בדיחה על עוגה כושית והמון שקרים; כך נראה הביקור של מנהל המדיניות של פייסבוק EMEA בישראל

סיימון מילנר
סיימון מילנר

סיימון מילנר, מנהל המדיניות של פייסבוק EMEA (מזרח התיכון) וג'ורדנה קטלר, הלוביסטית ומנהלת המדיניות של חברת פייסבוק ישראל, הגיעו ביום ראשון לדיון מיוחד בנושא חופש הביטוי וחוק הפייסבוק שהתקיים מטעם המכון הישראלי לדמוקרטיה. עבור מילנר מדובר בביקור נוסף בישראל לאור הסוגיות התקשורתיות והחברתיות שעולות כדרך קבע מהתנהלותה האפלולית של פייסבוק; חסימות שרירותיות של גולשים ועמודים והסרת תכנים ללא סיבה נראית לעין, כל זאת בזמן שהרשת החברתית פועלת בצורה מצומצמת דווקא כשזה נוגע להסתה ואלימות.

במסגרת הדיון אותו הנחתה ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר, שנערך בהשתתפות נציגי פייסבוק אירופה וישראל, נציגים מארגוני החברה האזרחית ואנשי אקדמיה, דובר על תפקידן של הרשתות החברתיות בהקשרים של צנזורה על מידע פוגעני, חסימת מידע, מנגנוני שקיפות ובקרה, אל מול החקיקה האמורה להגביל את התוכן ברשתות החברתיות.

בדיון טען מילנר כי "אין מקום לתכנים של טרור או לארגוני טרור בפייסבוק" וזהו הכותרת שבחברת פייסבוק קיוו שתהדר את הכתבות באתרים שונים, אולם דבריו של מילנר אינם עומדים במבחן המציאות ורחוקים ממנה, כפי שהוכח בפיגוע הדריסה האחרון בירושלים שבעקבותיו הרשת החברתית הוצפה בשלל סטטוסים וסרטוני הסתה וטרור. פייסבוק אומנם הסירה חלק מהתכנים אולם לקח לה לא פחות מ-18 שעות בכדי לעשות זאת. כזכור אתר 'קונטקט פייסבוק' שחשף את פרטי יצירת הקשר של עובדי פייסבוק, נחסם בתוך שעתיים בלבד.

על פי מילנר, "חמאס לא יכול להביע ברשת עמדות שיביאו להסתה לאלימות או אפילו לפתוח עמוד רשמי. ככלל, משתמשים ברשת לא יכולים להביע תמיכה בארגוני טרור ואנו נוקטים בגישה של אפס סובלנות בנושא". גם הפעם דבריו של מילנר תפורים בדיוק למצג השווא שפייסבוק מנסה למכור לתקשורת. החמאס אולי לא מפעיל עמוד רשמי, אולם את מסריו נושאים עשרות אלפי עמודים ופרופילים שמשרתים כשגרירים של ארגוני הטרור ברשת החברתית.

הלוביסטים של פייסבוק בירושלים
הלוביסטים של פייסבוק בירושלים

בדיון טען מילנר כי מדי שבוע פייסבוק מטפלת במיליוני דיווחים על תוכן לא הולם או פוגעני. כאשר לטענתו כל פוסט שזוכה לדיווח נשלח לצוות שבוחן אותו על ידי דוברי השפה שנמצאים במטה פייסבוק באירלנד. מה שמילנר שכח לציין הוא כי לאותם בודקים עומדות שברירי השנייה בכדי לחרוץ את גורלו של התוכן ולקבוע האם הוא ראוי או לא, כך שמשימתם היא בגדר בלתי אפשרית ושבמקרים רבים אותם תכנים בכלל נעצרים בסינון האלגוריתמי של פייסבוק ולא מגיעים לידיים אנושיות. כך נחשף בסרט 'פייסבוקיסטן'.

רועי פלד, שנכח בדיון של המכון לדמוקרטיה משתף בכמה נקודות שעלו במפגש שגם הן אינן עומדות בקנה אחד עם מדיניות פייסבוק בפועל. מהן עולה כי לטענת פייסבוק המילים "קוקסינל" או "כושי" לא אסורות לשימוש ברשת החברתית והיא אינה מפעילה שום מנגון סינון. למרות מבול החסימות הממוקדות סביב אותם ביטויים, בפייסבוק מתעקשים דווקא כי אותם גולשים נחסמו בעקבות הפרות אחרות. בפייסבוק טוענים כי הם סיפקו הסברים לחסימות, אולם בפועל מעולם לא התקבל שום הסבר.

למרות הטענות: אסור לכתוב עוגה כושית
למרות הטענות: אסור לכתוב עוגה כושית

מתוך הסטטוס של פלד:

■ שהם מתעקשים שכשמישהו מבקש להסיר פוסט זה לא נמחק על-ידי אלגוריתם ולא על-ידי נער במרוקו אלא אך ורק על-ידי ישראלים דוברי עברית שיושבים בדבלין.

■ שהם מתעקשים שאנשים שנחסמו בארץ מסיבות שנראות תמוהות על-פניהן, בעצם נמחקו מסיבות אחרות שנתגלו אגב עיון בפרופילים שלהם, והם לא יכולים לספר למה מפאת הגנה על פרטיותם של אותם אנשים.

■ שהם טוענים שהסבירו לאותם אנשים את הסיבה האמיתית.

■ כך גם לטענתם לא נחסם שום חשבון בגלל פוסט על עוגה כושית בגלל המילה כושית, אלא בגלל דברים אחרים באותו חשבון.

■ שהם אומרים שהם יודעים שהם צריכים להיות יותר שקופים ממה שהיום, אבל שיש גבול ממה שאפשר לצפות מהם.

■ הם לא דיברו פעם אחת במשך שעתיים על זה שהם חברה מסחרית, כאילו הם בכלל לא פה כדי להרוויח כסף.

■ שלדבריהם אסור להביע תמיכה בחמאס בפייסבוק.

■ שלדבריהם אין "רשימה שחורה" של מילים שמקפיצות איזו מערכת ניטור ונמחקות אוטומטית. אבל יש הקשרים בהן מופיעות מלים מסוימות שאולי עושים את זה (לטענתם).

מילנר ניצל את שהותו בישראל בכדי להשתתף היום (רביעי) במפגש מצומצם ודיסקרטי שקיימה המנכ"לית עדי סופר תאני במטה פייסבוק ברוטשילד לקבוצת עיתונאי דיגיטל ישראלים. בכניסתו לחדר נשא מילנר בידיו שתי עוגות שוקולד ואמר (באנגלית): "אני לא בטוח איך להגיד את זה, אבל הבאתי כושית". וזאת כאות התייחסות הומוריסטית ושוברת-קרח לאחת הפרשות המדוברות בשנה האחרונה בפייסבוק עליה ספגה החברה ביקורת רבה לאחר שצינזרה וחסמה גולשים רבים שפרסמו פוסטים עם מילים כדוגמת 'קוקסינל' ו'כושי'. כזכור לטענת מילנר אין איסור על שימוש במילים הללו.

לעניין האזהרות שקיבלו כתבי Mako לאחר שפירסמו סדרת כתבות ביקורתיות של פייסבוק, מילנר בחר כמצופה להגיב עם תשובת מתחמקת ולא עניינית. מעבר לכך גם יתר תשובותיו של מילנר היו לא ענייניות, מתחמקות וכאלו שלא שפכו אור אמיתי על שאלותיהם של עיתונאי ידיעות, וואלה, מאקו, הארץ, גיקטיים ונוספים.

יש לציין כי בחודשים האחרונים המזבלה ערכה מספר רב של ניסויים במטרה לבדוק האם מילים כמו 'קוקסינל' אכן אסורות לשימוש בפייסבוק וזאת בניגוד לטענת פייסבוק כי היא לא הפעילה שום איסור על שימוש במילים שהוגדרו כ"בעייתיות". באופן גורף כל הניסויים הוכיחו כי פייסבוק משקרת לעיתונאים ובדיון כמו זה של המכון שקיים המכון לדמוקרטיה.

בבדיקה האחרונה שנערכה בתחילת חודש ינואר השנה, נשלח דיווח בודד על סטטוס של העיתונאי יגאל סרנה שהכיל את המילה 'קוקסינל' (סליחה יגאל). הסטטוס הוסר בתוך שעות ספורות בטענה כי הוא מפר את מדיניות פייסבוק. לאחר הסרת הסטטוס, סרנה פירסם אותו מחדש הפעם ללא המילה 'קוקסינל' ובשנית הוגש עליו דיווח, אלא שהפעם פייסבוק טענה כי הסטטוס אינו מפר את התקנון.

הסטטוס של יגאל סרנה
הסטטוס של יגאל סרנה

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

1 תגובות לפוסט

תגובה אחת

  1. פייסבוק ממשיכה להשתמש בלייקים מפרופילים פיקטיביים בשטחי פלסטין עבור פרסומים ממומנים בדפים של ישראלים. אפילו תביעה ייצוגית לא מרתיעה אותם.
    אולי תעלה שוב את הנושא?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים