויראלית אחרת ממחישה את זה אחרת מי שלא היה במקום לא יידע על זה. בגלל זה חלק גדול מגרילה זה PR (ובשביל זה עשו גם PR LION).

    בקשר לקקטוס, אין מה להוסיף. תחרות שאין בה אפקטיביות בכלל מתאימה לבי"ס לקופירייטינג ולא לתעשיית פרסום…

    בהצלחה לכולם בכל התחרויות 😀

  13. דורי בן-ישראל-מרוז-דיין-רוזנטל. זכות הציבור לדעת.

    כל הכבוד, טוב לראות את הזיבלונים מפקחים מבחוץ.
    ;;) (פרצוף מודאג)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים