סטטוסים מצייצים חוגג 200 אלף אוהדים – ראיון עם אבי לן, צייד הסטטוסים שמאחורי עמוד הפייסבוק המשפיע ביותר בישראל

אבי לן
אבי לן
אבי לן
אבי לן

תשכחו ממ"חים (מומחי מדיה חברתית) שחושבים שהם יודעים הכול, יש להם עוד הרבה מה ללמוד מאדם צנוע אחד בשם 'אבי לן' אשר בשנתיים האחרונות יצר וטיפח את עמוד הפייסבוק המשפיע ביותר בישראל. 'סטטוסים מצייצים' הוא מעבר לסמל סטטוס, מבלי לזלזל בצורך הצומי האנושי אשר עליו הוא עונה עבור מרבית מקהילת המצייצים הישראלית, בעיני הוא בעיקר Life Changer עבור אנשים רבים שזכו ויזכו לבמה פופולארית וחזקה במיוחד לתלונותיהם ולמצוקותיהם אשר לא זכו למענה ראוי על ידי ממסדים וחברות מסחריות. 'סטטוסים מצייצים' של הזוג אבי ועדי לן ציין אמש 200,000 אוהדים, ראיון עם אבי לן בסיועה של מעיין פופלבסקי.

סטטוס אחד שנחרט בזיכרונך ומנצח את כל השאר?
ישנם המון ציוצים שאני מתאהב בהם בגלל השנינות, אבל זה שעולה על דעתי כרגע הוא דווקא הפוסט על החייל האתיופי ג'ג'או בימרו שנתקל באלימות קשה מצד המשטרה בשל מוצאו. השוטרים אמרו לו "כושי תחזור לאפריקה" – ומרגע פרסום הפוסט חלה התפרצות ויראלית מטורפת שטרם ראיתי כדוגמתה, כמו אלף זיקוקי דינור שמתפשטים במהירות הברק. בסופו של דבר הגיע הפוסט ל-33 אלף לייקים ו-33 אלף שיתופים, והסיפור התפרסם בכל אמצעי התקשורת. שמחתי להיות האיש שהצית את הגפרור שגרם ללהבה שהתפשטה בכל רחבי המדינה.

איך היית מנבא סטטוס מוצלח? זה קצת כמו להיות צייד כישרונות. איך מזהים סטטוס מנצנץ בין כל אלפי הסטטוסים האחרים?

לעולם אי אפשר לחזות מידת ויראליות של פוסט לפני פרסומו, ודווקא לכן העסק כל כך מרתק. בשבילי זה מקצוע. מאחוריי יותר מעשרים שנים של עבודה בעיתונות המודפסת ובאינטרנט. גם שם וגם כאן המטרה היא למצוא את היהלום המסתתר בתוך האפר. זה בהחלט סוג של צייד, ולא במקרה קראתי ליוזר של סטטוסים מצייצים בטוויטר 'StatusHunter', בסופו של דבר, ההחלטה שלי מותנית בתחושת בטן. וגם אחרי עשרות שנים של ניסיון, תמיד אפשר לטעות. זה מה שעושה את העסק הזה לכל כך מרתק.

סטטוסים בפייסבוק, על איזה צורך זה עונה אצל אנשים?
במילה אחת: צומי. לקבל הרבה לייקים זה מסאג' לאגו, זו הוכחה שאתה קיים, שרואים אותך, שאוהבים אותך. עבור אנשים רבים זה יותר טוב מסקס.

אנשים מבקשים סליחה בפייסבוק, מתחשבנים עם חברות מסחריות, מתנקמים, מתאהבים.. איך זה קרה לנו? איך אתה רואה את השינוי הזה, חיובי או שלילי?

בסך הכל, זה שינוי נפלא. פייסבוק בשבילנו הוא מה שהיה פעם הכותל בשביל יהודים מאמינים. זה המקום שבו אתה פונה אל העולם ומבקש הכרה בקיומך ובצדקתך. לפני פייסבוק, דיברת אל הקיר ואיש לא שמע אותך. בעידן הפייסבוק, אתה מדבר אל הקיר וכל העולם שומע. לחברות מסחריות זוהי הזדמנות נפלאה לדבר עם הלקוחות בגובה העיניים, לקבל פידבק, להיות קשובים לצרכי הצרכנים, להשתפר. חברה מסחרית שלא השכילה להתאים עצמה לעידן החדש מפסידה בגדול. קיימים כמובן גם אספקטים שליליים לשינוי הזה, כמו הקלות הבלתי נסבלת שבה ניתן לעשות למישהו לינץ' ציבורי מבלי לבדוק את העובדות עד תומן. כך או כך, פייסבוק הוא הזירה שאם אתה לא נמצא בה, אתה לא קיים.

סטטוסים מצייצים חוגג 200 אלף אוהדים
סטטוסים מצייצים חוגג 200 אלף אוהדים

מהו סוד הקסם להצלחתו של סטטוסים מצייצים? לגופי תקשורת ואתרים שונים יש עמודי פייסבוק יותר גדולים אולם הם אינם מצליחים לייצר את אותה האינטראקציה כפי שאתה מצליח.

הסוד הוא תוכן גולשים. הדף מתבסס כולו על תכנים של השותפים בו. כל מי שכותב במצייצים הוא שותף. אבל הסוד היותר גדול הוא הבחירה המושכלת. לא מדובר ב"העתקת סטטוסים", כפי שקנאים מסויימים אוהבים לומר. גם לכותבים המוכשרים ביותר ישנם סטטוסים שאינם מוצלחים. הרעיון מאחורי סטטוסים מצייצים הוא לתת את המיטב שבמיטב. רבים בפייסבוק כתבו לי שבשבילם סטטוסים מצייצים הוא הדבר הטוב ביותר בפייסבוק.

אני יכול להבין אותם. בפיד הפרטי שלך אתה מקבל 90 אחוזים של ציוצי סרק ו-10 אחוזים של ציוצים משובחים. בסטטוסים מצייצים זה בדיוק להיפך. אני לא מצפה מאף אחד לאהוב את כל הפרסומים של סטטוסים מצייצים, אבל גם אם רק 70 אחוזים מהם קלעו לטעמך, זהו אחוז שאף עמוד אחר לא יכול להתחרות בו. לסטטוסים מצייצים אין שום אג'נדה מסחרית. הוא לא משווק שום דבר מלבד את הכותבים בו. זהו סוג של מגזין פייסבוק און-ליין שנכתב כולו ע"י המשתתפים בו, ונותן לך את הקרם-דה-לה-קרם.

האם תשתף סטטוס שלך או של בן משפחה בסטטוסים מצייצים? (לא ראיתי אף פעם סטטוס שלך) איך שומרים על האובייקטיביות?

אני בדרך כלל לא מפרסם סטטוסים שלי, כדי למנוע לזות שפתיים. גם כך ההצלחה הגדולה של סטטוסים מצייצים הקימה עלי עשרות שונאים וקנאים. אנשים כועסים עלי ושונאים אותי כי אני לא רואה אותם ואת ציוציהם הגאוניים, ומפרסם סטטוסים של אנשים אחרים. עדיף כך מאשר שישנאו אותי על כך שאני מפרסם ציוצים פרטיים שלי. לא עובר יום מבלי שמישהו ישאל אותי, יעני בבדיחה, אם צריך לשכב איתי כדי להתפרסם בסטטוסים מצייצים. התשובה שלי: תשאלו את אשתי, מעולם לא פרסמתי ציוץ שלה.

יש גבולות? אילו סטטוסים שעוררו עניין ברשת לא תפרסם? (למעט סטטוסים מסחריים)

לא אפרסם סטטוסים גזעניים, מתלהמים, שונאי נשים, שונאי מגזרים. אבל בהחלט אפשר לומר עלי שאני לוקח את הגבולות אל הקצה. מבחינתי, אם יש פרה קדושה בשטח, מצווה לשחוט אותה. מבחינתי מותר לצחוק על הכל, כולל הכל. הדף אינו מיועד לאנשים חסרי חוש הומור. דבר שלא אפרסם: סטטוסים מהז'אנר הרווח של אור ואהבה. זה מרדים אותי.

סטטוסים ויראלים, במיוחד כאלו שמותחים ביקורת על מפרסמים כאלו ו/או מציגים עוולת צרכניות יכולים למשוך אש מצד המפרסמים, האם קיבלת איומי תביעה בעבר?

היו פניות, היו תחנונים, מעולם לא איומים. להיפך, היו גם כאלה שגילו הבנה ומיהרו לתקן את העוולה. אף חברה אינה רוצה להיות מוצגת בסטטוסים מצייצים באור שלילי. מצד שני, קיבלתי שפע איומים ואיחולי מוות מאנשים פרטיים, שאחד מהסטטוסים פגע אצלם בנקודה רגישה. הסטטוסים הנפיצים עוסקים בעיקר בפוליטיקה או בדת, אבל בשורה התחתונה, כשמדובר בציבור כל כך גדול של אוהדים, כמעט שאין סטטוס שלא יפגע למישהו בנקודה רגישה. אני יכול להעלות סתם תמונה חמודה של חתול, ולקבל תגובות נזעמות, איך מתעללים ככה בחתול. אין לזה סוף.

שנתיים אחרי שהוקם העמוד, האם יש מודל עסקי ומה החזון של סטטוסים מצייצים לעתיד?
סלח לי שאני נתלה במאורות גדולים, אבל גם לצוקרברג הגדול לקח כמה שנים למצוא מודל עסקי. כמו המדיה החברתית ופייסבוק עצמו, הכל מאוד דינאמי. יש לא מעט תוכניות ורעיונות. את חלקם יישמנו, את חלקם האחר אנו מתכוונים ליישם בעתיד. בגדול, החזון הוא להתרחב למדיה נוספת. כשיהיה רלוונטי, אני מבטיח שתשמעו על זה.

האם באיזשהו שלב איימו או ניסו לסחוט אותך עם רצון ברור להשתלט על העמוד? זו עובדה ידועה שעשרות בעלי עמודים ויראלים בישראל מקבלים פניות שכאלה
אתמול פנה אלי ילד בן 12 וביקש שאתקשר דחוף כי הוא רוצה לקנות את העמוד. בעוונותי, לא חזרתי אליו.

כמשקיף מהצד, אני באמת חושב שסטטוסים מצייצים שינה באופן מהותי את חייהם של המון אנשים שזכו לסיוע או טיפול בעקבות הפרסום בעמוד, האם אתה מרגיש שאנשים באמת יודעים להעריך את פועלך? והאם הייתה מחוות תודה ייחודית שריגשה אותך?

אין לי מושג כמה אנשים בכלל יודעים שאני האיש שעומד מאחורי העמוד, ולצורך העניין זה גם פחות חשוב. מה שבטוח, אנשים במצוקה יודעים שסטטוסים מצייצים הוא הכתובת שלהם. האמת, זה מדהים. הם לא פונים לכלי התקשורת הממוסדים – הם פונים לסטטוסים מצייצים. מדי יום אני מקבל מאות פניות, חלקן של ילדים מפונקים שרוצים שאפרסם את התמונה שלהם כדי שיקבלו אלף לייקים ואבא שלהם יקנה להם אייפון, וחלקם עוסק בעניינים של חיים ומוות. אני בהחלט מודע לכובד האחריות, ולפעמים אני נקרע מכך שאיני יכול להיענות לכולם. לפני כמה חודשים פרסמתי את סיפורה של אם חד הורית שסיפרה על הקושי שלה להתקיים ולפרנס את ילדיה.

הפוסט פורסם תחת הכותרת "אני הענייה החדשה". מישהו בפייסבוק האשים אותי שפרסמתי סיפור מפוברק והציע אלף שקל אם אוכיח שמדובר בסיפור אמיתי. הוכחתי שהיא אמיתית. הוא עדיין חייב לה אלף שקל. במהלך החודשים האחרונים יצא לי להיות איתה בקשר ולשוחח איתה מספר פעמים בטלפון. השבוע, היא סוף סוף מצאה עבודה הולמת שתואמת את כישוריה ותפרנס אותה בכבוד. היא הודתה לי במילים נרגשות. עניתי לה שהגיבורה האמיתית זו היא, ואני מאושר שנפל בחלקי להיות השליח.

כמה זמן אתה משקיע ביום בתחזוקת העמוד? איתור סטטוסים וכו'
זוהי עבודה סיזיפית ונטולת זוהר. מדי יום עולים מאות פוסטים לקיר של סטטוסים מצייצים. הוסף לכך מאות פניות לאינבוקס. רק המעבר על כל אלה גוזל הרבה שעות יקרות. אז אתה שואל כמה אני עובד? כמה שיותר. הגשתי הצעה לגורמים המוסמכים להוסיף שעה נוספת לכל יממה. אמרו שישקלו.

האם יש עוד אנשים שמתפעלים את העמוד מלבדך?
כן. 200,000!

אתם מוזמנים לעקוב אחרי לן בפייסבוק, הקליקו כאן לפרופיל האישי.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

6 תגובות לפוסט

6 תגובות

  1. מעניין שכשמר לן פה נשאל מה הוא לא יפרסם עדיין-הוא שכח לציין, כמובן כל דבר שקשור בהבעת דעה לא שמאלנית. הדף הזה באופן עקבי נותן במה לפוסטים אנטי ציונים,ושלא ידבר על קריטריון הויראליות כי גם כשהמכתב של נפתלי בנט צבר אלפי שיתופים ולייקים,התעלמו ממנו לחלוטין בדף. מדהים עד מבזה לראות עד כמה הדף הזה מוטה פוליטית…

  2. סליחה! לא הכל חייב להיות פוליטי! הוא מעלה דברים שמצחיקים את הרוב השפוי במדינת ישראל, בדיחות וחידודי לשון, לא שהוא מעלה תמונות של ונסה רדגרייב והפי אל או לא כל דבר שהוא לא עוצמה לישראל עם הרב הראשי לירושלים בהכרח סמולני. כן ירבו.

  3. זה רק אני או שאנשים נסחפו קצת עם והכתבה הזאת היא תעודת רדידות. השאלות כאילו מדובר באחד משועי עולם….סה"כ סטטוס תרגעו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים