Stop Facebook: ניסוי ההסתה הגדול של שורת הדין בפייסבוק

הסתה בפייסבוק, הניסוי של שורת הדין
הסתה בפייסבוק, הניסוי של שורת הדין

ארגון שורת הדין, שבאוקטובר 2015 השיק תביעה ענק נגד פייסבוק העולמית בארצות הברית, על כך שהיא מאפשרת להסתה להתפשט באין מפריע ברחבי הרשת החברתית, משיק פעימה נוספת בקמפיין 'האנטי פייסבוק' והפעם סרטון ניסוי במסגרתו ביקשו בארגון לבדוק כיצד פייסבוק נוהגת בעמודים שמסיתים נגד יהודים אל מול עמודים שמסיתים כנגד מוסלמים.

במסגרת הבדיקה שזכתה לשם 'ניסוי ההסתה הגדול בפייסבוק' פתחו אנשי הארגון ביום שני ה-28.12.2015, שני עמודי פייסבוק זהים בעלי אג'נדת הסתה, רק עם הבדל מהותי ביניהם. עמוד אחד שמסית כנגד יהודים ועמוד שני שמסית כנגד מוסלמים (פלסטינאים להגדרת הארגון).

הסתה בפייסבוק
הסתה בפייסבוק

בעמוד הפייסבוק 'Stop Palestinians' עלו שלל תכנים, סטטוסים ותמונות המסיתות נגד מוסלמים ופלסטינאים בפרט, ובעמוד 'Stop Israelis' עלו תכנים דומים שמסיתים כנגד ישראלים ויהודים. יום למחרת, החלו בארגון לתפעל את שני העמודים אשר העלו במקביל פוסטים זהים ומסיתים בהתאמה.

על מנת להוכיח את "הקונספירציות וההשערות" השונות; בראשן הטענה כי הדעות הפוליטיות של עובדי פייסבוק העולמית ופייסבוק ישראל לכאורה מהוות פקטור בהחלטת פייסבוק באם להסיר את התוכן או לא, אל מול "האנטישמיות האלגוריתמית" של הרשת החברתית שעלתה מספר פעמים לכותרות, החליטו בארגון לבדוק איזה עמוד מסית פייסבוק תסיר, את זה שמסית נגד יהודים או את זה שמסית נגד מוסלמים?

אנשי שורת הדין שלחו לפייסבוק עשרות תלונות (ריפורטים) על אותם עמודים, בטענה כי אלה עוברים על תקנון השימוש של פייסבוק שבין היתר אוסר על הסתה לאור גזע או מוצא אתני. עוד באותו היום, הדף שהסית נגד מוסלמים נסגר על ידי פייסבוק שאישרה כי העמוד הפרה את כללי הקהילה שלה, בזמן שעמוד הפייסבוק השני, זה שהסית נגד יהודים נשאר באוויר ופייסבוק מצאה כי פעילותו אינה נוגדת את התקנון.

סרטון הניסוי: The Big Facebook Experiment

עדי סופר תאני, מנכ"לית פייסבוק ישראל, הצהירה לאחרונה בכנס בוגרים של המרכז הבינתחומי כי "חוץ מהמשפחה שלי, הדבר שאני הכי אוהבת זה את מדינת ישראל". דבריה של סופר-תאני מרגשים ומלאי גאווה ככל שיהיו, אינם עומדים בקנה אחד עם התנהלותה של חברת פייסבוק ישראל, שכפי שפורסם באמצעי התקשורת, אינה פועלת למיגור ההסתה ויתרה מכך, זו אף משליכה את האחריות על חברת פייסבוק העולמית, בטענה כי נציגות חברת פייסבוק בישראל עוסקת בפיתוח ובמכירות בלבד, ואין לה כל אחריות או משקל בהסרת עמודי הסתה.

2015 הייתה שנה לא פשוטה עבור עדי סופר תאני וחברת פייסבוק ישראל. במהלך השנה שחלפה הופנו האשמות קשות כלפי התנהלות החברה, בדגש על סוגיית עמודי ההסתה, פעילות באים לבנקאים שהוסרה מהרשת החברתית, הקושי ביצירת קשר עם פייסבוק וקבלת דרכי התקשורת ברורים עימה ואי תשלום המיסים של פייסבוק בישראל.

באוקטובר 2015 נחשף במזבלה קו התמיכה הטלפוני של פייסבוק ישראל, שעות ספורות לאחר הפרסום פייסבוק ביטלה את המנוי הסלולרי.

עדי סופר תאני
עדי סופר תאני

כשבועיים לאחר מכן, נחשפה במזבלה הקלטה גנוזה של שיחה בין עיתונאית 'ישראל היום' ליטל שמש למנכ"לית פייסבוק ישראל עדי סופר תאני, איש היח"צ של פייסבוק ישראל, זמיר דחב"ש ומנהל תיק הלקוח של פייסבוק – מאור אהרוני ממשרד היח"צ שלום תל אביב. בהקלטה נחשף כי בזמן שאנשי התקשורת מנסים להשיג תגובה רשמית של פייסבוק לאור ההסתה הגוברת, ההנהלה של פייסבוק ישראל ומחלקת הדוברות שלה דווקא בוחרת לנקוט בטקטיקה קצת שונה ולנתק את הטלפון בפניהם של העיתונאים.

שלושה ימים לאחר חשיפת ההקלטה, רוססו כתובות "הדם על הידיים שלכם" על משרדי מטה פייסבוק ישראל בשדרות רוטשילד 22 בתל אביב, במקביל הוגשה תלונה במשטרה נגד חברת פייסבוק ישראל והמנכ"לית עדי סופר תאני בטענה להסתה. גם הראפר הצל, שעמוד הפייסבוק שלו לא זוכה לאהדה רבה מצד פייסבוק, החליט לכתוב את דעתו על התנהלות הרשת החברתית עם סטטוס ויראלי. סטודנטים במכללת ACC הצטרפו לגל המחאה הגובר ויצרו קמפיין כרזות נוקב שהפנה את האצבע המאשימה כלפי מייסד הרשת החברתית מארק צוקרברג.

המזבלה פנתה לחברת פייסבוק ישראל ולדוברות פייסבוק העולמית בבקשת תגובה, אולם זו לא התקבלה בטרם הפרסום. ראוי לציין כי פייסבוק אינה נוהגת להגיב בנושאי מדיניות.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

הוספת תגובה לפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים