מאיפה צצו עמודי הענק החדשים של קשת ומאקו בפייסבוק? הסיפור שמאחורי TVBee ו-T5

חטיפת האוהדים של קשת ומאקו
חטיפת האוהדים של קשת ומאקו

המזבלה חושפת: הונאת האוהדים הגדולה (FanJacking) של זכיינית ערוץ 2 קשת ואתר מאקו ◄ גולשים שעשו לייק לעמוד התוכנית 'רמזור' גילו כי הפכו בעל כורחם לאוהדים של עמוד בשם TVBee ◄ אחרים שעשו לייק לערוץ ביפ גילו כי הפכו לאוהדים של עמוד T5 ◄ כך קשת הערימה על כמעט מיליון איש והקימה בין לילה קבוצת עמודים חדשה שמטרתה העיקרית לתת פייט למתחרה – רשת

כפי שפורסם במזבלה בשישי האחרון, זכיינית ערוץ 2 'קשת' חיכתה לשעות הלילה המאוחרות של חמישי בכדי לבצע מחטף תוך שהיא משנה את שם עמוד הפייסבוק של 'האח הגדול' שמנה למעלה מחצי מיליון אוהדים לעמוד על שם הזכיינית. בזמן שעמוד הפייסבוק הרשמי של 'קשת' הצליח למשוך בסה"כ 50 אלף אוהדים, ומנגד בעמוד המתחרה – 'רשת' ישנם למעלה מ-678 אלף, המחטף הלילי של קשת איפשר לה להעמיד עמוד אוהדים חדש ורשמי עם למעלה מ-500 אלף איש. וזאת למרות שאוהדיו כלל לא עשו לייק ל'קשת' אלא לאח הגדול.

בתקופה האחרונה צצו ברשת החברתית מספר עמודי פייסבוק גדולים תחת מעטפת קשת ו-mako. אחד מהם הוא עמוד בשם TVBee שמתהדר במספר מרשים של לייקים, למעלה מ-382 אלף מהם. בלשונית האודות של עמוד TVBee נכתב: "מה רואים הערב, מה פספסתם אתמול ועל מה ידברו מחר בבוקר. העמוד לאנשים שאוהבים טלוויזיה מבית mako". אז איך מאקו, שעמודי הפייסבוק שלהם נחשבים לחלשים ביותר מבין עמודי החדשות והתוכן המרכזיים בישראל, הצליחו בתוך ימים ספורים להרים סדרת עמודים בסדר גודל כזה? התשובה היא כמובן לא בזכות יכולות הסושיאל המרשימות של מפעיליו, אלא יותר ערמומיותם והתנהלות שנויה במחלוקת שזוכה לכמה תגובות אנטי ברחבי הרשת.

כך הפכה רמזור ל-TVBee
כך הפכה רמזור ל-TVBee

על פי מידע שהגיע לידי המזבלה ונבדק ואומת, עולה כי עמוד TVBee נקרא בשמו המקורי 'רמזור' וקידם את תכני קומדיית המצבים של קופרמן הפקות ששודרה בקשת משנת 2008 עד 2014. בשיטה דומה יצרה הזכיינית בין לילה קבוצה של עמודים נוספים, בהם גם T5 שמונה למעלה מ-80 אלף לייקים וטרם כך היה העמוד הרשמי של "ערוץ ביפ", כל זאת תוך ניצול ציני של עניין הגולשים בתוכניות ספציפיות להן עשו לייק. התופעה זכתה לשם 'fanjacking' (חטיפת אוהדים) והיא שיטה מוכרת שמדוברת רבות בפורומים של Black Hat.

על פי סעיף II B בתנאי השימוש של פייסבוק שמתייחס לשינוי שמות של עמודים ו/או מיזוגם עם עמודים אחרים, עולה כי שינוי השם בצורה שמשנה את הנושא שלשמו הגולש עשה לייק לעמוד, הינה אסורה לחלוטין. אולם בכדי לשנות עמוד פייסבוק שקיבל V אימות כפי שבעמודים TVBee ו'האח הגדול', יש לעשות זאת בהתערבות או לפחות באישור של עובד פייסבוק. מכך עולה כי חברת פייסבוק ישראל הייתה מעורבת בשינוי שמות העמודים, כל זאת בניגוד לתקנון של פייסבוק ופגיעה בכמעט מיליון איש.

מתוך תקנון פייסבוק שמתייחס לשינויי שמות ומיזוגים: "שינויי שמות ומיזוגים אינה יכולים לגרום לחיבור מטעה או לא מכוון ואינם יכולים לשנות באופן מהותי את נושא הדף. בנוסף, אינך רשאי לבקש שינוי שם או מיזוג שיגרמו לסיווג מחדש של דף מוצר כדף מותג, של דף כללי או דף דעה כדף מותג, אול של קבוצה כדף".

אין סיבה שתזכור, מתוך הקיר של T5
אין סיבה שתזכור, מתוך הקיר של T5

בחודשים האחרונים הגיעו לידי המזבלה עשרות פניות של בעלי עמודים עצמאיים, שהלינו כי פייסבוק סגרה באופן שרירותי את עמודיהם, בטענה כי אלה שינו את שמות העמודים וביצעו מיזוגים שנוגדים את תקנון הרשת החברתית, אולם לא בדרך ששונה במהותה מהשינויים שקשת עשתה.

אחד מאותם עמודים שנסגרו הוא "המומלצים של איביי" של אלעד ג'רבי שבטרם סגירתו מנה העמוד למעלה מ-40 אלף איש, אולם בוקר אחד פייסבוק הודיעה לג'רבי כי שינוי השם והמיזוגים שעשה חודשים רבים לפני, אינם עומדים בתקנון והעמוד נסגר לחלוטין. פניותיו המרובות של ג'רבי לחברות פייסבוק ישראל ופייסבוק אירלנד לא צלחו והוא נאלץ לפתוח מחדש את העמוד. ג'רבי אף שלח לפייסבוק אישור מ-eBay העולמית לשימוש בשם "המומלצים של איביי" אולם גם זה לא עזר.

סרטון הפרסומת של T5

תגובת מאקו, קשת וחברת פייסבוק ישראל תתעדכן באם תתקבל.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

11 תגובות לפוסט

11 תגובות

  1. בעיני tvbee ממש נותן את הסקירה הנדרשת_קצר, קולע ומצחיק.

  2. לא הבנתי ממש מה יוצא להם מtvbee הזה.הם קידמו שם מלא סדרות של רשת כמו נבסו ומשחקי השף וגם הוט ויס, לא ניראה שהם בכלל מנסים לקדם את קשת או להפנות למאקו. סתם עושים מלא סרטונים על טלוויזיה.אהבתי דווקא את הסיכומי 'בדקה'שלהם יש שם גם דברים מצחיקים.אבל לא ברור מנ האינטרס מאחורי זה

  3. אגב, אחת המטרות הדי ברורות של *טיחמש* זה להגדיל זמן המצאות באתר ולהגדיל את הציון שגוגל נותן לו. לכן המעברים איטיים, אין רמז למה יש בדף הבא ומלכודות קליקבייט בכותרות.

  4. נראה לי לגיטימי, כל עוד העמוד הזה שלהם. אם יש לי עמוד על מוזיקה קלאסית ואני רוצה להפוך אותו לעמוד רוק – כנ"ל. זה עמוד שלי, ואעשה בו כרוחי. לא רואה פה שום בעיה. מי שלא רוצה, שיעשה אנלייק

  5. אותו דבר עמוד הפייסבוק של סדרת yes "תאג"ד" הוא עמוד הפייסבוק הישן של הסדרה "נויורק".

  6. אלי, אני מסתכל על הכול בפרספקטיבה רחבה… ברור לי שמאקו וקשת עוברים איזה שינוי תפיסתי מהשימוש האמיתי בסושיאל שלהם. אבל במבחן המציאות, למרות שאולי יש להם את הקשת הרחבה ביותר של עמודי תוכן, הפעילות שלהם חלשה ושולית למדי… תסתכל בדירוגי הפייסבוק ותראה.

    http://mizbala.com/fanpages

  7. הנה עוד משהו על t5 שגיליתי – בדפדפן באייפון אני הרבה פעמים על מצב private (לא בגלל פורנו, בגלל הפאדיחות של עובדות לא חשובות שאני מחפש בזמן שמתווכח עם אנשים) והריי האפליקציה של מאקו מסתירה שאתה הולך להיות מופנה לאתר פח הזה. מסתבר שכשמנסים לגלוש אליו בגלישה מוסתרת אז הוא חסום לחלוטין.

    המשמעות מבחינתי היא שמדובר בפלטפורמה שכל המהות שלה הוא לאסוף מידע על המשתמש.

  8. דורי, ראוי לבחון את המהלך של קשת את מאקו בפרספיקטיבה רחבה יותר. Tvbee ו-t5 הן עמודי תוכן המתווספים ל"ישראליות" שמופק גם כן על ידי מאקו ואמור לשמש את הזכיינית ליצירה ולמכירה של תוכן בפייסבוק לספקים שונים. הדבר דומה מאוד למהלכים שעשו באזפיד עם nifty וtasty שניהם ערוצי תוכן בהפקת באזפיד אבל יושבים על נישות שונות ומיועדים להכנסות על ידי שת"פים עם חברות שונות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים