רגע פייסבוק היסטורי: חנוך דאום התחיל לעשות Share לסטטוסים, במקום לשכפלם

חנוך דאום
חנוך דאום

אומת הצייצנים הוכתה בשעה האחרונה בתדהמה. העיתונאי, הסופר, והסאטיריקן חנוך דאום, החל לראשונה מאז הקמת עמוד הפייסבוק הפופולארי שלו שמונה כ-400 אלף אוהדים, להשתמש בכפתור ה-Share של פייסבוק בכדי לשתף תכנים בעמוד וזאת במקום צילום המסך הקבוע או החסרת קרדיט לחלוטין באמתלה של "רץ ברשת", "התקבל בוואטסאפ" ועוד. עבור כוכבי הפייסבוק, מדובר באירוע מכונן.

חנוך דאום עושה Share. צילום: עודד זוסמן
חנוך דאום עושה Share. צילום: עודד זוסמן

למרבה האירוניה, האלגוריתם של פייסבוק דווקא מתעדף פחות שיתופים ויותר שכפולים של תוכן. שיתופי תוכן באמצעות כפתור ה-Share זוכים לחשיפה אורגנית נמוכה יותר ולמעגלי אינטראקציה דלילים עוד יותר עבור העמודים, מה שהוביל את מרבית ממנהלי הדפים הגדולים והקטנים, לנכס לעצמם את היצירה תוך פגיעה ביוצר המקורי ושכפול פיזי של התוכן שלו. בעקבות כך גם אלה זכו בעיקר האהדה הויראלית סביב התכנים.

ההחלטה של דאום להתחיל לשתף תכנים במקום לשכפלם, ככל הנראה נובעת מסוגיית זכויות היוצרים שהובילה לאחרונה למבול של עמודי פייסבוק שפעילותם נחסמה לחלוטין. כזכור לפני יומיים, נחשף במזבלה כי עמוד הפייסבוק של 'הצינור' שמונה למעלה ממיליון אוהדים, נחסם ופעילותו הוגבלה להעלאת תכנים טקסטואלים בלבד לחודש שלם וזאת בעקבות הפרת זכויות יוצרים.

המשמעות לשימוש בכפתור ה-Share ברורה לכולם. יוצרי התוכן, בין אם מדובר בסטטוס טקסטואלי, תמונה או וידאו, יזכו מעתה לחשיפה גבוהה יותר כיאה ליוצרי תוכן מקורי, תוך ביסוס מקור הפצה עיקרי אחד וחזק.

יש לציין כי במסגרת שיחה של המזבלה אמש בתוכניתם של דנה ספקטור ורן שריג ברדיו ללא הפסקה 103FM, דובר רבות על תופעת שכפולי התוכן, זכויות יוצרים ובנגיעה ישירה לפעילות 'הצינור' ולעמוד הפייסבוק של דאום.

חנוך דאום מסר בתגובה: "לכל איש יש שייר".

שיחה של המזבלה ב-103FM על חנוך דאום, זכויות יוצרים ועמוד 'הצינור'

עידן ניידיץ, ממשרד הפרסום אדלר חומסקי & ורשבסקי ואחד מכוכבי הברנז'ה בפייסבוק, אף העלה לאחרונה סטטוס ויראלי בו הוא ביקש להפסיק "לגנוב" תוכן ולהתחיל להשתמש בכפתור השיתוף.

בסטטוס שפירסם ניידיץ נכתב: "אני כותב ברשת כבר 6 שנים. אני מתייחס לדף שלי בפייסבוק ברצינות כדי לעשות לאנשים שמח. אני משקיע בכתיבה, בוידאו, בתמונות ומתייחס לזה כאל יצירה לכל דבר.

בחודשים האחרונים התעצמה תופעה בה עמודי פייסבוק ואף כותבים שונים משתמשים בתוכן של אחרים בכך שהם מייצרים צילום מסך של התוכן (לעתים גם מתוך פלטפורמות אחרות כמו טוויטר), או כותבים אותו מחדש בעיצוב משלהם, או פשוט מורידים אם זו תמונה או סרטון ומעלים אותו מחדש בעמוד שלהם. נכון שנותנים קרדיט לכותב (במקרה הטוב), אך אותי זה כבר לא מספק. רוצים לפרגן לתוכן ולחלוק עם העוקבים שלכם? שתפו אותו דרך הכפתור החמודי הזה שנקרא share.

לכן פניתי לאחרונה לכל מנהלי העמודים השונים וביקשתי בנימוס עם סמיילי של חתול מחייך שיפסיקו את זה וישתפו בשיתוף רגיל אם ירצו. אנשים יכולים לבחור אם לראות אותי או לא, אבל את התוכן שלי תוכלו מעתה לצרוך אצלי בלבד".

 עידן ניידיץ (רציני ויפה)
עידן ניידיץ (רציני ויפה)

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

2 תגובות לפוסט

2 תגובות

  1. רק לא ברור דבר אחד- תנאי השימוש בפייסבוק מאשרים שימוש בתוכן כל עוד יש קרדיט… אם כך למה יש הפרה של זכויות יוצרים? (בהנחה שהרוב כן נותן קרדיט ולא סתם גונבים)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים