פייסבוק הנחיתה מכת מחץ על 'הארץ' שפרסמו ידיעה שצריכה להפחיד כל גוף תקשורת בישראל

מארק צוקרברג, קרדיט: DigitalTrends
מארק צוקרברג, קרדיט: DigitalTrends

באתר 'הארץ' התפרסמה באחרונה ידיעה מערכתית לא אופיינית שצריכה להפחיד כל גוף תקשורת במדינת ישראל. אתרי החדשות והתוכן בארץ ובעולם התעוררו לפני מספר שבועות לסטטוס של מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג שהודיע במילים מכובסות שנבחרו בקפידה על סופם של עמודי הפייסבוק, בדגש על אלה של הפאבלישרים, שעד כה היו חוד החנית בפעילותם ברשת החברתית וזאת בזכות תקציבי ענק ומשאבים מרובים שהופנו במרוצת השנים לתחזוקתם, קידום ויצירת תכנים והזרמת תנועה והגדלת מספר האוהדים, מתוך מחשבה כי מדובר בנכסי דיגיטל שבבעלותם.

השינויים בחשיפה האורגנית של התכנים בעמודי הפייסבוק לא הייתה הפתעה גדולה עבור מרבית ממנהלי הדפים העצמאיים, שכן בשנים האחרונות התפרסמו במזבלה לא מעט עדויות של אותם מנהלים שראו כיצד מיום ליום ומשבוע לשבוע, פייסבוק מקזזת ונוגסת בפלחים משמעותיים בחשיפה של תכניהם.

קריאת העזרה של הארץ
קריאת העזרה של הארץ

מצידו של מארק צוקרברג נטען כי המהלך נועד לאפשר לגולשי פייסבוק להיחשף לתכנים אישיים יותר וכאלו של חבריהם ובני משפחותיהם, כאמור על חשבון אותם מיקומים בפיד שאכלסו בין היתר תכנים של עמודים, אולם ברור לכל הדעות כי מטרת השינויים היא בהגדלת קופתה של פייסבוק ובגרירה של כלל הפאבלישרים, בעלי האתרים והבלוגים, קטנים וגדולים כאחד, לשלם לפייסבוק כספים בכדי לזכות בחשיפה המיוחלת עליה עמלו רבות.

באפריל 2016 ננעץ מרצון מסמר נוסף בארון הקבורה הדיגיטלי של קבוצת הארץ, לאחר שאתר 'הארץ' היה הראשון בישראל שהצטרף לשירות 'המאמרים המידיים' של פייסבוק, שמאפשר פתיחה מהירה (אינסנט) של קישורים לכתבות חיצוניות מהאתר ישירות בתוך פייסבוק. בתחילה אלה שהצטרפו לשירות השנוי במחלוקת, זכו לחשיפה אורגנית רחבה יותר לתכניהם, אולם במהרה גם זו החלה לדעוך ואלה שהצטרפו ל'מאמרים המידיים' וביקשו לחזור לתצוגה רגילה של הכתבות, גילו כי לאחר המעבר החשיפה לקישורים דועכת עוד יותר.

קראו גם: פייסבוק הגדירה ידיעה של הארץ כ'ספאם'

לאור השינויים בפיד התפרסמה באחרונה באתר הארץ ידיעה אפוקליפטית למדי תחת הכותרת "בקרוב תפסיקו לראות את "הארץ" בפייסבוק – אלא אם תשקיעו 10 שניות מזמנכם". בידיעה התבקשו קוראים שנמנים על חוג אוהדי עמודי קבוצת הארץ – דה מרקר, עכבר העיר והארץ עצמו, לסמן את האפשרות See First (ראה ראשון) בעמודי הפייסבוק של הקבוצה. האפשרות כידוע מציגה (לרוב) את תכני העמודים בראש פיד הגולשים ובכך לכאורה ניתן להאבק בשינויים המהותיים שנעשו בפיד של פייסבוק. אלא שאם השלמת המהלך של פייסבוק בפיצול הפיד – במסגרתו עמודים יכנסו לפיד ייעודי ונפרד מהניופיז המוכר, מוערך כי פייסבוק תבטל את האפשרות המוזכרת לעיל.

הקיזוז בחשיפה האורגנית של הפאבלישרים אינו זר לגופי החדשות בחו"ל שנאבקים מזו תקופה על קשב הגולשים, על האצבע המקליקה ועל המיקומים בניוז פיד. ב-CNN לדוגמא, הרחיבו במהלך 2017 את הפעילות של קבוצת התקשורת לכדי למעלה מ-10 פלטפורמות שונות, כאשר רק 3 מהן בבעלות פייסבוק. על פי הקייס סטאדי של CNN, עולה כי הפצת תוכן באמצעות אפליקציית LINE היפנית היא אפקטיבית בהרבה מפרסום תכנים בפייסבוק, ובכך עברה CNN להפיץ תוכן בעיקר באמצעות אפליקציות IM – כדוגמת LINE, KIK וטלגרם, שם הפלטפורמות לא מתערבות בחשיפה ואין אלגוריתמים שקובעים מי יראה מה, מתי ואיך, אם בכלל.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

הוספת תגובה לפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים