האם ישראל הייתה ניסוי הרצה של כלי הצנזורה של פייסבוק לקראת חזרתה לשוק הסיני?

פייסבוק סין
פייסבוק סין

עם למעלה מ-1.4 מיליארד סינים שאינם יכולים לגלוש בצורה חופשייה ברשת החברתית 'פייסבוק' מאז שנחסמה אליה הגישה ביולי 2009, סין היא אחד היעדים האסטרטגים החשובים ביותר עבור פייסבוק ובעלי המניות שלה.

ה'ניו יורק טיימס' חושף ביממה האחרונה כי מייסד 'פייסבוק' מארק צוקרברג, נפגש בשנה האחרונה מספר פעמים עם בכירים בממשלת סין, לרבות עם נשיא סין שי ג'ינפינג (Xi Jinping), במטרה לחדש את מערכת היחסים של פייסבוק עם סין ולפעול להורדת הסנקציות והחסימה שמנעו את הגישה לפייסבוק ב-7 השנים האחרונות.

מארק צוקרברג, אילוסטרציה
מארק צוקרברג, אילוסטרציה

על פי הטיימס, פייסבוק פיתחה כלי אלגוריתמי מיוחד שיכול לצנזר כל פיסת מידע ובכל מדינה בעולם וזאת בין היתר גם עפ"י איזור גיאוגרפי, מילון מונחים ועוד, מתוך הבנה שפיתוחו יכול לסייע לממשל בסין לאמץ מחדש את פייסבוק. סין היא כאמור השוק הגדול ביותר שלפייסבוק אין בו דריסת רגל. תעבורת המידע ורשת האינטרנט של סין נשלטות בידי המדינה, מתוך כוונה להחשיך ולמנוע הפצה של תכנים חדשותיים, דעות ותכני גולשים שיכולים להתריס כנגד הממשל.

לכלי הצנזורה של פייסבוק יש יכולות מופלאות בהדחקת מידע שיכול להיות בעל חשיבות רבה לגולש, שלא לדבר על כך שהוא פוגע באופן אנוש בזכויות אדם בסיסיות. המערכת יכולה להדחיק סטטוסים, וידאו, תמונות ועוד מהופעה בניוז פיד של הגולשים וזאת על פי התאמות מתקדמות, לרבות מיקום גיאוגרפי. הכלי פותח תחת סודיות וחשאיות רבה, כך על פי עובדים לשעבר של פייסבוק.

על פי נתונים רשמיים של פייסבוק, פייסבוק הדחיקה במהלך 2015 למעלה מ-55 אלף תכנים ב-20 מדינות, בראשן פקיסטן, רוסיה וטורקיה. לטענת פייסבוק הכלי אינו בשימוש על ידי פייסבוק עצמה, אלא מוצע כתוכנה צד שלישי, דהיינו לממשלים, לגופים ממשלתיים וביטחוניים ולשותפויות מקומיות במטרה לאפשר להם לנטר תכנים ולמנוע את הפצתם.

מדובר בניסוי נוסף שפייסבוק מודה בו רק לאחר מעשה וחשיפתו. בתחילת 2016 נחשף כי במשך תקופה ארוכה, פייסבוק הקריסה במכוון את אפליקציית האנדרואיד שלה במטרה לבדוק את נאמנות הגולשים וזאת כחלק מההכנה ליום דין אפשרי שבו גוגל תחליט להסיר לפייסבוק את האפליקציה מחנות גוגל פליי, וזאת לאור היריבות לכאורה בין שתי הענקיות [the verge].

סטטוס "לא ראוי" של גילי מוסינזון
סטטוס "לא ראוי" של גילי מוסינזון

ב-2014, נחשף כי פייסבוק ערכה ניסוי פסיכולוגי נרחב על משתמשיה במהלך 2012 והעלימה מהפיד שלהם סטטוסים על פי פרמטרים שונים שהוגדרו בניסוי [the guardian]. בכך פייסבוק יצרה פידים מלאכותיים והדביקה רגשות חיובים ושלילים לגולשיה שכאמור השפיעו על מצב הרוח וההתנהגות שלהם ללא ידיעתם. דבר הניסוי עורר גל ביקורות נרחב ברחבי העולם.

לאור החשיפה של הטיימס ולאור אינספור ניסויים בהם פייסבוק ביקשה לכפות שינויים פיזים, נפשיים ורגשיים של גולשיה, קשה שלא לעשות את הקשר המתבקש לגל הצנזורה והמחיקה הבלתי מוסבר של תכנים ישראלים שמדווח נרחבות בשבועות האחרונים. האם ישראל הייתה ניסוי הרצה ומעבדת עכברים עבור אלגוריתם ותוכנת הצנזורה שפייסבוק פיתחה? את התשובה לכך כנראה לעולם לא נדע.

כידוע בשבועות האחרונים למעלה מ-1,200 גולשים נחסמו בעקבות שימוש במילים שלכאורה נאסרו לשימוש בפייסבוק, כדוגמת: "קוקסינל", "כושי" ונוספות. בפייסבוק ישראל סירבו להגיב בנושא והשליכו את האחריות על פייסבוק אירלנד וגם משם לא הגיעה תשובה עניינית שתשפוך אור על החסימות המיסתוריות.

בהתבסס על הנאמר, יתכן וגל מחיקות הסטטוסים בארץ היה חלק מניסוי הרצה של האלגוריתם ותוכנת הצנזורה החדשה, ניסוי במסגרתו פייסבוק גם ביקשה לבדוק את תגובות הגולשים, את ההשלכות לחסימות, העניין שנוצר סביבן ואת הסיקור התקשורתי שצנזורה מסוג זה יוצרת. ואולי זוהי גם התשובה להעלמותם המיסתורים של סטטוסים רבים שקישרו לחשיפה של המזבלה אודות ריגול של פייסבוק ואיגוד הבנקים אחר תנועת 'באים לבנקאים', שכזכור נעלמו מרחבי הרשת החברתית.

פייסבוק ישראל סירבה להגיב בנושא.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

1 תגובות לפוסט

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים