מחקר: מרבית ממשפיעני האינסטגרם רוכשים לייקים, עוקבים ותגובות ומרמים מפרסמים

משפיעני אינסטגרם? לא באמת
משפיעני אינסטגרם? לא באמת

נוכלי אינסטגרם: נתח השוק של מהלכים מבוססי "משפיענים" (influencer marketing) הוא ערוץ הפרסום בעל קצב הצמיחה הגבוה ביותר בעולם, עם חזקת שוק שעומדת כיום על מיליארדי דולרים רבים, כאשר למעלה ממיליארד דולר מושקעים בקידום משפיענים רק בפלטפורמת אינסטגרם שבבעלות חברת פייסבוק, שהפכה לחממת התוכן המותגי המועדפת על מפרסמים בכל העולם. עם קצב הגדילה המסחרר, ההזדמנויות העסקיות החדשות שנפתחו עבור רבים, שוק המשפיענים גם הפך לחממה עבור לא מעט נוכלים – אלה שרוכשים לייקים, תגובות ועוקבים ומציגים עצמם כ"משפיענים" ומנגד משרדי הפרסום שמוכרים, לרוב ביודעין – את האשליה למפרסמים שמוציאים את מיטב כספם על קמפיינים, מתוך מחשבה כי פרסום באמצעות משפיענים אפקטיבי יותר.

הכול נקנה בכסף
הכול נקנה בכסף

סוכנות המשפיענים Mediakix החליטה לבדוק כיצד הופכים כמעט בין לילה ובעזרת 300 דולר בלבד, למשפיען אינסטגרם שגם עושה כסף וגם מחזיר ההשקעה הראשונית של רכישת העוקבים, הלייקים והתגובות כבר ביום הראשון. במסגרת המחקר, שכרו בחברה דוגמנית עבורה פתחו חשבון אינסטגרם בנישת הפאשניסטיות (יוזר: calibeachgirl310) וצלמת, עבורה פתחו חשבון אינסטגרם בנישת טיולים וצילומים מהעולם (wanderingggirl).

ביום צילומים אחד, צילמו Mediakix למעלה מ-70 תמונות עבור החשבון של הדוגמנית הפקטיבית ועבור החשבון של הצלמת, בחרו באופציה הקלה יותר וקנו כ-40 תמונות מתוך סטוק תמונות מקוון. בשלב השני – רכשו בחברה כ-1,000 עוקבים פיקטיבים מדי יום עבור שני החשבונות בעלות שנעה בין 3 ל-8 דולר לאלף עוקבים. בסה"כ רכשו כ-50 אלף עוקבים פיקטיבים בחשבון של הדוגמנית ו-30 אלף בחשבון של הצלמת.

בשלב השני החלו בחברה לקנות אינטראקציות; תגובות ולייקים בעלות של 4-9 דולר ל-1,000 לייקים וכ-12 סנט לתגובה. בתוך פחות מיממה שני החשבונות המפובקרים נראה כאילו מדובר במשפיעני אינסטגרם בהתהוות עם 500-2,500 לייקים ו-10-50 תגובות בממוצע לכל תמונה.

50 אלף עוקבים ב-75 דולר (צילום מסך מזבלה)
50 אלף עוקבים ב-75 דולר (צילום מסך מזבלה)

בשלב השלישי ולאחר ביסוס הפרופילים המפוברקים עם כמות עוקבים ואינטראקציות מספקת, כאמור בעלות של עד 300 דולר, פנו נציגים של Mediakix למותגים ולמפרסמים באמצעות משרדי פרסום ושירותים מקוונים שונים והציעו להם לפרסם בשני הפרופילים הפיקטיבים. בתוך זמן קצר 4 מפרסמים חתמו על הסכם פרסום בתשלום, הדוגמנית חתמה על הסכמים עם מותג בגדי ים, חברת מזון ארצית וחברת משקאות. הצלמת חתמה עם מותג אלכוהולי, חברת מזון ארצית וחברת משקאות.

התופעה קיימת גם בישראל, בשנתיים האחרונות צצו ברחבי אינסטגרם לא מעט אנשים אנונימים כשבאמתחתם עשרות אלפי עוקבים ואלפי אינטראקציות ממוצעות לכל תוכן. מבדיקה ממושכת של המזבלה בנושא, עולה כי אחוז האינטראקציות המזוייפות נאמד כיום בקרב אותם "משפיענים" בלמעלה מ-80%, כאשר מדובר גם בשמות מוכרים שקיבלו קמפיינים של ממש בזכות אותה אהדה מכנית שרכשו בעבור חופן דולרים, כאשר בחלק גדול מהמקרים משרדי הפרסום והסוכנויות השונות יודעות כי מדובר באינטראקציות מפוברקות ובמקרים אחרים – מעדיפים להעלים עין ולא להתעמק בנושא, למרות שאותם "משפיענים" מוצגים ונמכרים כנכסי מדיה למפרסמים.

עוד בנושא: ראו ניסוי של הצינור ברכישת אהדה פיקטיבית באינסטגרם

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

הוספת תגובה לפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים