רז קפלן, מנהל הסושיאל של חדשות 2 בדק את גבולות הצנזורה של פייסבוק, התובנות מעניינות

צילום: Daniele Dalledonne, על פי רישיון CC BY-SA 2.0
צילום: Daniele Dalledonne, על פי רישיון CC BY-SA 2.0

מנהל המדיה חברתית של חדשות 2 בדק את הצנזורה של פייסבוק ונחסם ■ הניסוי מגלה כי עובדי פייסבוק אינם עוברים הכשרה מספקת ■ פייסבוק מכופפת את תנאי השימוש של עצמה כראות עיניה

בעקבות סערת הצנזורה של העיתון הנורבגי 'אפטנפוסטן' בפייסבוק שאף הובילה להסרת תכנים מעמוד הפייסבוק של ראש הממשלה, החליט רז קפלן, מנהל הסושיאל מדיה של חברת חדשות 2 לבדוק את גבולות הצנזורה של פייסבוק; אלו תכנים זו מורידה, כמה זמן לוקח מרגע הגשת הדיווח ועד שפייסבוק באמת מתערבת והאם עובדי מחלקת הדיווחים של פייסבוק, באמת יודעים להבדיל בין יצירות אומנות לתכנים פורנוגרפים גרידא. מסקנות הניסוי מעניינות.

במסגרת הניסוי, פירסם קפלן בפרופיל הפייסבוק שלו 4 תמונות מפורסמות; "אולימפיה" – תמונה של הצייר הצרפתי אדואר מאנה משנת 1863. פסל "דוד" – של מיכלאנג'לו מ-1500. "ונוס ממילו" – פסלה של האלה אפרודיטה משנת 130 לפני הספירה ותמונה של הצלם האמריקאי המוכר רוברט מייפלת'ורפ ז"ל שמציגה דיוקן "שחור לבן" של אישה.

בסטטוס שכתב קפלן לצד התמונות נרשם: "18+ אבל אומנותי. מבחן טיורינג לצנזור של פייסבוק. האם האייקונים המערביים ימחקו?". קפלן תייג כמה מהקולגות באתרי החדשות השונים וביקש מהם להעלות בתגובה לסטטוס ציורים ותמונות נוספות ואף ביקש שיגישו לפייסבוק תלונה על התוכן כפוגעני ועירום.

הניסוי של רז קפלן
הניסוי של רז קפלן

דנה אסא, מעצבת בחדשות 2 הגיבה לסטטוס של קפלן עם תמונת 'מקורו של העולם' (L'Origine du monde) אחד הציורים המפורסמים ביותר בעולם של הצייר הצרפתי גוסטב קורבה משנת 1866. היצירה מוצגת במוזיאון ד'אורסה, פריז.

רותם דרוב, מנהל תוכן ועורך ראשי באתר 'יאמי' של זכיינית ערוץ 2 'רשת', הגיב לסטטוס עם תצלום מפורסם נוסף של הצלם רוברט מייפלת'ורפ.

יש לציין כי בעניין הציור 'מקורו של העולם' פייסבוק הפסידה לפני מספר חודשים בבית המשפט בפריז לאחר שב-2011 חסמה את פרופיל הפייסבוק של פרדריק דורנד, מורה וחובב אומנות מצרפת, לאחר ששיתף את הציור. דורנד טען כי החסימה פגעה ביכולת ההשתכרות שלו ותבע את פייסבוק בסכום של 20 אלף יורו. בית המשפט פסק לטובתו.

התגובה של דנה אסא
התגובה של דנה אסא

גם אני לקחתי חלק בניסוי והגבתי עם שלושת היצירות הראשונות וכנראה הפופולאריות ביותר שעלו בהרצת מילות מפתח בחיפוש של גוגל תמונות: "ציור מפורסם עירום" (באנגלית). גוגל כמובן לא צינזרה את אותם ציורים בחיפוש והציגה את התמונות במלואן.

כשעה קלה לאחר הגשת הדיווח לפייסבוק בטענה כי מדובר בתוכן פוגעני שמכיל עירום ואינו ראוי להישאר בפייסבוק, בזו אחר זו החלו התגובות להימחק מהסטטוס ע"י פייסבוק. בבחינת הרשת החברתית מדובר בזמן תגובה מרשים במיוחד, אבל אל תתלהבו מדי ממהירות התגובה, פייסבוק מגיבה בכזאת מהירות רק כי מדובר בתוכן שסומן כ"תוכן מיני".

בתחילה פייסבוק הסירה את התמונה של דרוב. יש לציין כי לאור טיבה, היא אכן אינה מתאימה לשיתוף באופן גורף וחופשי בפייסבוק. אולם גם על זה ניתן להתווכח. לאחר מכן פייסבוק הסירה את הציור שאסא פירסמה. שבשונה מדרוב, מדובר בציור ולא בתמונה, והיא נחשבת לאחת היצירות המפורסמות בעולם. לאחר מכן פייסבוק הסירה שני ציורים נוספים מהתגובות שלי והשאירה את הסטטוס עם תגובה אחת בלבד.

הודעת ההסרה
הודעת ההסרה

בשלב זה וכ-5 שעות לאחר העלאת הסטטוס, קפלן קיבל הודעה באפליקציית פייסבוק כי הוא עבר על תקנון הרשת החברתית ונותק מחשבונו. למרבה האירוניה, בהודעה נכתב כי פייסבוק אינה מאפשרת העלאת תוכן שכזה, למעט באם מדובר בתוכן שעלה לפייסבוק למטרות לימודיות, הומוריסטיות או סאטירה.

אז מה בעצם קרה? קפלן נענש בתחילה על התמונות שעלו בתגובות. דהיינו פייסבוק הענישה את בעל הסטטוס גם אם לא ביצע בעצמו את ההפרה, וכפתה עליו לקבל אחריות על תוכן המגיבים.

על פי ההודעה של פייסבוק, עולה כי ככל הנראה מי שבחן את התלונה אינו דובר עברית, וזאת בשונה מהטענות של מנכ"לית פייסבוק ישראל, עדי סופר תאני, כי תכנים בעברית זוכים לבדיקה של דוברי השפה. שכן באם התוכן היה נבדק על ידי דוברי עברית, הם מיד היו מבינים כי מדובר בתוכן למטרות לימודיות כפי שמותר בתקנון ולא למטרה אחרת.

ההודעה מפייסבוק
ההודעה מפייסבוק

אופציה אפשרית ומטרידה יותר, מעלה חשש שאם אכן כל התכנים בעברית נבדקים על ידי דוברי עברית, האם הסטטוס של קפלן נמחק בגלל החלטה אישית של עובד פייסבוק ישראלי, שככל הנראה קצת פחות התחבר לניסוי של איש חדשות 2?

כשעה לאחר שקפלן אישר את ההודעה של פייסבוק וחזר לפעילות רגילה, הוא זכה להודעה נוספת, הפעם פייסבוק חסמה אותו ל-24 שעות והעמידה בפניו שתי אפשרויות: או שתמחק את כל התמונות שפירסמת בסטטוס, שכולן כאמור הן בגדר יצירות אומנות מוכרות, או שלא תוכל להמשיך לפעול ברשת החברתית.

קפלן כאמור מחק את כל התמונות ומיכלאנג'לו התהפך בקברו.

הודעת ההסרה
הודעת ההסרה

על פי הסרט 'פייסבוקיסטן' לעובדי מחלקת הדיווחים של פייסבוק עומדת פחות משנייה בלבד בכדי להחליט האם התוכן ראוי או לא. ב-60 שניות (דקה) נאלצים העובדים לעמוד ביעד בלתי אפשרי; לעבור על עשרות תמונות, סרטונים וסטטוסים ולחרוץ את גורלם. מרבית מעובדי המחלקה עובדים ממדינות עולם שלישי. חלק מהם עובדים במחלקת פייסבוק אירלנד, המטה של פייסבוק העולמית בכל הנוגע לפעילות מחוץ לארצות הברית וקנדה.

אז מה אפשר ללמוד מהניסוי?

1. כתבתם סטטוס, העלתם תמונה או וידאו? אתם אחראים לתוכן התגובות ועלולים למצוא עצמכם חסומים באם התגובות יעברו על תקנון השימוש של פייסבוק.

2. עובדי פייסבוק מפעילים שיקול דעת אישי בכל הנוגע להסרה או אי הסרה של תוכן.

3. תוכן בעברית לאו דווקא זוכה לבדיקה של דובר השפה. מה שעלול לגרום להסרה שלא בצדק של התוכן.

4. דיווח לרעה בטענה כי מדובר בתוכן בעל טיב מיני, זוכה לתגובה המהירה ביותר מצד פייסבוק.

5. פייסבוק אינה עומדת בתקנון של עצמה והוא נתון לפרשנות כראות עיניה.

6. עובדי פייסבוק אינם עוברים הכשרה מספקת לביצוע תפקידם, ובין היתר הם אינם יודעים לזהות מהי יצירת אומנות בעלת ערך היסטורי ותרבותי רב, כפי שקרה במקרה של העיתון אפטנפוסטן.

למעוניינים: לכידת המסך של כל הסטטוס והתגובות בטרם מחיקתם.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

2 תגובות לפוסט

2 תגובות

  1. פייסבוק זה זבל אחד גדול וכולנו עמוק בתוך הפח. האקזיט הפסיכוטי הבא, יהיה זה שיצליח לשבור את המונופול העלוב שלהם… וליצור את העולם החדש הבא. בנתיים, נאכל חרא ונגיד תודה. או כדברי המשורר ( יותר סופר): please sir.. may i have some more….

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים