הסיפור האמיתי שמאחורי הונאת זארה חושף את תשתיות הענק של עברייני המקלדת

הונאת זארה
הונאת זארה

הונאת רשת נרחבת במיוחד שהחלה לשטוף את הרשת החברתית החל משעות הבוקר היום (שבת), מבטיחה לגולשים כרטיסי giftcard חינמים בסך 400 ש"ח לקנייה ברשת האופנה הספרדית זארה (Zara). במרכזה של ההונאה עמוד נחיתה שהוקם תחת הדומיין "ZaraIsraelCard.com" בו נכתב: "זארה מחלקים כרטיסי מתנה בשווי 400 ש"ח לרגל יום הולדת 20 שנה". בשונה ממה שנכתב, זארה ציינה במאי האחרון 41 להיווסדה.

על מנת לקבל את "המתנה הנדיבה" של רשת האופנה, מתבקשים הגולשים לבצע שני שלבים; בשלב הראשון אלה נדרשים לשתף את עמוד האתר, לאחר השיתוף, הגולשים מתבקשים לבחור 5 קבוצות פייסבוק בהן הם ישתפו את הקישור ולאחר מכן לכאורה הם יוכלו לקבל את ההטבה. אלא שמאחורי נדיבות הלב המיסתורית של רשת זארה בישראל עומדת הונאת רשת בקנה מידה בלתי מוערך מספיק שאינה קשורה לרשת האופנה.

יעל, מנהלת קבוצת פייסבוק פופולארית שזכתה למבול של קישורים מגולשים שנפלו בפח והאמינו שזארה אכן תתגמל אותם בעבור השיתוף, מספרת למזבלה כי היא נאלצה למחוק למעלה מ-400 סטטוסים ולחסום מאות גולשים שהציפו את העמוד בתוך פרק זמן קצר במיוחד.

עמוד הנחיתה של זארה
עמוד הנחיתה של זארה

זארה אינה היחידה שזוכה להיות במרכזו של תרגיל העוקץ החברתי. גם רשת האופנה H&M מחלקת גיפט קארד של 400 ש"ח, מותג השעונים 'רולקס' (Rolex) שמציע שעונים בחינם וחברת התעופה בריטיש איירווייס (British Airways) שלכאורה מציעה כרטיס חינמי במחלקה ראשונה למי שישתף את הקישור ויפיץ אותו ברחבי פייסבוק (תודה לטל, גיא וכפיר).

הונאת בריטיש איירווייז
הונאת בריטיש איירווייז
הונאת רולקס
הונאת רולקס
עושים כסף מהבית
עושים כסף מהבית

התחקות אחר המקור שבוצעה על ידי המזבלה, חושפת את היקפיה האדירים ומציגה מאות הונאות תוכן בשנים האחרונות, שמאחוריהן עומדת קבוצה של צעירים ישראלים, רובם ילידי שנות ה-90, שמנצלים את תמימותם של מאות אלפי ישראלים במטרה לייצר רווח, כל זאת תוך שתילת קוקיז לאיביי, שיתופים כפויים וללא ידיעת הגולשים לקידום אפיליאציות שונות (תוכניות שותפים), לרבות הגרלות (לוטו), רכישות מקוונות ושיטות שיווק שונות מז'אנר 'איך להרוויח כסף באינטרנט'.

הונאות פייסבוק
הונאות פייסבוק

סקירת קוד המקור של האתר ZaraIsraelCard.com שנרשם כדומיין חסוי, חושפת בפנינו לא מעט פרטים. ביניהם קישור 'https://bit.ly/1MoyOQn' שאליו הגולש מועבר לאחר 60 שניות, וכן קישורים לכלי סטטיסטיקות ומעקב נוספים, חלקם אף חושפים את היקפי הנפגעים בהונאה, למעלה מ-55,000 ישראלים בתוך 24 שעות בלבד וכ-1500 ישראלים נוספים בכל רגע נתון.

סטטיסטיקות מתוך אתר ההונאה
סטטיסטיקות מתוך אתר ההונאה
סטטיסטיקות מתוך אתר ההונאה
סטטיסטיקות מתוך אתר ההונאה

הצלבה של קישור ה-Bit.ly שהוטמע בעמוד ההונאה מגלה לנו את החשבון שעומד מאחוריו 'gansteryo', על פי עמוד ה-Bit.ly של החשבון, ניתן לראות שמדובר בקבוצת עברייני מקלדת עסוקה במיוחד שתפעלה מאז 2011 עשרות הונאות תוכן לצורך עשיית רווח ישיר מאפיליאציה של איביי, סקרים בתשלום ושירותים שלכאורה מבטיחים ללמד כיצד להרוויח כסף מהאינטרנט, אולם בפועל אלה רק מייצרים כסף עבור אותם צעירים.

נתוני חשבון gansteryo
נתוני חשבון gansteryo

חיפוש השם 'gansteryo' במנועי החיפוש מעלה פרופיל של משתמש באתר הפורומים FXP ובפורום אטרף. על פי הודעות הפורומים שלו החל מ-2012, עולה כי הוא מחפש מתכנת לאפליקציות פייסבוק, הוא עוסק במכירת עמודי פייסבוק, מחפש אנשים עם חשבון איביי שרוצים לעשות כסף והודעות מפוקפקות רבות נוספות, חלקן אף בפורומים מוכרים של סקאמרים כדוגמת BlackHatWorld.

לצעיר הנמרץ יש אפילו כתובות אימייל בוואלה ובג'ימייל: [email protected] + [email protected] וכתובת סקייפ למי שרוצה לזמזם (ganstar1000). גם חיפוש האימייל מעלה הודעות נוספות, ביניהן מכירת קבוצת פייסבוק עם 150 אלף חברים, מכירת לייקים לעמודי פייסבוק ועוד.

חיפוש בגוגל
חיפוש בגוגל

חיפוש נרחב יותר ולעומק תוצאות החיפוש במנועים השונים (תודה למשה, סנדי ומושיקו) לצד בדיקה של הקישורים מחשבון ה-Bit.ly המדובר, חושפים את היקפי התופעה ואת העמודים של אותה קבוצת צעירים שעוסקים בהפצת ההונאות. על פי הבדיקה של המזבלה מדובר בעשרות עמודי פייסבוק שמפיצים את הקישורים הזדוניים, סך מספר האוהדים כמיליון. גם שמותיהם של הצעירים שמשתמשים בכינויים כמו 'instinct21' ו-'ganstar1000', לרבות מספרי הטלפון שלהם, הפרופילים האישיים וכו' ניתן לאיתור בקלות יחסית, אולם למען פרטיותם גם אם אינם ראויים לכזו לאור מעשיהם, אלא לא יובאו כאן.

לפניכם מובאת רשימה של עמודים בולטים, הדומיינים שיש להיזהר מהם ומידע נוסף. אם אתם אוהדים של אחד מהעמודים המדוברים מומלץ להסיר את הלייק. בכל הנוגע לדומיינים מומלץ לחסום את הגישה אליהם בהגדרות הדפדפן.

רשימת הדומיינים hmgiftcardisrael.com
fbisraelpromo.com zaraisraelcard.com
skarimisraelmoney.xyz lotofree.xyz
skarimisrael.com fbcardpromo.com
topfliightss.net rolexwactch.com
חלק מעמודי הפייסבוק
גנב לייקים סרטונים מצחיקים בישראל
זול באיביי מה אתה ילד בן שתיים?
תרשום תרשום : "אל תדליק אותי אני אהרוג אותך" ==> סיגריה גאדג'טים גאוניים לבית בזול מאיביי
Best of EBAY מותגי כדורגל
אוזניות איכותיות גאדג'טים גאוניים שמוכרים באיביי
נשים קונות באיביי המטבח של איביי

בנוסף מומלץ להסיר את כל האפליקציות שהתקנתם בפייסבוק ושאינכם מזהים אותן. להסרת אפליקציות יש להיכנס ללשונית 'הגדרות' (Settings) בפייסבוק, לאחר מכן לבחור באפשרות apps (אפליקציות) וללחוץ על ה-X של אפליקציות לא מזוהות, הפעולה תסיר אותן מהחשבון שלהם.

לחילופין הקליקו כאן ישירות לאפשרויות האפליקציות. מומלץ להסיר את כל האפליקציות הקשורות לצפייה ישירה, איביי (למעט הרשמית), לוטו והגרלות (למעט הרשמית), אודישנים, סקרים ועוד. הדבר שהכי חשוב לזכור הוא ששום רשת, גדולה או קטנה, בין אם אפל, בריטיש, זארה או כל חברה אחרת, לא מחלקת לשום גולש ובשום אתר, תלושי קנייה חינמיים, טיסות או מכשירים ולבטח שלא בהתנייה של שיתוף או לייק.

עידכון 15:50 / 1.11: ביט.לי ביטלה את החשבון שממנו הם הפיצו קישורים, הדומיינים הוקפאו והוסרו מהרשת.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

7 תגובות לפוסט

7 תגובות

  1. שלום ,
    אני מחפש אנשים עם חשבון איביי פעיל שימכרו מוצרים בשבילי ויקבלו על כל מכירה כסף .
    ניתן להרוויח 200$ ביום בקלות , ליצירת קשר :
    סקייפ ganstar1000
    או בהודעה פרטית .

  2. http://www.fxp.co.il/showthread.php?t=10651802

    שלום ,
    אני מחפש אנשים עם חשבון איביי פעיל שימכרו מוצרים בשבילי ויקבלו על כל מכירה כסף .
    ניתן להרוויח 200$ ביום בקלות , ליצירת קשר :
    סקייפ ganstar1000
    או בהודעה פרטית .

  3. דיי מתבקש להעביר לטיפול משטרת ישראל, מחלקת פשעי מחשב (לטיפולכם – מזבלה)
    לסרס את הנוכלים הקטנים כל עוד הם קטנים.

  4. ידעתי שזה זבל מוחלט, איך עדיין יש אנשים שאוכלים את הלוקשים האלה?
    אני אמור לעשות משהו אם חברים שמו את זה על הקיר שלי?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים