מאקו נקסטר בפרויקט אמיץ: "השנה שבה פייסבוק איבדה את זה"

מאקו נקסטר VS פייסבוק
מאקו נקסטר VS פייסבוק

לרגל סיום השנה, מדור nexter (נקסטר) של אתר mako עולה היום בפרויקט סיקור מיוחד בשם 'השנה שבה פייסבוק איבדה את זה' בו הוא מותח ביקורת אמיצה שלא נראתה עד כה על פעילות פייסבוק ומייסדה מארק צוקרברג. במאקו עושים לראשונה את מה שגופי החדשות מהגדולים בארץ ובעולם חוששים לעשות ומבקרים בצורה ישירה, פומבית ונוקבת את חברת פייסבוק במתחם תוכן מיוחד (לביקור).

2016 הייתה שנת טלטלה עבור הרשת החברתית, שהוגדרה ע"י הגרדיאן הבריטי כ"השנה שבה פייסבוק הפכה להיות הבחור הרע". לצד הביקורות על העלמת העין המכוונת בנושאי ההסתה האלימות, פגיעה ומסחור בפרטיות הגולשים, אי תשלום מיסים, הביקורת הנרחבת על המונופוליזם של פייסבוק והסנקציות שמוטלות על הרשת החברתית במדינות כמו גרמניה וברזיל, הפכו את פייסבוק במהלך השנה החולפת לאחד הנושאים המדוברים ביותר בעולם, שעתה ולראשונה גם זוכה לפרויקט מיוחד אותו מקדיש אתר mako.

בתחילת 2016 ולראשונה, משטרת ברזיל עצרה את סגן הנשיא לפעילות פייסבוק באמריקה הלטינית לאחר שפייסבוק סירבה לשתף מידע וואטסאפ עם כוחות הביטחון במסגרת חקירת ענק סביב סוחרי סמים. בגרמניה ובאירופה בכלל, הלולאה סביבה צווארה הרחב במיוחד של פייסבוק מתהדקת, האיחוד האירופי דורש מהרשת החברתית שתקבל אחריות וממשלת גרמניה בפרט מאיימת בסנקציות, שמצליחות להרתיע אפילו את מכונת המזומנים של פייסבוק, עם ענישה של כחצי מיליון דולר על כל סטטוס שהרשת החברתית תסרב להסיר.

מתחם התוכן במאקו
מתחם התוכן במאקו

אבל לא רק מדיניות פייסבוק המסתורית והתנהלותה השנויה במחלוקת הן שהעמידו את ענקית האינטרנט בראש הסיקורים. בספטמבר השנה, לויין עמוס 6 שהיה אמור לאפשר לפייסבוק לרשת את יבשת אפריקה ולהכפיל את מספר משתמשיה התפוצץ באופן מסתורי, בין לבין 3 מעובדי פייסבוק, ביניהם גם בכיר ישראלי בשם דב כץ, נעצרים בעקבות תלונות על תקיפה מינית ומעשי אינוס. באתרי החדשות חושפים כי פייסבוק ניסתה לטרפד את זכייתו של דונלד טראמפ במסע הבחירות בארה"ב, תוסיפו לכך את גל החסימות שהתחולל בישראל ואת מחאת העולם המוסלמי כנגד הצנזורה של גופי החדשות הפרו-פלסטינים, ונראה שפייסבוק מאבדת אט אט את האחיזה דווקא במגזרים שהיא מבקשת הכי להתקרב אליהם.

>> רוצים ליצור קשר עם פייסבוק? בקרו ב-Contact-facebook.com

בזמן שפייסבוק מנסה להציג כאילו היא כן פועלת למחיקת ההסתה והאלימות שהשתלטו על הרשת החברתית והפכו אותה לפס הייצור הגדול ביותר בעולם לטרוריסטים מתחילים, במשרד החוץ הישראלי דווקא סותרים נחרצות את הטענות של פייסבוק.

אלעד רצון, מנהל המו"פ לדיפלומטיה דיגיטלית במשרד החוץ, אמר ל-ynet כי מתחילת השנה צוות הלוחמה הדיגיטלית של משרד החוץ טיפל ב-21,957 התראות על פוסטים מסיתים או אנטישמיים בפייסבוק בלבד, כאשר הפוסטים נשלחים באופן אוטומטי מנציגי מדינת ישראל ברחבי העולם. לאחר בדיקה מקיפה, 11,840 מהפוסטים זוהו ככאלו המפרים את תנאי השימוש עליהם הכריזה פייסבוק בעצמה.

פייסבוק אוחזת בגופי החדשות והממשלים באיבריהם המוצנעים ביותר. בזמן שהשר גלעד ארדן טוען ובצדק שידיו של מארק צוקרברג מגואלות בדם של אזרחים חפים מפשע שנרצחו בעקבות טרור שנולד מתוך הרשת החברתית, נראה שפעילותה של הלוביסטית של פייסבוק ישראל, ג'ורדנה קטלר, מצליחה לעקוף את הצינורות המקובלים הישר ללשכת ראש הממשלה.

מאקו נקסטר VS פייסבוק
מאקו נקסטר VS פייסבוק

כמקורבתו של בנימין נתניהו, קטלר פועלת נרחבות ובצורה דיסקרטית למדי וספק חוקית, בכדי לטרפד כל חקיקה ואכיפה כנגד פעילות חברת פייסבוק ישראל בניהולה של המנכ"לית עדי סופר תאני. מעבר למערכת היחסים האישית עם רוה"מ, פייסבוק אוחזת בקלף החזק ביותר – היא מחזיקה בנכסיו הדיגיטלים של ראש הממשלה וככזו היא יכולה להפעיל אותו כבובה על חוט – "אם תפעל נגדנו, אנחנו נפעל נגדך" אלו הם רק חלק מהרמיזות שקיבלו לא מעט גורמים בממשל. כידוע צינור התקשורת המרכזי של בנימין נתניהו הוא עמוד הפייסבוק שלו שיציין בקרוב 2 מיליון אוהדים. בעבורו גם כראש ממשלה, קטיעת האינטראקציה או סנקציות כאלו או אחרות יכולות להוות כישלון פוליטי מוחץ.

פעילות פייסבוק ישראל שונה משמעותית מהפעילות שנהוגה ביתר המדינות בה היא פועלת באופן רשמי. תקשורתית, פייסבוק ישראל ומשרד יחסי הציבור שלה 'שלום תל אביב' שבבעלות זמיר דחב"ש ורינת פרידמן, בזים לעיתונאים וגופי חדשות, עד כדי כך כפי שנחשף במזבלה – פשוט מנתקים להם את הטלפון בפנים. באוגוסט השנה, נחשפו במזבלה מסמכים פנימיים ממערכת הניטור של 'שלום תל אביב' שהדגימו כיצד הרשת החברתית ואיגוד הבנקים חברו יחדיו בכדי לרגל אחרי פעילי מחאת 'באים לבנקאים' במטרה לפגום משמעותית ובסוף גם להעלים לחלוטין את פעילותם.

בעקבות הפרסומים, סטטוסים רבים, גם של עיתונאים, שקישרו לכתבה של המזבלה, נעלמו באופן מסתורי מרחבי פייסבוק. ברשת החברתית סירבו ועד היום מסרבים להגיב לסיבת העלמותם. אולם הפרשה הצליחה לעורר דיון נרחב שהגיע לחשיפה של למעלה מ-2 מיליון ישראלים בתוך מספר ימים. גם איש ניהול המשברים של פייסבוק, זמיר דחב"ש, נדחק לפינה, ונאלץ לראשונה לפרסום סטטוס וציוץ פומביים במסגרתם הוא מכחיש את הטענות כי ביכולותיו הישירות או העקיפות להדחיק איזכורים לא מחמיאים הנוגעים ללקוחותיו.

אתר קונטקט פייסבוק
אתר קונטקט פייסבוק

בשבוע שעבר, הושק פרויקט מיוחד בשם 'קונטקט פייסבוק' שמטרתו לאפשר לציבור הרחב דרכי יצירת קשר פשוטים וברורים עם פייסבוק ישראל. אתר הפרויקט נחסם בתוך שעתיים משיתוף ברשת החברתית בטענה שקרית כי מדובר בקישור שיכול לפגוע אבטחתית במחשבי הגולשים. בעקבות כך, המזבלה חשפה כי גם עובדי פייסבוק עושים שיימינג ומפרסמים ללא אישור טלפונים אישיים של אנשים פרטיים. בעקבות הפרסומים, סמנכ"ל פייסבוק ישראל, אלעד ברינדט שביט הסיר את הסטטוס והתנצל.

במסגרת מתחם התוכן של מאקו, עלה טיימליין מיוחד שסוקר את פעילות פייסבוק בשנה החולפת, לצד כתבות מערכתיות על גל החסימות בישראל בפרשת ה'קוקסינלים' ו'הכושי', על הסנקציות בגרמניה ואיך הממשל שם הוא אולי היחיד שעוד יצליח לכופף את הרשת החברתית ועוד.

ואולי הכתבה החשובה מכול לפחות עבור גופי התקשורת והחדשות היא זו של דרור גלוברמן 'פייסבוק מחסלת את העיתונות כפי שהכרנו אותה', שלראשונה מדברת בצורה ישירה ונוקבת על הקניבליזם של פייסבוק ועל האסטרטגיה הריכוזית שלה, בה היא מבקשת לרמוס את כלל האתרים, הבלוגים ואמצעי המדיה ולחבר את האינטרנט לנקודת מפגש אחת ויחידה, בתוך הרשת החברתית.

>> לכל הכתבות של המזבלה בנושא פייסבוק

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

הוספת תגובה לפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים