פייסבוק היא חממה לתוכן פיראטי ישראלי ■ בכיר בחברת מדיה: "מרוויחה מכך עשרות מיליוני שקלים בשנה"

פייסבוק - חממת תוכן פיראטי
פייסבוק – חממת תוכן פיראטי

פייסבוק גונבת מיוצרי תוכן מקורי ביו טיוב מיליארדי צפיות מדי יום ומעשירה את קופתה על חשבון אותם יוצרי תוכן מקורי. אבל פייסבוק לא רק גונבת מיוצרים אנונימיים, אלא גם מגופי השידור, הלויין והכבלים בישראל. כשעה קלה לאחר שפורסם במזבלה כי פרק 9 בעונה 2 של פאודה דלף לרשת ומופץ בפייסבוק שם זכה ללמעלה מ-250 אלף צפיות ממקור אחד בלבד, והרשת החברתית ככל הנראה נלחצה מחשש פן תאלץ להתמודד עם תביעה של ארגון זיר"ה והסירה את הסרטון.

אולם הפרק של פאודה שהודלף היום הוא רק נורת אזהרה לאותם יוצרי תוכן מקורי בישראל, שכן שאילתות פשוטות שכל גולש יכול לבצע באמצעות מנוע החיפוש של פייסבוק, מגלות כי ברשת החברתית ישנם אלפי תכנים ישראלים, שניתנים לצפייה חופשית וישירה בתוך פייסבוק, לכך תוסיפו גם שפייסבוק מאפשרת לאתרי הצפייה הישירה להפיץ קישורים לאתריהם הפופולארים, ונראה שפייסבוק הפכה ביודעין לחממת תוכן פיראטי של ממש, והיא גם מרוויחה מזה לא מעט כסף.

פאודה - צפייה חופשית בפייסבוק
פאודה – צפייה חופשית בפייסבוק

מקור ההפצה המרכזי של הפרק המודלף של פאודה אומנם הוסר מהרשת, אך חיפוש מהיר שאינו מצריך בוטים ואלגוריתמים מיוחדים, מגלה כי אותו פרק כבר הגיע ללמעלה מחצי מיליון צפיות בעשרות מקורות שפירסמו אותו בעמודים ובפרופילים. הנזק שנגרם לחברת יס, שמשדרת את סדרת המקור בערוץ yes Edge הוא אדיר ומוערך במיליונים רבים, אולם הנזק האמיתי שנגרם לתעשיית הטלוויזיה והפקות המקור בישראל הופך לאירוני כשיש מישהו שכלל אינו קשור להפקה עצמה ומרוויח ממנו והרבה – פייסבוק.

מבדיקה ראשונית של המזבלה, עולה כי ברחבי פייסבוק ניתן למצוא בקלות בלתי נתפסת, אלפי תכני מקור ישראלים שהועלו באופן פיראטי לפייסבוק – בהם פרקים של פאודה, שבאבניקים, זגורי אימפריה, תאג"ד, עספור, כיפת ברזל ונוספים. על פי מקור בכיר בעולם המדיה, שהתבקש לנתח את הממצאים הראשונים של המזבלה, עולה כי פייסבוק מרוויחה מהטראפיק, משהיית הגולשים וכיוצא מכך מרוטציה נרחבת יותר של פרסומות, עשרות מיליוני שקלים בשנה. סכומים שחלקם לפחות, יוצא באופן ישיר מכיסם של היוצרים המקוריים.

באחרונה ארגון זיר"ה שיגר לפייסבוק ולמנכ"לית עדי סופר תאני, מכתב התראה לאחר שפורסם בגלובס כי פייסבוק אף הגישה פרסומות חיצוניות על תוכן פיראטי, וזאת באתרי צפייה ישירה כמו דיילימושן, שבאופן שיטתי מעלימים עין מזכויות יוצרים. בארגון זיר"ה, שמיוצגים ע"י עורך הדין ערן פרזנטי, דרשו מפייסבוק לחדול ממעשיהם ולהעביר לארגון את מלוא סכום ההכנסות של פייסבוק מאותם פרסומים, אולם בשלב זה נראה כי פייסבוק ממשיכה בשלה ואוגרת סכומי עתק על חשבון יוצרי התוכן וגופי השידור, ואינה פועלת כלל למיגור התופעה, שפוגעת בצורה אנושה ביצירה הישראלית.

פייסבוק ישראל סירבו להגיב בנושא.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

1 תגובות לפוסט

תגובה אחת

  1. לפייסבוק אין ממש דרך לחסום את הקישורים האורגנים. ברגע שקישור אחד נחסם, ישר מעלים את הקובץ לשירות שיתוף קבצים אחר. שלא לדבר על כל האפשרויות לבצע הפניות ושאר טריקים שיסתירו את ה-URL האמיתי.

    היא כן יכולה לחסום קבוצות שמפרות זכויות יוצרים כמו שעושים בגוגל, מה שאולי יקשה על אנשים לאתר את הקישורים האלו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים