מסמכי הגרדיאן: הכחשת השואה של פייסבוק גרמה לה לחשוש מחסימה ברמת מדינה

גטו ורשה. מתוך ויקיפדיה
גטו ורשה. מתוך ויקיפדיה

סדרת נוספת של מסמכים פנימיים של פייסבוק נחשפת הבוקר על ידי הגרדיאן ◄ על פי ההנחיות עולה כי פייסבוק נוקטת בגישה אנטישמית, מאפשרת הסתה כנגד יהודים ופרסומים שמכחישים את השואה ◄ פייסבוק לא מוחקת תכנים שכאלו אלא רק חוסמת את הגישה אליהם מישראל על פי כתובת IP ◄ גם עובדי פייסבוק ישראלים שקיבלו את ההנחיות בחרו לתת יד להסתה ולפגיעה האנושה בזכר השואה וניצוליה.

הנחיות פנימיות של פייסבוק לעובדיה בטיפול בנושאים שונים עליהם מתקבלים דיווחי גולשים, שנחשפו בתחילת השבוע על ידי הגרדיאן הבריטי, ממשיכות להסעיר את העולם. הבוקר מפרסם הגרדיאן את ספר החוקים של פייסבוק בטיפול בתכני הכחשת השואה, לפיהם הרשת החברתית לא תסיר תכנים במדינות שבהן הכחשת השואה אינה מעוגנת בחוק. כידוע, הכחשת השואה היא עבירה פלילית ב-6 מדינות בעולם, בהן: ישראל, צרפת, גרמניה, אוסטריה, ספרד ובלגיה ומעוגנת בחוק בניסוחים שונים בכ-14 מדינות בסה"כ.

פייסבוק שאינה מעוניינת להסתבך עם חוקים מקומיים ומבקשת להימנע מתביעות בנושא, תאפשר לפרסם תכני הכחשת שואה בכל המדינות, כאשר בחמשת המדינות בהן מדובר בעבירה פלילית, התכנים יחסמו לקריאה וזאת על פי טירגוט גיאוגרפי (דהיינו IP ומיקום).

פייסבוק לא מסירה
פייסבוק לא מסירה

הקץ לספקולציות: ספר החוקים של פייסבוק לעובדי מחלקת המודרציה שאמון על בידוק תכנים, חושף כי הרשת החברתית לא רק שאינה מסירה תכנים פוגעניים שקשורים להכחשת השואה, אלא אף מעלימה מהם עין. יתרה מכך – הרשת החברתית מגבילה את הגישה לאותן תכנים לגולשים מהמדינות המצויינות לעיל כך שלא יוכלו לראות אותם. לטענת פייסבוק, המסמכים שהגרדיאן פירסם אינם מדוייקים, אולם פייסבוק סירבה להגיב או לשלוח תיקונים.

על פי המסמכים עולה כי פייסבוק אינה כל יכולה, והיא אף חוששת מחסימה תשתיתית בהתערבות בית המשפט או החלטה מדינית. בזמן שהכחשת השואה אסורה ב-14 מדינות, בפייסבוק סימנו קבוצה של 4 מדינות בלבד, בהן התכנים יוגבלו לגישה ע"י IP Block. שיטה דומה של פייסבוק מיושמת להעלמת הסתה ואלימות מעין הישראלים. על פי המסמכים, פייסבוק תחסום את הגישה לתכני הכחשת שואה בצרפת, גרמניה, אוסטריה וישראל, אולם תמשיך להציגם ליתר הגולשים.

פייסבוק חוששת מחסימה
פייסבוק חוששת מחסימה

ככלל פייסבוק כאמור תסתיר תכנים ולא תסירם לחלוטין. אולם ישנם מספר מקרים יוצאי דופן, בהם פייסבוק לכאורה תתערב ותסיר תכנים. בין הדוגמאות שבמצגת ניתן למצוא תמונה של בית כנסת שהוצת בברלין, וסטטוסים כדוגמת: "אני לא מאמין שהייתה שואה", "השואה היא שקר", "השואה היא יותר כמו הולו-הוקס" (משחק מילים Hoax), "שואת היהודים היא השקר הגדול ביותר בתולדות האנושות" ועוד. בהקשר לתמונות מהשואה, פייסבוק לא תסיר תמונות שאינן מציגות עירום של ילדים יהודים, גם אם מדובר בתכנים שקשים לצפייה.

פייסבוק לא מתערבת
פייסבוק לא מתערבת

מדיניות פייסבוק בנושא הכחשת השואה, זוכה גם לחיזוק עובדתי במסגרת ניסוי שנעשה בישראל לקראת יום הזיכרון הבינלאומי לשואה שצויין בינואר. על פי בדיקה שערך הבלוגר הציוני 'זקן ציון' עלה כי הנהלת פייסבוק אינה רואה בהתכחשות לשואה הסתה אנטישמית חמורה שדינה להימחק. מבחינתה מדובר בוויכוח בנושא פוליטי רגיש, שבו היהודים "נעלבים" מהתבטאויות שאינם לרוחם.

לקראת יום הזיכרון הבינלאומי, יזם עדי אמסטרדם קמפיין שמטרתו הייתה העלאת המודעות לתופעת ההתכחשות לשואה. במשך כמה ימים אסף קישורים לדפי פייסבוק שבהם תכנים המתכחשים לשואה ועודד את חבריו לדווח עליהם להנהלת פייסבוק. במהרה קיבלו אותם אנשים הודעות מפייסבוק לפיהן התכנים הפוגעניים עליהם דווחו הוסרו מהרשת החברתית, רק בכדי לגלות כי משתמשים בחו"ל גילו כי פייסבוק הונתה אותם והתכנים עדיין ניתנים לגישה ולצפייה מחוץ לישראל.

יש לציין כי במחלקת המודרציה של פייסבוק שיושבת במספר מדינות, בהן אירלנד, ישנם גם עובדים ישראלים שהיגרו למטה האירופאי של פייסבוק בדבלין, שם חלקם משמשים כבודקי תוכן ואחרים כעובדים במחלקת השיווק וניהול הלקוחות של פייסבוק ישראל. לאור כך, עולה כי גם עובדי פייסבוק ישראל שנמצאים באירלנד, פעלו על פי ההנחיות של פייסבוק ואיפשרו ביודעין את המשך הכחשת השואה וההסתה כנגד יהודים ברחבי הרשת החברתית.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

9 תגובות לפוסט

9 תגובות

  1. אופן סינון התכנים של פייסבוק הוא שערוריה.
    יש צורך בהקמת רשת חברתית חדשה ועצמאית.

  2. למה רק 100 דולר בתביעה הייצוגית מן הראוי היה לתבוע 1000 דולר לכל אחד שרשום בפייסבוק אחותי ליליאנה נרצחה בשואה והכחשת השואה כמו רצח פעם שניה לה ולמשפחה

  3. תיקון לכתבה: הקמפיין שנעשה לפני יום הזיכרון הבינ"ל לשואה לא היה פרי יוזמתו, אלא יוזמתי כחלק מהעלאת המודעות להכחשת השואה.
    כשגיליתי את המהלך של פייסבוק פניתי לבלוגר "זקן ציון" והןא סיקר את הנושא. אח"כ הנושא פורסם גם באתר "מידה".
    תוכלו לחפש פרטים בפרופיל הפייסבוק שלי Adi Amsterdam לצורך וידוא טענתי, ואשמח אם תעמידו את הדברים על דיוקם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים