אל תגידו לא ידענו: הצדדים שלא חושבים עליהם בחוק נגישות האתרים (טור אורח)

דודי אליאב, צילום: אביעד יצחק-שדה
דודי אליאב, צילום: אביעד יצחק-שדה

מאת: דודי אליאב, CTO בחברת DoubleDu, מפתחת פתרונות הנגשת אתרים

אינסוף דיונים כבר נערכו על חוק נגישות אתרי אינטרנט – האם הוא נחוץ? האם הוא נכתב בצורה כוללנית מידי? האם הוא מחמיר מידי עבור בעלי אתרים קטנים? לכל שאלה כזו יש לפחות שתי תשובות, וניתן לבסס עליה דיון נרחב. אבל היום, כחמישה חודשים עד ה-25 באוקטובר, המועד בו החוק יחול על כל האתרים הקיימים בישראל (הוא כבר חל על כל דף חדש באתרים קיימים), זה הזמן לנטוש את הדיונים מאחור ולהתמקד בהכנה אמיתית לחוק – כך שכל אתר אינטרנט יהיה באמת נגיש למשתמשים שזקוקים לו.

הסיבות לחשיבות הנגשת האתר לבעלי מוגבלויות כבר מוכרות היטב. החוק נחקק מן הסיבה החברתית, כדי לאפשר גישה למידע ופעולות באינטרנט למי שכיום לא יכול להיעזר בהם, הסיבה העסקית – הרחבת הפוטנציאל העסקי לכמעט רבע מהאוכלוסייה (כולל קהל מבוגר) שמתקשה עם גלישה באינטרנט כיום והסיבה המשפטית, להקטין את החשיפה לתביעות על סך 50,000 ₪ ללא צורך בהוכחת נזק.

אך בעוד הסיבות האלה ידועות, דווקא בצד התפעולי-מעשי בעלי אתרים רבים אינם מבינים את המוטל עליהם. כדי להתגבר על הפער, אספנו מספר נקודות שיש להקדיש להן מחשבה כאשר פונים להנגשת אתר, ואשר יכולות להציל עסקים מנזקים משמעותיים.

לא קיים כלי אחד להנגשת תוכן: את הנגשת האתר ניתן לחלק לשניים: הנגשה של תשתית האתר והנגשת התוכן עצמו. בעוד חברות רבות מציעות כלים להנגשת התשתית הטכנולוגית של האתר – משמע התאמת הטכנולוגיה של האתר כדי לאפשר העברה של התוכן הנגיש, לא קיימים כלים להנגשת תוכן. לדוגמא, כאשר מעלים סרטונים לאתר, על הסרטונים לכלול כתוביות לכבדי שמיעה ועל תמונות יש לזהות מה מטרת המסר שאותן הן רוצות להעביר עבור מי שלא רואה אותן. עדיין אין בידינו טכנולוגיה שעושה זאת באופן אוטומטי, לכן האחריות נופלת על צוות תפעול האתר.

דודי אליאב, צילום: אביעד יצחק-שדה
דודי אליאב, צילום: אביעד יצחק-שדה

לימוד נושא הנגישות וקבלת ייעוץ: כדי להבטיח נגישות מומלץ לשלוח את צוות האתר לסדנת נגישות לעורכי תוכן כדי ליצור מודעות ותהליכי עבודה מותאמים לאתר נגיש שישמרו על אתר נגיש לאורך זמן, הרצאות כאלו מתבצעות על ידי עמותת הנגישות לשיראל שהינה עמותה לא מטרות רווח. בנוסף, מומלץ להיעזר ביועץ נגישות שיבצע סקירת עומק של האתר, יציג רשימה מסודרת של כל בעיות הנגישות באתר, כולל הסעיף בתקינה המתייחס אליהן והדרך לתיקונן ובסופו של דבר יאשר כי הדברים תוקנו. נקודה חשובה נוספת לגבי היעזרות ביועצי נגישות היא לדאוג כי הם מתמקדים בנושאי נגישות ולא גולשים לייעוץ בנושאי עיצוב האתר ושיווקו. מומלץ לדאוג להפרדה בין יועץ הנגישות לבין הספק הטכנולוגי. במקרים רבים מידי אותו גוף משחק את שני התפקידים, וניגוד האינטרסים כמובן לא משחק לטובת בעל האתר.

למזער חבות משפטית: ביום בו תגיע התביעה לגבי נגישות אתר האינטרנט שלכם, ותאלצו לגשת לבית המשפט ולטעון כי עשיתם את המרב כדי שהאתר שלכם יהיה נגיש, תרצו להיות מגובים בכמה שיותר הוכחות. לאחר שעבדתם מול יועץ נגישות, תוכלו גם לפנות לעמותת נגישות לקבלת אישור נגישות.

מעבר לתקינה: רובנו מוגבלים בעולם של מוגבלויות: בפרסומת נפלאה לנגישות* שהופקה בצרפת נראים אנשים ללא מוגבלות מנסים לתמרן את דרכם בעולם שנוצר עבור נכים בכיסאות גלגלים. הפרסומת מציבה בפנינו מראה הפוכה כדי להמחיש כיצד מרגיש בעל מוגבלות ברחוב, בבנק או בבית הספר. קיים קושי לחוות אתר אינטרנט בדרך שחווים אותו בעלי מוגבלויות כאשר הם גולשים באינטרנט. זהו קושי אמיתי ומהווה מגבלה כבדה כאשר מעוניינים להנגיש אתר. עם זאת יש לעשות את המירב כדי להשתמש בתהליכים הטובים ביותר ליצירת אתר שמיש באמת, ולא רק אתר שעונה על רשימת המצאי שבתקינה.

כך לדוגמא, בעוד התקינה מחייבת יצירת תפריט נגישות לבעלי בעיות ראיה, היכולת שלהם לגשת לתפריט עצמו אינה פשוטה, גם קשה לצפות מעיוור שהגיע לאתר חדש למצוא כפתור להפעלת מערכת קריאת תוכן, ומומלץ לספק הפעלה אוטומטית של קריאת התוכן בעת זיהוי הפעלה של תוכנת הקראה. כאשר בוחרים פתרון נגישות טכנולוגי, יש לדמיין כיצד הדברים נראים בעיני בעל המגבלה, ולחפש מנגנונים אוטומטיים ככל הניתן.

הפרסומת מצרפת

חור באבטחת המידע: הדברים נכתבים לאור הדליפה המתוקשרת של מסמכים בפנמה, שכנראה נגרמה כתוצאה מפערי אבטחה באתר האינטרנט. אתרי אינטרנט כבר אינם רק כרטיסי ביקור מתוחכמים, רובם גם אוספים ומוסרים נתונים אישיים של הגולשים – כמו באתרים של שירותי בריאות, חברות ביטוח, גופים ממשלתיים וגם באתרי מכירות. כאשר ממלאים טופס מונגש, לעיתים קרובות הנתונים של הגולש נשלחים דרך פתרון הנגישות הנמצא בענן. בכך הוא עוקף מנגנוני אבטחה הפועלים באתר ובשרת החברה ופותח דלת לדליפת נתונים ולגרימת נזק רב לבעלי האתר – גם כספית וגם מבחינת תדמית. יש לוודא שכל טופס או מקום אחר באתר המעביר נתונים אישיים, לא שולח אותם החוצה לגורם חיצוני.

נגישות 360: מרכיב נוסף בנגישות אותו נוטים להזניח היא נגישות במובייל. בעוד אנו משקיעים רבות בהנגשה של אתרים עבור גלישה בדפדפנים על מחשבים ניידים או נייחים, שוכחים כי כ- 50% מהגלישה כיום מתבצעת ממכשירים ניידים. כאשר ניגשים לפרויקט נגישות יש לוודא כי ההנגשה תואמת לדפדפנים הנפוצים בניידים ובאופן כללי לתפעול בפונטים בגדלים שונים.

הנגשת אתר היא פרויקט חשוב מבחינה חברתית וכלכלית, ולכן יש להתייחס אליו כמו כל רכיב אחר בבניית האתר. ההנגשה צריכה להיות חלק בלתי נפרד מהאתר, עבור כל ערוץ ופלטפורמה מהם ניגשים אליו, ועליה להוות חוויית גלישה איכותית בדיוק כמו באתר שאינו נגיש. עליכם לזכור כי הנגשה אינה רשימת מטלות שיש לצבע, אלא היא נועדה לסייע לאנשים למצוא את מה שהם מחפשים באתר שלך.

דודי אליאב הוא CTO בחברת DoubleDu, מפתחת פתרון הנגשת האתרים Make Sense

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

21 תגובות לפוסט

21 תגובות

  1. חשוב מאד שתהיה מודעות לאנשים עם מוגבלויות. במיוחד כאן בישראל.
    אני אישית מכירה אנשים שנפצעו במלחמות ישראל ומשוכנעת שחשוב לוודא שתהיה להם יכולת קלה להתמצא אונליין ברשת !
    החוק מאד חשוב ומהכרותי את דויד אליאב התרשמתי שהוא מבין את החוק על בוריו.

  2. חוק גרוע שהוא מעשה נבלה . הנגשת אתר עולה יותר מלבנות אתרים -פשוט הזוי ! משרד המשפטים ירק לנו הציבור בפרצוף . נכים יקרים אנחנו בעד הנגשה אבל ברמה שאפשר לעמוד בה בלי תביעות סחטנות ובלי כל מני יועצי הנגשה לאתרים שגוזרים קופון . אם לא תיהיה ברירה נכשיר כמה הודים בהנגשה במחיר 25 דולר לאתר שלא יהיו לכם אשליות במקביל נחכה עד שבית המשפט יתפצץ מרוב תביעות סחטניות על הנגשה והבטלנים במשרד המשפטים יחפשו משהו אחר להתעלק עליו .

  3. התקשרתי אליהם…בסהכ הבטיחו לי: אתר נגיש, גם במחשב שולחן, גם בדפדפני סלולרי, גם טיפול באפליקציות, וגם לתקן לי את המסמכים באתר כמו pdf. עשיתי המון מחקר, והם היחדים שמבטיחים את זה!!! מצד שני שאלתי כמה מתכנתים אצלכם והם אמרו 4, וזה כבר נהיה מוזר לי. אז שאלתי שיראו לי דוגמאות והם שלחו לי אתר תדמית ממשלתי קטנציק. ואז כבר התחלתי לחקור עליהם, והגעתי לכתבה הזאת. האמת, מביך שגוף ממשלתי קנה את השטויות שמכרו לו פה. אני אדם עם לקות ראיה שמשתמש בקורא מסך jaws, ומה שהם נתנו לי אפילו לא עובד. בקיצור, מצטרף לשלל המבזים, ומזהיר משרלטנים…

  4. הכי עצוב לי, שזה בפועל חוק חשוב. ודוד אליאב וחבורתו זה חבורת נוכלים. אם מישהוא קורא את זה, אל, אבל אל – תקנו ממנו כלום, כי הוא רמאי מארץ הרמאים.

  5. דודי אליאב ויובל וגנר

    אתם שניכם לא ראוים בכלל לבמה. 2 אינטרסנטים שרוכבים על גב של הציבור העצמאים כדי לקדם אג'נדות להרוויח בלי לעשות דבר.
    יובל, איך זה לקבל משכורת היפה שיש לך מעמותה ״ללא מטרת רווח״ שהקמת ומעביר קורס של 3 ימים ב 4000 שקל שלא מלמד כלום על הנגשת אתרים?
    עלק לא למטרת רווח. עמותת נגישות ישראל זו עמותה של נוכלים בראשות יובל וגנר

  6. יובל וגנר
    אתה מטעה את הציבור
    לא זה לא פוטר עסקים קטנים עד חצי מליון ש״ח כפי שאתה אומר אלא אם בעל האתר מגיש בקשה על כך.
    רק שאתה לא מספר גם מה כרוך בבקשה הזאת.

    רק הגשת מכתב לבקשת פטור, העסק הקטן חייב עורך דין בשביל להגיש את הבקשה הזאת.
    הקוסמטיקאית המסקנה צריכה לקחת עורך דין בשביל זה.

    משרד המשפטים גם כותב: ״את הפטור ייתן מורשה לנגישות השירות על סמך חוות דעת של איש מקצוע (כגון מומחה לבניית אתרים) המכיר את תחום הנגשת האינטרנט. מורשה הנגישות ימלא את טופס פטור מסיבות טכנולוגיות.״

    והינה הבלוף:
    1. מומחה לבניית אתרים – אין דבר כזה בעולם. יש מתכנת בשפות כמו php או אנשי html css או מעצבים גרפיים, אנשי סיסטם, מפתחי frontend, מפתחי backend וכו'. מי זה מומחה לבניית אתרים? אין חיה כזאת. זה כמו לומר מומחה באיך להשקות עציץ. כל אחד יכול לומר שהוא מומחה בזה.

    2. חצי מיליון ₪ זה עבודה בעיניים, כי יש עסקים קטנים שמחזור שלהם כמיליון שקלים אבל רווחיות שמשתווה למשכורת מינימום, לכן לחשב זאת לפי המחזור זה אבסורד ועבודה בעיניים. יש חברות עם מחזור של מיליונים אבל חברה בהפסדים או עומדים על רווחיות 0 כפי שמצהירים לפי חוק בשנת המס. אז גם אם יש סטארטאפ חדש שב-3 שנים הקרובות אינה סבירה להרוויח שקל ויש כאלה לא מעט, וזה קורה בעקבות תהליך עד שהיא בונה את המוצר, מחפשים משקיעים ואם בכלל זאת השאלה האם היא תצליח להתרומם וכו', למה הם צריכים לסבול בגלל זה?

    יובל וגנר,
    אני מבין מהמקום שאתה בא ומדגיש את החשיבות וחלק הרגשי שבדבר, אבל אתם רומסים כל השאר ולא מאפשרים לאחרים לעלות התנגדויות מוצדקות על כך. כי מה שאתה טוען, זה לא מה שהחוק הזה דורש. זה פרשנויות שלך לדבר כמו עסקים קטנים פטורים מזה. הם לא!
    ובשביל לקבל פטור, עסק קטן צריך לעבור גהנום שלא יודע מאיפה להתחיל של הגשת בקשות, לקבל חוות דעת ממישהו, להביא מסמכים וכו' ובשביל מה? כדי לקבל אולי פטור בשביל אתר וחצי שבנה בכמה שקלים שלא מכניס לו שקל ברוב המקרים.

    זאת בעיה שאתה מתעלם לגמרי ממנה ורק מציג את הצעד של אנשים עם מוגבלויות ולא מתחשב טיפה על אנשים אחרים. זה צריך לעבוד לשני הצדדים ולא שצד אחד שיש לו מוגבלות מסוימת ירמוס את כל השאר האנשים בגלל זה.

    עד שלא יהיה איזון בחוק הזה, תצפה להתנגדות מטורפת וזה עוד רק ההתחלה, ברגע הכניסה של החוק, בגללכם עסקים רבים הולכים לקבל תביעות. אני אישית מכיר מכתבי תביעה מוכנים לכמה אתרים שמחכים רק לסוף אוקטובר.

    ובוא נדבר שניה על קנס. גובה הקנס פשוט אבסורדי. יש צורך להוריד ולבטל בכלל וכל הסנקציות שכתבו שם כמו שלילת רישיון עסק, תיק פלילי, קנס 50,000 וכו'… זה חבר, לא יושב בשום הגיון. עם קנס כזה אתה תכניס את האנשים מצבים קשים על שום דבר.

    אם לא יהיה לזה שינוי בהתחשוב וביטול הרבה מאוד סעיפים בתקן כמו תמלול סרטונים וכו', אין לך זכות להטעיף לנו פה מוסר ולדבר איתנו על חשיבות שבדבר ומצד שני אתה רומס ועושה מה שנכנס לאינטרסים שלך בלבד ומראה אצבע משולשת לכל שאר האנשים.

  7. מדובר בתקנות חשובות ביותר
    כל העולם מתקדם בכיוון הזה.
    לכל המתנגדים תחשבו לרגע אם הייתם מוכנים להיות ממודרים מהאינטרנט רק בגלל שהינכם חס וחלילה תפגעו בתאונת דרכים או תאונת עבודה או מחלה או בצבא…
    חשוב להדגיש שהתקנה פוטרת עסקים קטנים עד חצי מליון ש"ח או כל ארגון שאין ביכולתו לממן או כאשר יש קשיים טכניים.
    הכותב הוא יובל וגנר, מייסד ונשיא עמותת נגישות ישראל

  8. דודי אברהם זה בן אדם שמצדיק נוכלות ובא להתייפייף פה ולהנחות פה אנשים.
    מצטער לומר את זה אבל במאמר הוא לא מספר איך עושים את זה, הוא לא מספר איך זה מתבצע בפועל, הוא לא מדבר על בעיות שיש שמשום מה לאף אחד זה לא מעניין, רק באים בדרישות, אתר של make sense שלו נראה פח אשפה שמציע ״פתרונות נגישות״.
    למעשה אתר של החברה אותו הוא מייצג נראה כמו אתר של ילד שרק סיים קורס html. ולזה הוא קורא מעוצב ומונגש. עפילו אתר שלו אינו נגיש ולא עובר בדיקה פשוטה של נגישות. מצטער לומר אבל הכתבה הזאת היא פשוט בושה למזבלה שמארח אנשים כאלה. נוכלות זה שם המשחק בארץ הזאת. רק להתיפייף יודעים לעשות אנשים כמו דודו ובגלל כאלה כמוהו רומסים את כל העסקים ואנשים בדרך.

    אני במקומו היתי מבקש להוריד את הכתבה המייבשת הזאת ולהעלים את חרטוט שהוא כתב פה.

  9. לכל אלה שמתנגדים… מעניין מה הייתם חושבים לו אתם הייתם עם מוגבלות בראייה ובידיים. האם אתם ההיתם מסכימים להיות ממודרים מעולם האינטרנט.
    כמובן שלא.
    כל מהפיכה גורמת בתחילת התנגדויות.
    אך אנחנו בעיצומה ביחד עם העולם כולו.
    מעבר לשה שמוכך שהנגשת אתר הינה תורמת לגידול בכמות הגולשים.
    לעניין ההתייחסות למשכורות ע"י המגיב אבי. כדאי שיבדוק לפי שהוא משמץ. עמותת נגישות ישראל הינה מלכ"ר שפועל בשקיפות כולל פרסום גובה המשכורות. וללא תמיכת המדינה.
    אם במידנת ישראל היו תורמים יותר עמותות לא יו נאלצות לעבוד במודלים של מתן שירות בתשלום. רמה גבוהה של הכשרות הינה קריטית לעוסקים בתחום.
    חומר נוסף: http://www.aisrael.org/?CategoryID=2165

  10. נראה מן התגובות שכנראה שחברה מגיעה ומספקת מידע כיתד לעשות זאת נכון , כל שאר החברות שכנראה עושקות שולחות טוקבקים אנונימיים להגיב בשקרים ולהתחזות – כנראה זה חושף את השקרים שלהם, והנוכלות שלהם.
    כל הכבוד למזבלה שאירחו כתבה כזאת – זה חשוב ראשית להדגיש את נושא הנגישות שהוא חשוב במעלה ראשונה , שנית זה חשוב כדי שכל אחד יידע מה צריך באמת לעשות – כל הכבוד על היוזמה , נראה לי שאתקשר לקבל עוד פרטים מדאלבדו גם אם הם מרוויחים מזה הם היחידים שהפנימו שהחוק בא לעשות טוב ולא צריך לשמור את כל המידע לעצמם

  11. פשוט הזויי נמאס מכל החברות נוכלים האלה שקמים אחרי חוק חדש והזויי שיוצא העיקר כדי לעשוק לקוחות ולנצל אותם ואז לברוח!!!
    כל העניין של הנגישות הזויי בעיני ולהכל יש פה ריח של קומבינה שזה לא חדש במדינת הקומבינות הלאומית שמעבירים פה חוקים רק כגי לקדם אג׳נדות או לדאוג להיום שאחרי הממשלה שיהיה להם חברה נוחה להשתלב בה.
    בקיצור עצוב שמפילים על עסקים קטנים ועצוב שנותנים במה לנוכלים ובכלל עצוב פה 🙁

  12. ***תגובה זו הוסרה על ידי המזבלה***
    בלוג המזבלה אינו מאפשר להשתמש בפלטפורמה ובפופולאריות של האתר בכדי להכפיש אדם.
    תגובה זו הוסרה לאחר בדיקה שהעלתה כי מדובר בטוקבק מגמתי שנכתב מאותה כתובת IP וע"י אותו אדם אשר התחזה ל-4 מגיבים שונים.
    בברכה ההנהלה.

  13. ***תגובה זו הוסרה על ידי המזבלה***
    בלוג המזבלה אינו מאפשר להשתמש בפלטפורמה ובפופולאריות של האתר בכדי להכפיש אדם.
    תגובה זו הוסרה לאחר בדיקה שהעלתה כי מדובר בטוקבק מגמתי שנכתב מאותה כתובת IP וע"י אותו אדם אשר התחזה ל-4 מגיבים שונים.
    בברכה ההנהלה.

  14. ***תגובה זו הוסרה על ידי המזבלה***
    בלוג המזבלה אינו מאפשר להשתמש בפלטפורמה ובפופולאריות של האתר בכדי להכפיש אדם.
    תגובה זו הוסרה לאחר בדיקה שהעלתה כי מדובר בטוקבק מגמתי שנכתב מאותה כתובת IP וע"י אותו אדם אשר התחזה ל-4 מגיבים שונים.
    בברכה ההנהלה.

  15. ***תגובה זו הוסרה על ידי המזבלה***
    בלוג המזבלה אינו מאפשר להשתמש בפלטפורמה ובפופולאריות של האתר בכדי להכפיש אדם.
    תגובה זו הוסרה לאחר בדיקה שהעלתה כי מדובר בטוקבק מגמתי שנכתב מאותה כתובת IP וע"י אותו אדם אשר התחזה ל-4 מגיבים שונים.
    בברכה ההנהלה.

  16. תגובות כואבות מתנגחות ובעיקר מפוחדות.
    קודם כל משמח לקרא שכותב המאמר משתף מידע ולוקח צעד בעידוד ההנגשה. אם זה לרוחכם או לא אתר אינטרנט וכל המדיה דיגיטלית צריכים וחייבים להיות זמינים לכולם במידה שווה. זה לא קשור לחוק, זה קשור למקצועיות של מספקי השירות בבניית האתר. אינסטלטורים או קוסמטיקאים לא צריכים באמת לבדוק שהאתר שלהם נגיש, הם צריכים לקחת איש/ת מקצוע שיבנו את האתר נגיש כי זה סטנדרט עבודה המקצועי שלהם.
    כמו שבוני האתרים למדו ליצר אתרים רספונסיבים בסטנדרט להנגשת האתר לבעלי סמארטפונים הם צריכים ללמוד להנגיש לאנשים עם מוגבלויות.

    וסתם נקודה למחשבה – כל אחד מאיתנו באיזשהו שלב בחייו זקוק להנגשה הזו.

  17. כותב מישהו שאתר של החברה שאותו הוא מייצג נראה כמו פח אשפה ומדבר איתנו על עיצוב ועל נגישות.
    אינטרסנט מוחלט. עמותת נגישות ישראל מעבירה קורס של 3 מפגשים בודדים ב 3000 ₪. על איזה לא למטרת רווח אתה מדבר. אני לצערי יודע מה המשכורות שמקבלים כל ה״עמותות״ האלה.

    כדי פשוט להמחיש לכותב המאמר האינטרסנט הזה שמדובר בנוחלות בשם החוק, לא בארצות הברית ולא בארופה אין חובה של עסקים להנגיש אתרים. כן זה חל על רשויות אבל לא בשום פנים ואופן על עסקים פרטיים. ולבוא עכשיו מנקודה של איך אדם עם מגבלה מרגיש, עם כל הכבוד אתר של אינסטלטור או קוסמטיקאית שעושה ציפורניים לא צריכה עכשיו לעסיק יועצים ומנהל פרויקט ועורכי דין כדי שאתר המסכן שלה יהיה נגיש

    אבסורד מוחלט, עלק דאבלדו. קודם תבנו אתר נורמלי ולא אתר בדיחה שבניתם ל make sense.
    אבסורד מוחלט.

  18. תגובה מבזה, כי מי שילם על חוק חובת המזגנים ברכב, והפנסיות והביטוחים ועוד ועוד…. יש פה חוק שעוזר ל25% מהאוכלוסייה ובעיקר לאלו שצריכים אותה. כי מה זה אינטרנט בשבילך עוד מקום למידע ולחיים קלים עכשיו עצום עיניים ותתחיל לחפש דברים בעולם האמיתי כמעט משימה בלתי אפשרית אז למה לא לתת להם את המרחב האינטרנטי ולהפוך את חייהם לאולי שווים אלייך בקצת.
    אני לא חושב שהחוק כתוב נכון אבל אם רק יתחילו להנגיש כבר המצב ישתפר וככל שנתקדם גם החוק יוכל להתעצב לחוק שנותן פתרון מצד אחד ולא מהווה נטל כבד מצד שני.
    אבל הכי קל לצעוק ומי ישלם…..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים