פייסבוק השיקה כלי לזיהוי הפרות זכויות יוצרים, מנהלי עמודים כבר נחסמים בהמוניהם

פייסבוק, זכויות יוצרים
פייסבוק, זכויות יוצרים

כשנה לאחר שנחשף במזבלה כי 'פייסבוק' מתכוננת להשיק כלי שיסייע באיתור והסרה של תכנים שמפרים זכויות יוצרים וכבר סממנים ראשונים נראים בשטח, לאחר שזו השיקה באופן רשמי לפני מספר ימים את מערכת ה-Content ID, שאמורה לסייע לבעלי הזכויות באיתור תוכן מפר והסרתו. עתה כשפייסבוק הפכה לזירת הוידאו הגדולה בעולם, החלה הרשת החברתית להילחם בהצתה מאוחרת אך מתוכננת בקפידה בתופעה.

ה-Content ID של פייסבוק
ה-Content ID של פייסבוק

מעבר לאיתור והסרה של התוכן, מערכת ה-Content ID הדומה לזו שפועלת מזה שנים באתר יו טיוב של גוגל, אמורה לסייע ליצרני התוכן באיתור התוכן והשמת פרסומות על גביו או הסרתו. לאור מלחמה הוידאו של פייסבוק ויו טיוב, סביר כי מרבית מיצרני התוכן יעדיפו דווקא להסיר את הסרטונים ולא לבצע מוניטיזציה (Revenue Sharing פתוח לפאבלישרים נבחרים בעולם) ובכך כל סרטון שיוסר לאור דרישת זכויות יוצרים, עלול לחסום לחלוטין את פרופיל הפייסבוק של מנהל העמוד ובמקרים מסויימים אף את העמוד עצמו.

המערכת החדשה של פייסבוק תאפשר לנטר ולהגן על זכויות היוצרים, לקבוע סט של חוקים דרך ה-API (בשם: Rights Manager API) של פייסבוק, לרבות יצירת רשימה לבנה של עמודים ופרופילים שרשאים לעקוף את המערכת האוטומטית ולהעלות את התוכן ללא סיכון של הסרה.

תופעת זכויות היוצרים בפייסבוק שזכתה לשם האינטרנטי 'Freebooting', בסיסה בהעלאה מחודשת של התוכן ללא אישור היוצרים וזאת במטרה לצבור הון או מוניטין שלא בצדק. התופעה עלתה בנובמבר שנה שעברה לכותרות, לאחר שסרטון ויראלי מדובר במיוחד, הציג כיצד פייסבוק גונבת למעלה מ-8 מיליארד צפיות מדי יום מיוצרי תוכן מקורי ביו טיוב, תוך שהיא מעלימה עין במכוון מהתלונות.

על פי שיחה של המזבלה עם כמה מנהלי עמודים מוכרים, עולה כי בימים האחרונים ומאז השקת המערכת, החלו אלה לקבל הודעות על הפרות זכויות. הסנקציות על ההפרות נעות בין הודעת אזהרה להקפאה של הפרופיל או העמוד לתקופה דינאמית של 3 עד 30 ימים ועד לחסימה מוחלטת מפעילות ברשת החברתית. פייסבוק לרוב אינה מאפשרת לעמודים כאלו לחזור לפעילות.

סיבה נוספת להתעוררות של פייסבוק בנושא זכויות יוצרים היא המעבר של המפרסמים וגופי התוכן ליצירת תכני וידאו מותגיים שייעודיים לרשת החברתית. בכוונת פייסבוק להנחיל את הטרנד ולגרום לגופים גדולים וקטנים כאחד, לייצר תוכן וידאו מקורי, שעליו כמובן אלה ישלמו סכומי כסף גבוהים בכדי להגיע לקהל האוהדים. כזכור, על פי נתונים שנחשפו באחרונה על ידי 'יפעת בקרת מדיה', עולה כי חברות ישראליות משקיעות מאות אלפי שקלים בקידום וידאו בפייסבוק. לעיתים סכומים שגבוהים משמעותית מעלות ההפקה עצמה.

סיכון נוסף שמעלה חשש כבד בקרב לא מעט בעלי עמודים הוא שימוש בתלונות על הפרה למטרת "סגירת חשבונות". לאור הענישה הקשה והחד צדדית של פייסבוק ואי היכולת של מרבית הגולשים מלפנות אליה או לקבל התייחסות לטענות, תלונה על הפרת זכויות יוצרים יכולה לשמש ככלי עוצמתי במיוחד לסגירת חשבונות בין עמודים מתחרים. על פי בדיקה של המזבלה, נדרשות כ-12 דרישות של זכויות יוצרים בפרק זמן קצר, בכדי לסגור לחלוטין עמוד, גדול וקטן כאחד. תלונות על הפרת זכויות יוצרים מעת לעת, יניבו במרבית המקרים חסימה זמנית של עד 30 יום.

Rights Manager API
Rights Manager API

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

4 תגובות לפוסט

4 תגובות

  1. איך חיסול חשבונות אם רק בעלי הזכויות יכולים לדווח? פייסבוק לא מרשים לאף אחד אחר לדווח.

  2. סוף סוף מישהו ייקח את כל מה שנעשה שם בידיים.
    אני רק מקווה שלא יעיף את האנשים הנכונים, בכל זאת רובוט 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים