עדי סופר תאני, מנכ"לית פייסבוק ישראל היא אשת השנה של וואלה! Tech

עדי סופר תאני, איור: אמיתי סנדי
עדי סופר תאני, איור: אמיתי סנדי

לכבוד ראש השנה, אתר וואלה! ניוז סוקר ובוחר את אנשי השנה במהדורת מגזין מיוחדת שמלווה באיורים של אמיתי סנדי. את אנשי השנה בקטגוריית ה-Tech של מדור הטכנולוגיה הפופולארי של וואלה! מובילה מנכ"לית פייסבוק ישראל, עדי סופר תאני שזוכה לכותרת "הצנזורית הראשית" מצד כתב וואלה!, מייקי לוי.

עבור סופר תאני, שנכנסה לתפקידה כמנכ"לית הפעילות המסחרית של פייסבוק בישראל במרץ 2014, השנה החולפת הייתה שנה מאתגרת במיוחד. לצד סיקורים קצת פחות מחמיאים על התנהלותה של פייסבוק ישראל בעניין חסימות הפרופילים, ניטור וסגירת פעילות חברתית, אי תשלום מיסים, השלכת האחריות על פייסבוק אירלנד והתעלמות מגלי הגזענות, ההסתה והטרור ששוטפים את הרשת, בבחינת הפעילות המסחרית של פייסבוק בישראל, סופר תאני עתידה להצדיק את האמון שהופקד בידיה ותחתום את 2016 עם הישג עלייה משמעותי ברווחי ענקית האינטרנט מפעילותה בישראל.

עדי סופר תאני, צילום: יוסי זליגר
עדי סופר תאני, צילום: יוסי זליגר

במרץ 2014, הודיע דייגו אוליבה, דאז מנהל יחידת ה-EMEA של פייסבוק, על מינויה של סופר תאני כמנכ"לית חברת פייסבוק ישראל. סופר תאני הגיעה לתפקיד עם רזומה עשיר שכולל ניסיון מקצועי בתפקידי מפתח. ב-1993 בהיותה בת 21, עזבה סופר תאני את ישראל בכדי ללמוד ספרות אנגלית באוניברסיטת ברקלי היוקרתית. ב-1997 סיימה לימודי תואר ראשון במשפטים וב-2003 סיימה לימודי תואר שני במנהל עסקים.

סופר תאני החלה כעוזרת אישית של מנכ"ל קבוצת ההכנה לבגרות 'קידום', תפקיד אותו ירשה ב-2002 עם פרישתו של מנכ"ל 'קידום' שי רשף שעזב להולנד. ב-2008 לאחר מכירת 'לחמן' מקבוצת 'קידום', סיימה סופר תאני את תפקידה ומונתה למנהלת יחידת ה-B2C של ענקית ההימורים 888. בין לבין שימשה כדיקרטורית בחברת פריון, הייתה בין המשקיעים באתר האופנה סטייל ריבר, בו גם כיהנה כדירקטורית והצטרפה כמשקיעה בחברות סטארט-אפ נוספות, בהן אתר הקניות 'הביתה' וחברת זולה אפ של ג'ף פולבר.

בתפקידה האחרון בטרם הצטרפותה לפייסבוק ישראל, שימשה כיו"ר חברת הסטארט אפ ג'ינג'ר תוכנות, כאשר כבר ב-2009 סומנה ע"י מגזין דה מרקר כאחת מ-40 הצעירים המבטיחים בעולם העסקים הישראלי.

בינואר 2015 עמדה סופר תאני במרכזה של אבן דרך משמעותית בעולם הדיגיטל הישראלי, לאחר שעמוד הפייסבוק 'סטטוסים מצייצים' של אבי לן נסגר על ידה. כזכור, סטטוסים מצייצים הוסר לאור כתבה באתר ועיתון 'גלובס' שחשפה כי מפעילי העמוד מכרו סטטוסים לצד שלישי, וזאת בניגוד לתקנון פייסבוק.

בעקבות סגירת 'סטטוסים מצייצים' החלה בהלה המונית בקרב עמודי הפייסבוק הבולטים שהסירו מאות תכנים שיווקים דומים מעמודיהם. מחאתו של אבי לן להחזרת 'סטטוסים מצייצים' שלוותה בהשקת אתר רשמי לסטטוסים מצייצים וכתיבת מספר סטטוסים כנגד סופר-תאני, לא צלחה והעמוד לא הוחזר לאוויר עד היום. בימים אלה עתידה להתקבל הכרעה בעניין התביעה שהוגשה בין היתר נגד פייסבוק ישראל בנושא.

בשנתיים האחרונות, עמדה סופר תאני במרכזן של מספר מחאות חברתיות וציבוריות שהופנו כלפיה בעניין הצנזורה שפייסבוק מפעילה והעלמת העין מתופעת ההסתה הקשה ברחבי הרשת החברתית. בפייסבוק ישראל ובמשרד יחסי הציבור שלה 'שלום תל אביב' של זמיר דחב"ש ורינת פרידמן, בחרו כדרך קבע שלא להשיב לפניות עיתונאים והפנו אותם לקבל תגובה מהמטה של פייסבוק באירלנד שעל פי טענת פייסבוק ישראל, הינו הגורם המוסמך היחיד שמטפל בכל פעילותה של פייסבוק מחוץ לארה"ב וקנדה.

במאי 2015, פעילי 'באים לבנקאים' מחו מול ביתו של זמיר דחב"ש, איש יחסי הציבור של פייסבוק ישראל. סרטון של הפעילות שעלה לעמוד הפייסבוק של התנועה, הוסר במהרה. יש לציין כי לאחר שהסרטון פורסם במזבלה, דחב"ש הגיש נגד מפעילי האתר תביעת דיבה על סך 200,000 ש"ח.

באותו חודש, איים עורך הדין גיא אופיר לחשוף את האימייל של סופר תאני, פייסבוק גררה אותו לבית המשפט שמנע ממנו מלפרסם את הפרטים. בין אופיר לפייסבוק ישראל הושג הסכם פשרה שפרטיו אינם ידועים.

באוגוסט 2015, נבחרה סופר תאני לאחת הנשים המשפיעות של מגזין פורבס ישראל לצידה השרה מירי רגב. בפורבס ישראל בחרו בכותרת דומה לזו של וואלה! "הצנזוריות הראשיות". בספטמבר 2015 ולאחר סגירת עמוד הפייסבוק של 'באים לבנקאים' פרסמו פעיליה Event לקיום מחאה מול ביתה של סופר תאני בסביון, האירוע הוסר בתוך דקות ספורות ופרופיל הפייסבוק של פעיל התנועה, ערן ורד, הושעה מפייסבוק.

עדי סופר תאני, צילום: מירי דוידוביץ
עדי סופר תאני, צילום: מירי דוידוביץ

באוקטובר 2015, חשפה המזבלה את מספר התמיכה הישיר של פייסבוק ישראל, שעות ספורות לאחר פרסום המספר, פייסבוק ניתקה וביטלה את הקו. באותו חודש, עמדה פייסבוק ישראל במרכזה של מחאה ציבורית שקראה לה להסיר סרטוני הסתה ששותפו בעמודי ענק פרו-פלסטינים. נטען כי פייסבוק, מאפשרת את ההסתה לאור שיקולים מסחריים. בהמשך החודש, הגיש ארגון 'שורת הדין' תביעת ענק כנגד פייסבוק העולמית.

חודש אוקטובר 2015 היה סוער במיוחד עבור פייסבוק. שני ענקי רשת; יבגני זרובינסקי ויואב הצל אליאסי נחסמו משימוש ברשת החברתית. בזמן שעיתונאים רבים ניסו בשנית לקבל תגובה פורמאלית מפייסבוק ישראל, בחרו במשרד יחסי הציבור של פייסבוק לנתק את הטלפון בפניה של כתבת ישראל היום. לידי המזבלה הגיעה הקלטת אולפן בלעדית של ניסיונות השיחה עם סופר תאני ולאחר פרסום הכתבה בעמוד הפייסבוק של המזבלה, הקישור הוסר ע"י פייסבוק ופעילותה של המזבלה הוקפאה ל-30 יום.

עם החסימה, פנתה המזבלה לנציגות פייסבוק ישראל והציבה בפניה אולטימטום למען תסיר את החסימה לאלתר. יממה לאחר מכן ולאחר פרסום הסיפור ב-Mako, פייסבוק התנצלה בפני המזבלה, החזירה את הסטטוס שהוסר וביטלה את ההקפאה. פייסבוק טענה כי הסטטוס הוסר בטעות ע"י אחד מחברי הצוות שלה.

בעקבות גל ההסתה ואי המענה והטיפול של פייסבוק. היזם רותם גז ופעילים נוספים, ריססו כתובות גרפיטי על מגדל מטה פייסבוק בשדרות רוטשילד 22 בתל אביב. בגרפיטי נכתב: "פייסבוק הדם על הידיים שלכם" ואף הוגשה תלונה במשטרה כנגד סופר תאני. מחאת הגרפיטי זכתה לכותרות בעיתונים ובאתרים בינלאומים שרכבו על הכותרת "אקטיביסטים השחיתו את מטה פייסבוק בתל אביב".

פייסבוק - דם על הידיים
פייסבוק – דם על הידיים

בנובמבר 2015, נחשף במזבלה כי מי שמחליט האם להסיר תכנים בעברית עליהם התקבל דיווח, הם עובדי פייסבוק ישראלים ו/או עובדים דוברי השפה. בעקבות כך עלתה לראשונה לכותרות הסברה כי יתכן ועובדי פייסבוק מסירים תכנים בהתאם לשיקולים פרטניים, לרבות דעות פוליטיות אישיות.

בדצמבר 2015 ובעקבות הסרת עמוד הפייסבוק של התנועה, הגישה 'באים לבנקאים' תביעה כנגד פייסבוק ישראל ועדי סופר תאני. לאור פרט טכני, תביעתה של 'באים לבנקאים' נדחתה.

בינואר 2016, השיק ארגון 'שורת הדין' קמפיין נוסף כנגד פייסבוק במסגרתו הוצג ניסוי כיצד פייסבוק נוהגת בצורה מפלה בעמודי הסתה כנגד ישראלים ובעמודי הסתה כנגד מוסלמים. במקביל פירסמה פייסבוק את אחת המשרות המדוברות של הרשת החברתית בישראל – לוביסט, שידאג לאינטרסים של ענקית האינטרנט במסדרונות הכנסת. יומיים לאחר פרסום המשרה, התקשורת הישראלית געשה אחרי שסרטון של מגזין טיים אאוט תל אביב שהציג יהודים וערבים מתנשקים – הוסר מפייסבוק במפתיע.

מאז כניסתה לתפקיד, סופר תאני העניקה ראיונות בודדים לתקשורת, אולם בפברואר 2016, שודר ראיון שנוי במחלוקת עם סופר תאני בחדשות ערוץ 2. נטען כי מדובר בכתבה מוזמנת למטרות תדמיתיות. כשבועיים לאחר שידור הכתבה, היח"צן של פייסבוק מאור אהרוני ממשרד 'שלום תל אביב' פרש מתפקידו והוחלף ע"י נועה רון, כמנהלת תיק הלקוח של פייסבוק ישראל.

עדי סופר תאני | חדשות 2

במרץ 2016, נחשף במזבלה כי פייסבוק מונעת מישראלים לחסום פרופיל של פעיל פלסטינאי שמפיץ הסתה. פייסבוק אף העניקה לפעיל פרופיל מאומת (V) ששמור לדמויות ציבוריות, עיתונאים וסלבריטאים, מה שהוביל לביקורת חריפה על התנהלותה השנויה במחלוקת של פייסבוק. כיממה לאחר החשיפה במזבלה, הוגשה בשנית תלונה במשטרה כנגד סופר תאני.

אחרי שנתיים של נתק מהתקשורת הישראלית, נחשף במרץ השנה במזבלה כי סופר תאני וזמיר דחב"ש קבעו עשרות פגישות חשאיות עם אנשי תקשורת מאתרי החדשות המובילים, בדגש על כתבי דיגיטל, פרסום, שיווק וטכנולוגיה. ביוני 2016, פייסבוק ישראל הכריזה על מינויה של ג'ורדנה קטלר, מקורבתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, כשדלנית הנבחרת של פייסבוק ישראל. ימים ספורים לאחר המינוי, בית המשפט אישר לראשונה הגשה של תביעה ייצוגית כנגד פייסבוק ישראל בטענה לפגיעה בפרטיות הגולשים.

מתוך מחאת סטטוסים מצייצים
מתוך מחאת סטטוסים מצייצים

ביולי 2016, אמר השר גלעד ארדן בתוכנית 'פגוש את העיתונות' כי פייסבוק מחבלת בעבודת המשטרה והאשים את מארק צוקרברג בכך שחלק מהדם של הנרצחים על ידיו. דבריו של ארדן זכו לתהודה תקשורתית וציבורית נרחבת. מספר ימים לאחר מכן, פייסבוק ישראל סגרה לחלוטין את העמוד הפופולארי קרניבורים עם חיוך על השפתיים. עמרי וייל, בעליו של העמוד, כבר תבע בעבר את פייסבוק ישראל. פייסבוק סירבה להגיב והעמוד לא חזר לאוויר.

באוגוסט 2016, מאבטחים של חברת פייסבוק ישראל, תקפו לכאורה את עורך הדין גיא אופיר לאחר שביקש למסור לפייסבוק מסמכים משפטיים. על פי פסיקת בית המשפט, פייסבוק ישראל חוייבה לפצותו ואף להעמיד לציבור כתובת אימייל ייעודית למסירה משפטית בתוך 30 יום. באותו חודש, נחשפה במזבלה כי באתר בבלומברג, פורסמה כתבת וידאו תדמיתית וככל הנראה מוזמנת אודות סופר תאני , אשר הציגה את המנכ"לית עם טייטלים מופרכים, בהם שהיא נצר למייסדי העיר תל אביב. למזבלה גם נודע כי יתכן ולאחר סיומה תפקידה בישראל, סופר תאני תשמש כמנהלת ה-EMEA של פייסבוק ותהיה אחראית על איזורים נרחבים יותר באירופה ובמזרח התיכון.

בסוף חודש אוגוסט, נחשף במזבלה כי חברת פייסבוק ישראל ואיגוד הבנקים ריגלו וניטרו אחר פעילות 'באים לבנקאים' ברחבי הרשת, וזאת באמצעות משרד היח"צ 'שלום תל אביב' שנשכר ע"י האיגוד בכדי לטרפד את קולות המחאה כנגד הבנקים. הפרסום של המזבלה זכה לעשרות אלפי קוראים בטרם סטטוסים שהופנו אליו נעלמו באורח פלא מרחבי פייסבוק. הכתבה של המזבלה לבסוף זכתה ללמעלה מ-200 אלף קוראים וללמעלה מ-2.5 מיליון חשיפות.

בעקבות העלמותם של הסטטוסים, עיתונאים וגופי תקשורת רבים סיקרו את הסיפור שזכה לכותרות נרחבות ועלה בשנית לסדר היום הציבורי. לראשונה ולאור הביקורת, כתב זמיר דחב"ש סטטוס פומבי בפייסבוק ובטוויטר, בו הוא הכחיש את הטענות כי פעל להסרת הסטטוסים (למרות שכלל לא נטענו), אולם דחב"ש לא הכחיש כי ריגל אחר באים לבנקאים מטעם פייסבוק ואיגוד הבנקים.

בעקבות הסרת הסטטוסים ופרשת הריגול של NSO שדחב"ש משמש כדובר החברה, קבוצת פעילים חברתיים קיימה מחאה מול ביתו של דחב"ש בתל אביב ומול ביתה של עדי סופר תאני בסביון.

בספטמבר 2016, דווח במזבלה כי עיתונאי מהמגזר הדתי פנה לפייסבוק ישראל בבקשה להסרת תוכן מכפיש כנגדו. פייסבוק שלחה אותו לטוס לאירלנד בכדי לקבל מענה לפניותיו. באותו חודש, סופר תאני נבחרה לאחת הנשים המשפיעות בישראל על פי מגזין ליידי גלובס. כשבוע לאחר בחירתה, עלתה בשנית סוגיית הצנזורה של פייסבוק, לאחר שהפרופילים של אמיר חצרוני, רז ציפריס, יותם זמרי, עמרי וייל, יחיאל רדוצקי ונוספים, נחסמו ללא סיבה משימוש ברשת החברתית. חלק מהפרופילים נחסמו לאחר שימוש בצירוף המילים "פלסטינים מטומטמים" אולם על פי כמה וכמה בדיקות, עולה כי צירוף המילים כלל אינו נחסם ע"י האלגוריתם של פייסבוק ובשנית עלה החשד כי מדובר בחסימות ממוקדות שנעשו על ידי עובדי פייסבוק.

קרדיטים: עדי סופר תאני, צילום: יוסי זליגר, רמי זרנגר, מירי דוידוביץ איור: אמיתי סנדי

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

הוספת תגובה לפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים