2 מיליון לייקים בפייסבוק של בנימין נתניהו: האם מיעוט הישראלים בו הוא יתרון או חיסרון?

בנימין נתניהו, אילוסטרציה + מתוך פייסבוק
בנימין נתניהו, אילוסטרציה + מתוך פייסבוק

ראש הממשלה בנימין נתניהו, הפוליטיקאי שעמוד הפייסבוק שלו נחשב לאינטראקטיבי ביותר בישראל, יציין בעוד כשבועיים לערך שני מיליון לייקים בעמוד הפייסבוק שלו שמונה כעת 1,992,500 חברים. עם קצב גדילה של כ-4,500 אוהדים בשבוע וכ-9,200 אינטראקציות בממוצע לסטטוס, העמוד של רוה"מ נחשב לצינור התקשורת המרכזי שלו וככזה גם ליעד לביקורת תקשורתית וציבורית רחבה.

אולם למרות גודלו המרשים והפופולאריות של העמוד, על פי בדיקה של אליה גרינפלד, איש קריאייטיב בחטיבת הדיגיטל של תאגיד השידור 'כאן', עולה כי מתוך כמעט 2 מיליון איש, בסה"כ 550 אלף ישראלים עשו לייק לעמוד של נתניהו, וזאת בשונה מעמודי פוליטיקאים אחרים שבמרביתם הישראלים הם רוב מוחץ.

סיפור "הלייקים הקנויים" לכאורה של רוה"מ הוא עתיק יומין. באפריל 2012 ציין נתניהו 200 אלף לייקים בעמוד הפייסבוק שלו. בהודעת יח"צ שיצאה מלשכתו התפארו בהישג המרשים ומסרו כי "הדף הוא כלי שמקשר בין העם לבין המנהיג. כל סטטוס של נתניהו זוכה לאלפי לייקים ותגובות, ומאות שיתופים, בזמן שכל הפוליטיקאים מדדים הרחק מאחור עם ממוצע נמוך מאוד שאינו מתקרב למאות לייקים" כך נכתב.

מקור הלייקים בעמוד של ביבי
מקור הלייקים בעמוד של ביבי

במטה של חברת הכנסת שלי יחימוביץ', שעמוד הפייסבוק שלה מנה דאז כ-20 אלף איש בלבד, קצת פחות התלהבו מהמספרים שהוצגו על ידי לשכת ראש הממשלה והחליטו לבדוק את הנושא וגילו כי מרבית הלייקים של נתניהו כלל אינם ישראלים ואלה מגיעים ממדינות כדוגמת אינדונזיה (4960) וארה"ב (84720).

"נתניהו בפייסבוק: ראש ממשלת אינדונזיה וארה"ב" כך נכתב בכותרת בפוסט בבלוג של יחימוביץ, שפירסם עמיחי סרגובי, ראש צוות מתנדבי האינטרנט שלה. הספקולציות שנתניהו רכש לייקים פיקטיבים ממדינות מוסלמיות רק בכדי להגדיל מלאכותית את מספר האוהדים בעמוד, הפכו במהרה לויראליות ברחבי הרשת ואף הובילו לקמפיין אנטי ביבי שעלה תחת הכותרת: "ביבי, כמה לייקים קנית מהכסף שלנו?".

>> לניתוח עמוד הפייסבוק של ביבי (נתונים SpyTheNet)

כאמור בעוד כשבועיים יציין נתניהו 2 מיליון לייקים, אולם אחוז הישראלים שבעמוד נשאר נמוך יחסית. אז איך בכל זאת הופך ראש הממשלה לכל כך פופולארי עם כל כך מעט ישראלים? על פי בדיקה נרחבת של המזבלה עולה כי מספר האוהדים האפקטיבים, דהיינו אמיתיים, כאלו שעוד אפשר לסחוט מהם לייק, שיתוף או תגובה, נאמד בכ-1.7 מיליון לערך, מתוכם כמיליון מארה"ב, 543 אלף מישראל, 13 אלף מאוסטרליה, 27 אלף מקנדה, 17 אלף מבריטניה וכמה עשרות אלפים נוספים ממדינות מפותחות אירופאיות כמו צרפת וגרמניה. סביר כי חלק לא מבוטל מאותם אנשים בחו"ל הם יהודים.

יתר הלייקים של נתניהו מגיעים ממדינות כמו אינדונזיה (10 אלף), ניגריה (16 אלף), קניה (13 אלף), טנזניה (5 אלף), פקיסטן (5 אלף) ומדינות דומות נוספות, אולם כמעט ללא אוהדים שמגיעים מתחומי הרשות הפלסטינית שמספרם אפסי.

כרזה מתוך הקמפיין
כרזה מתוך הקמפיין

אז מה הסוד של נתניהו? נתחיל מכך שעל פי בדיקת המעגלים בברנז'ת הפרסום והתקשורת עולה כי מספר האוהדים מהתחום דווקא זהה למספרם בעמודים של פוליטיקאים אחרים ובמקרים מסויימים אף גבוה מהם. בשונה מהטענות כי עמוד הפייסבוק של נתניהו מושפע לרעה ממספר הישראלים הנמוך, ישנה סתירה מוחלטת בין הטענות לעובדות בשטח.

למרות שמדובר בסך הכול בחצי מיליון ישראלים, העמוד של נתניהו מגיע למיליוני ישראלים מדי חודש גם אם אלה אינם נמנים על אוהדיו. הויראליות סביב הסטטוסים של נתניהו, הביקורת התקשורתית והציבורית וגם האהדה, הם אלה שמציפים פעם אחר פעם את הסטטוסים של נתניהו בראש הפיד של הגולשים, כאשר חלק ניכר מהגולשים שבאים באינטראקציה עם העמוד עושים זאת נקודתית לסטטוסים ספציפים.

על פי בדיקה נוספת של המזבלה עולה כי מספר לא מבוטל של גולשים קופץ "לביקור" בעמוד של נתניהו (כניסה ישירה לטיימליין) ובכך גם לא מעט מהחשיפות לעמוד הן מצד אלה שלמרות שבחרו שלא לעשות לייק, מקפידים לקרוא את תכניו באופן תדיר.

לנשיא ארצות הברית היוצא ברק אובמה, הוענקה "חבילת פרישה" נרחבת במיוחד על חשבון משלם המיסים האמריקאי. עמוד פייסבוק מפלצתי שמונה כ-54 מיליון אוהדים וזרועות ענפות נוספות במדיה החברתית, שיבטיחו את המשך המונולוג של אובמה עם עשרות מיליוני אנשים מארה"ב ומסביב לעולם.

וכך גם נתניהו עם סיום תפקידו יהנה מחבילת פרישה דומה ויצא לחיים האזרחיים עם עמוד פייסבוק ענק שמכיל בעיקר אמריקאים ואירופאים (חלקם יהודים), שנחשבים לקהל יעד אסטרטגי עבור כל פוליטיקאי שמסיים את הקדנציה ומחפש לקדם אינטרסים כאלו או אחרים, לרבות; הרצאות, ספרים, קידומים שקשורים לתפקידו הבא ועוד.

אם יש משהו שבני משפחת נתניהו אוהבים, כך לפחות על פי התקשורת, הוא כסף והרבה ממנו ועמוד פייסבוק שכזה הוא בהחלט נקודת הזנק חשובה, במיוחד עבור ראש ממשלה כל כך מדובר, מוכר ומתוקשר. מה שהופך דווקא את מספר הלא-ישראלים הגבוה ליתרון עבור נתניהו, שאיכשהו מצליח למרות הכול, לאכול את עוגת הסושיאל ולהשאירה שלמה.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

2 תגובות לפוסט

2 תגובות

  1. רוהמ הוא מגלומן על גבול הפסיכוטי, סכנה אמיתית למדינה. הןא והאנשים שמובילים אותנו לפילוג דרך הסתה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים