מה שקרה לליאת אלון ולנועה זיידמן רק מוכיח את הבעייתיות האמיתית עם פייסבוק

פייסבוק ישראל: אילוסטרציה
פייסבוק ישראל: אילוסטרציה

משהו לא טוב עובר על 'פייסבוק' שנציגותה בישראל נשלטת ביד הברזל של המנכ"לית עדי סופר תאני. מאז הקמת הנציגות המקומית של פייסבוק, זו מתנהלת באופן המזכיר את התנהלותו של ארגון טרור, או לפחות קרטל פשיעה, ראו בין היתר את סיפור "הפרוטקשן" שנגבה ממפרסמים קטנים. מחשש לסנקציות מצד הרשת החברתית שידה על שאלטר הטראפיק של כל האתרים והמפרסמים, אפילו התקשורת מפחדת לדבר יותר מדי על התנהלותה.

פייסבוק ישראל מחליפה מספרי טלפון כמו גרביים, לאחרונה היא אף ניתקה לחלוטין את מנוי התמיכה לאחר שמספר הטלפון פורסם במזבלה. תוסיפו לכך שפייסבוק ישראל לא משלמת מיסים על היקפי הכנסות של מאות מיליוני שקלים בישראל, למעלה מ-1.5 מיליון ש"ח ביום או בלשון פחות מתייפייפת – פייסבוק מעלימה הכנסות ומתנהלת ככזו שלא חייבת דין וחשבון בפני שום גורם, לא ציבורי ולא ממשלתי.

משיקולים מסחריים, פייסבוק לא מסירה את מרבית הסטטוסים והעמודים המסיתים לרצח ישראלים ויהודים ויתרה מכך, עובדיה אף נשלחים לחדד בפניהם את נהלי הרשת החברתית וזאת למען יוכלו להמשיך לפעול באין מפריע, גם במחיר של הסתה לרצח ופגיעה ברורה בחיי אדם. כסף חשוב מדם, אלו הם כנראה האידיאלים של פייסבוק.

ליאת אלון (Liat Alon), פעילת פייסבוק פופולארית, זכתה כמו מרבית הישראלים השבוע, לקבל איום על חייה וזאת על רקע גל הפיגועים ששוטף את המדינה. בהודעת צ'ט שנשלחה לאלון על ידי אחד מפעילי הדיגיטל של החמאס, נכתב (השגיאות תוקנו): "היום אני אהיה בבית שלך והמשפחה שלך תשרף. פלסטין היא האדמה שלנו ולנו הזכות לחיות כאן או שנשרוף כאן. חיכינו לשעה, והגיע הזמן כבר להיפגש לשלוח אותך לגיהנום".

הסטטוס של אלון
הסטטוס של אלון

עבור ישראלים רבים שמקבלים הודעות מסוג זה, העברית הקלוקלת של מפגעי הסייבר של החמאס הוא נושא ללעג ופחות לכזה שבאמת מאיים על חייהם (קליק לדוגמא, תודה לאדוה הרשקו). אולם אסור לנהוג בקלות ראש במעשי אלימות ואיומים מסוג זה. אלון הגיבה בהומור להודעה וענתה: "יש לי חבר" וכיאה לסטטסיונרית פופולארית, פירסמה את ההתכתבות לעוקביה וחבריה.

בסטטוס שהעלתה נכתב: "הגברים של היום כאלו אגרסיביים". הסטטוס של אלון זכה לכ-5,000 לייקים ומאות שיתופים בדפים ופרופילים ואז קרה מקרה מאוד מוזר, כזה שכנראה משקף בצורה הטובה ביותר את הבעייתיות האמיתית של פייסבוק וכיצד המנגנון הלא-אנושי שהיא מפעילה מחטיא פעם אחר פעם וכנראה במכוון את המטרות החשובות באמת.

לא עומד בתקנון
לא עומד בתקנון

ובכך היום בשעות הצהריים, קיבלה אלון הודעה מפייסבוק כי הסטטוס שלה הוסר – דווקא הוא לא עמד בתקנון של הרשת החברתית, שאף חסמה אותה ל-24 שעות ולא את המפגע האינטרנטי שאיים על חייה, שמצטרף לשורה של מאות אלפי פרופילים אמיתיים ומזוייפים ואלפי עמודי פייסבוק שמסיתים לפגיעה ורצח ישראלים ויהודים, אולם ממשיכים לפעול באין מפריע ברשת החברתית.

אלון כאמור היא לא היחידה שנפלה קורבן לאנטישמיות האלגוריתמית (ואולי גם האנושית) של פייסבוק. נועה זיידמן (Noa Zeidman), עידכנה לפני מספר ימים את תמונת הקאבר שלה בפרופיל וזאת לנוכח תחושת הסולידריות שהציפה אותה ורבים אחרים.

בתמונת הקאבר נכתב: "Wherever I stand, I stand with Israel" אלא שגם את זה פייסבוק מצאה מסיבות לא ברורות כתוכן פוגעני שעובר על תקנון השימוש שלה והיום בשעות הערב המוקדמות גילתה זיידמן כי פייסבוק פשוט הסירה על דעת עצמה את תמונת הקאבר המדוברת ללא שום סיבה.

הקאבר של נועה זיידמן שהוסר
הקאבר של נועה זיידמן שהוסר

באותה נשימה, ראוי לציין כי פייסבוק דווקא זריזה בהסרת תכנים "מסיתים" אבל רק כשאלה מופנים נגדה או נגד בעלי האינטרסים שלה. כזכור לאחר הסרת עמוד הפייסבוק של תנועת 'באים לבנקאים' לפני כחודש, ערן ורד, פעיל התנועה, פתח איוונט למחאה מול ביתה של מנכ"לית פייסבוק ישראל, האיוונט הוסר באורח פלא מפייסבוק וזאת בתוך דקות ספורות.

גם זמיר דחב"ש, איש יחסי הציבור של פייסבוק ישראל, כנראה יודע איך מסירים סטטוסים בקלות ובמהירות, סרטון של באים לבנקאים שצולם בפעילות מחאה מול ביתו בתל אביב אף הוא הוסר במהרה מהרשת החברתית.

המזבלה פנתה לחברת פייסבוק ישראל ולמשרד יחסי הציבור שלה 'שלום תל אביב' אולם גם הפעם פייסבוק ישראל בחרה שלא להגיב והודגש כי פייסבוק אינה עוסקת בפניות עיתונאים או בלוגרים, בשום נושא נקודתי או כזה הקשור למדיניות הרשת החברתית. כנראה שישנם דברים חשובים יותר עבור סופר-תאני ומארק צוקרברג, כמו להמשיך לאפשר לסרטונים כמו זה מטה לשטוף את הרשת החברתית.

קראו גם: גולש שילם 34 ש"ח בשביל לקבל תשובה ממנכ"לית פייסבוק ישראל

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

6 תגובות לפוסט

6 תגובות

  1. פייסבוק הינו גוף פרטי שלא חייב לך ולאף אחד דבר וחצי דבר. לא מרוצה? סגור את החשבון ושיהיה בהצלחה

  2. פייסבוק היא חברה עצומה עם השפעה, בעיקר בארה"ב. הבעיה העיקרית היא הדרך שפייסבוק נתפסת בימינו בידי דעת הקהל העולמית וגם בבחינת החוק הבינ"ל וכמובן, איך לא? החוק האמריקני. מאחר וישראל קטנה מדי וחסרת השפעה על הנעשה בארה"ב (חה חה חה…), ישנם קולות לא להתעסק עם פייסבוק יתר על המידה, בעיקק בעניין המיסוי. למה? כי ככה זה, גם באירופה הסכימו (חצי הסכימו, הגרמנים עושים לפייסבוק צרות לגבי פרטיות).

    מהון להון, מארק צוקרברג הוא "משלנו", אבל יש לו השפעה קטנה מאוד, זאת בכדי שהחברה תמשיך לפמפם כסף גם משונאי יהודים מובהקים שמשתמשים בפייסבוק כצינור להזרמת השנאה שלהם, בעיקק בארה"ב, אבל לא רק… פייסבוק מנוטרת על ידי גורמים בממשל האמריקאי, כמו גם כמה סוכנויות ביון בינ"ל, ביניהן כמובן המוסד. ככל שיש יותר מידע על איש כזה או אחר, לפעמים מוטב שהסתה ושנאה יפורסמו, ולו רק שיתפסו את הנבל לפני שמאוחר מדי, אבל לפעמים מאוחר יותר, בייחוד במקרים הקטנים שמדינת ישראל רואה בשבוע האחרון. אז ילדודס… לא הכל שחור או לבן, יש המון באמצע, ופייסבוק היא בסופו של דבר, זכות ולא חובה. לכו תנשמו קצת אוויר צח בחוץ.

  3. להתעורר במיידי הבנקים ובתי המשפט מגנים על פייסבוק הפושעים פועלים בתוך בתי המשפט והבנקים מקבלים כסף זר מאויבי מדינת ישראל! המילה ישראל היא תוכן פוגעני לא יאומן!!!!!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים