לא הודים: הישראלים הם שמסירים לכם סטטוסים בפייסבוק

פייסבוק ישראל
פייסבוק ישראל

מרבית הגולשים לא יודעים, אבל כשמתקבל דיווח (ריפורט) על סטטוס או תוכן אחר שקוטלג כפוגעני ונכתב בעברית, הוא עובר בדיקה של ישראלים וישראלים לשעבר שעשו רילוקיישן, כולם דוברי עברית, מרביתם מעודכנים בכל מה שקורה בישראל ומבינים בדיוק את הקונטקסט של התוכן, יתרה מכך במרבית המקרים אלה גם מכירים את יוצריו, במיוחד כשמדובר בדמות מוכרת, קחו לדוגמא את 'הצל' או אמיר חצרוני, שתכניהם מוסרים ונחסמים כדרך קבע, על אף שלשניהם יש פרופילים/עמודים מאומתים.

צוות הפוליסי של 'פייסבוק' העולמית שאחראי על אכיפת מדיניות החברה, טיפול בדיווחים של הגולשים וכו', מורכב מלמעלה מ-1000 עובדים דוברי עשרות שפות, במרבית המקרים ומסיבות משפטיות ותאגידיות כולם פועלים ממטה פייסבוק במדינות מצומצמות, ביניהן אירלנד, לונדון, הודו וארצות הברית. במקרה המדובר, פייסבוק פועלת בחוכמה וזאת בכדי לחמוק מאחריות משפטית, וזו לכאורה אינה מתפעלת צוותים מסוג זה במדינות כמו ישראל.

בניגוד לדעה הרווחת של מרבית הגולשים שחושבים שסטטוסים שעליהם מתקבל דיווח, נבדקים ומוסרים באופן אוטומטי על ידי אלגוריתם או על ידי הודים ועובדים זרים אחרים אשר אינם מבינים את לשון השפה ואת ההקשר של התוכן שעליו התקבל דיווח, כל התכנים נבדקים על ידי עובדי פייסבוק, דוברי השפה בה נכתב התוכן, תוכן בעברית כאמור על ידי ישראלים, תוכן בגרמנית על ידי עובדים גרמניים וכו'.

תוכן הסתה בפייסבוק | צילום מסך: יניב אבירן
תוכן הסתה בפייסבוק | צילום מסך: יניב אבירן

אז איך קורה שתכנים כמו זה של עמוד הצינור, יבגני זרובינסקי וליאת אלון מוסרים ונחסמים ללא הצדקה מהרשת החברתית בזמן שתכני הסתה שנבדקים בהתאמה על ידי עובדי פייסבוק דוברי ערבית, לרוב אינם מוסרים? סביר כי לשאלה הזו פייסבוק לעולם לא תעניק תשובה מספקת, כדרך קבע דוברות הרשת החברתית בישראל אותה מובילה המנכ"לית עדי סופר תאני, מסרבת בכל תוקף לענות לכל גוף תקשורת שפונה אליה בנושאי מדיניות וכפי שנחשף במזבלה, אף מנתקת לעיתונאים את הטלפון בפנים.

האם עובדי פייסבוק מפעילים שיקול דעת אישי, ומחליטים בהתבסס עליו בין היתר, מה יוסר ומה לא? יתכן וכן, מאות טענות של גולשים שנשלחו בתקופה האחרונה לאימייל של המזבלה, בהחלט מרמזים על כך. מקרי עבר גם מרמזים על התערבות ישירה של עובדי פייסבוק ישראל בהסרת תכנים, ראו מקרה 'באים לבנקאים' שם נפתח איוונט מחאה בפייסבוק שהוסר בתוך דקות ספורות מרגע פרסומו.

סיימון מילנר, מנהל המדיניות של פייסבוק במזרח התיכון, באפריקה ובריטניה וג'ולי דה ביילאנקורט, ראש תחום גלישה בטוח של פייסבוק, כבר היו בישראל מספר פעמים בשנה האחרונה ונכחו בדיונים שונים, בין היתר גם בכנסת שם עסקו במדיניות פייסבוק, וזאת בניסיון לתת תשובות פומביות לשאלות שעולות לרובנו, אולם בסופם של הדיונים לא ניתנו מספיק תשובות מספקות לשאלות קונקרטיות, לבטח לא לכאלו שעוסקות במקרים פרטניים מרובים.

אז בפעם הבאה שאחד הסטטוסים שלכם מוסר או פרופיל הפייסבוק שלכם נחסם, תדעו שלא מדובר בהודי או כורדי שלחץ על הכפתור האדום או הכחול, אלא בעובד פייסבוק ישראלי שנמצא אי שם באירופה והחליט על סמך דעתו האישית ו/או בהיצמד לחלוטין למדיניות הפלטפורמה, שהתוכן שלכם פשוט אינו ראוי להיות ברשת החברתית.

המזבלה פנתה לדוברות פייסבוק בישראל בבקשת תגובה אולם זו לא התקבלה בטרם הפרסום. מקור בפייסבוק אישר למזבלה כי סטטוסים ותכנים בעברית אכן נבדקים ונאכפים על ידי ישראלים ודוברי עברית. אותו גורם ביקש לציין כי למיטב ידיעתו עובדי פייסבוק אינם מפעילים שיקול דעת אישי.

הקלטה של סיימון מילנר בדיון מיוחד בכנסת על מדיניות פייסבוק

תרשים הליך הדיווח בטיפול בתוכן פוגעני בפייסבוק:

תרשים הליך הדיווח בטיפול בתוכן פוגעני בפייסבוק
תרשים הליך הדיווח בטיפול בתוכן פוגעני בפייסבוק

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

2 תגובות לפוסט

2 תגובות

  1. עדי סופר תאני היא לא מנכלית פייסבוק ישראל, אין כזה טייטל בכלל בפייסבוק בשום מקום. תבדקו את העובדות שלכם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים