מספר הטלפון וכתובתו של החייל היורה מחברון הופצו בפייסבוק ע"י מוחמד מטר, שפרופיל הפייסבוק שלו הוקפא וחזר

Mohammed Matter
Mohammed Matter

פרופיל ה'פייסבוק' של מוחמד מטר אבו-יאזן (Mohammed Matter), הוסר לפני כשעה קלה מהרשת החברתית (וחזר – 02:00 ראו עידכון בתחתית) לאור אלפי דיווחי גולשים ופניית המזבלה וגורמים נוספים אמש (שישי) לפייסבוק ישראל. כפי שנחשף במזבלה לפני כשלושה שבועות, אבו-יאזן, פלסטיני שמתגורר בברלין, משתמש רבות בפרופיל הפייסבוק שלו לצרכי הפצת הסתה וקריאות לפגיעה ביהודים בקרב למעלה מ-80,000 עוקביו. ברשת החברתית איפשרו לו בשנתיים האחרונות להמשיך לפעול באין מפריע ואף אימתו לאחרונה את פרופיל הפייסבוק שלו ע"י הענקת סימן ה-V המוכר, ששמור בעיקר לאנשי ציבור וסלבריטאים.

ביום שישי פירסם הבלוגר משה הלוי (Halemo) את שמו המלא של לוחם יחידת כפיר, שצולם על ידי תחקירן 'בצלם' עימאד אבו שמסייה, כשהוא יורה בראשו של מחבל, לכאורה מנוטרל, לאחר ביצוע ניסיון פיגוע.

מתוך פורום רוטר
מתוך פורום רוטר

הלוי, שמפרסם תכנים רבים על החבל הדק שבין שמירה על גבולות 'חופש הביטוי' להפרת 'צוי איסור פרסום', פירסם את הידיעה בפורום 'רוטר', לצד קישור לפרופיל הפייסבוק של החייל החשוד ושלל תמונות אישיות מתוך אלבום התמונות שלו בפייסבוק.

בפורום רוטר, שבצורה נוחה נשענים כדרך קבע על הפרות צוי איסור פרסום ועידכונים מודלפים, הסירו את האשכול מפורום 'סקופים' לאחר פניית הצנזור הצבאי וכ-15 דקות לאחר פרסומו ע"י הלוי, כך על פי מקור ברוטר, אולם פרטיו של החייל זלגו לגורמים פרו-פלסטנים ולרשתות הערביות, שהפיצו את הפרטים הרגישים וקראו לפגיעה בחיי משפחת החייל. בין המפיצים ומנדבי המידע, גם ישראלים, שחלקם אף הציע למטר אבו-יאזן את מספר הטלפון של מפקדו של החייל ואת הקישור לפרופיל הפייסבוק שלו.

בסטטוס שפירסם אמש מטר אבו-יאזן, נחשפו פרטיו המלאים של החייל היורה ובני משפחתו, לרבות מספרי טלפון, כתובת מגורים מלאה וגם פרטיו של מפקדו של החייל, לצד קישור לפרופילי הפייסבוק שלהם, תמונות ועוד. אבו-יאזן, הציע ל-80 אלף עוקביו, להתקשר למשפחה ולספר להם עד כמה הם "מגעילים". בסטטוס אחר שעלה עם תמונתו של החייל, אבו-יאזן הדריך את עוקביו כיצד לבצע שיחה בינלאומית למספר סלולרי בישראל ואף דאג לדרבן אותם להמשיך ולהפיץ את הפרטים, תוך הצגת מצג שווא כאילו מדובר ברצח של אדם תמים וחף מפשע. הסטטוסים זכו למאות תגובות, ביניהן גם קריאות רבות לפגיעה בחיי המשפחה.

מתוך הסטטוס: "יש לי את השם ואת מספר הטלפון של המפקד של הרוצח שהרג את הפצוע הפלסטיני. יש לי גם את השם, מספר הטלפון וכתובת המגורים של אביו של החייל הרוצח, שדיבר הערב בטלוויזיה ותמך בבנו".

פרטי החייל שפורסמו בפייסבוק
פרטי החייל שפורסמו בפייסבוק

בסטטוס שפירסם מטר אבו-יאזן הערב (שבת), נכתב כי פייסבוק חסמה ל-30 יום, פעילת הסתה נוספת, ששיתפה את הסטטוס שהכיל את פרטיו של החייל ומשפחתו. למרבה האירוניה, פייסבוק בחרה בתחילה דווקא לחסום את זו ששיתפה את הסטטוס ולא את הפרסום המקורי בפרופיל של אבו-יאזן.

אבו יאזן, מתוך פייסבוק
אבו יאזן, מתוך פייסבוק

לאור החסימה, החליט אבו-יאזן להסיר את הפוסט המקורי, בכדי להמנע מחסימתו על ידי פייסבוק. באחת התגובות כתב: "אני מצטער שחסמו דווקא אותך במקום אותי, בטח עדיף שאסיר את הסטטוס לפני שיחסמו גם אותי". הסטטוס אכן הוסר, אולם הנזק כבר נעשה, מבדיקה של המזבלה עולה הערכה כי למעלה ממיליון איש נחשפו לפרטיו האישיים של החייל ומשפחתו.

תגובות פייסבוק
תגובות פייסבוק

כמצופה, בעקבות פרסום הפרטים האישיים של משפחת החייל היורה על ידי מטר אבו-יאזן וגורמים פרו-פלסטינים, קיבלה משפחתו של החייל איומים על חייה, כך מדווח הערב לירן כוג'הינוף, כתב המשטרה של רשת ב' – קול ישראל.

בציוץ שפירסם כוג'הינוף נכתב: "המשטרה בודקת תלונת משפחת החייל שירה במחבל כי קיבלו איומים על חייהם. לטענתם אנשים במבטא ערבי איימו-אתם הבאים בתור."

כאמור לפני כשעה קלה, פרופיל הפייסבוק של מטר אבו-יאזן נעלם מעל פני הרשת החברתית. גם ערך הויקיפדיה שלו נערך מחדש, כנראה לאור השחתה, בערך נכתב: "מוחמד מסית נגד ישראלים בפרופיל הפייסבוק שלו ומעודד טרוריסטים לרצוח אזרחים".

בשלב זה לא ברור האם פייסבוק תאפשר לאבו-יאזן להמשיך לפעול בגבולות הרשת החברתית. פרופיל הפייסבוק האישי שלו אומנם אינו זמין עוד, אולם עמוד האוהדים שלו באוויר, על אף שאינו תוחזק לאחרונה. כזכור, ב-2014 נחשף במזבלה כי ההסתה והסכסוך הישראלי-פלסטיני, דווקא משרת את האינטרסים המסחריים של פייסבוק. ברשת החברתית מעדיפים שלא להסיר לחלוטין את הפרופילים והעמודים המסיתים, אלא לתדרך אותם כיצד להמשיך לפעול בתחומי פייסבוק תוך עמידה בתקנונים ובתנאי השימוש שלה.

עידכון 02:00: הפרופיל חזר לאוויר, כמה סטטוסים אכן הוסרו, ביניהם הסטטוס עם מספר הטלפון והכתובת.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

4 תגובות לפוסט

4 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים