איך נפלו גיבורים: חזון לאומי שנשבר לרסיסים

ברק בן שמעון
ברק בן שמעון
ברק בן שמעון

איך קרה שאחד הבנקים החזקים בישראל נפל משיח חברתי שניסה לעודד, לשיח פוליטי עקוב מדם? איך הבנק עם המיתוג הדיגיטאלי נפל למשבר שלא נראה כמותו במדיה החברתית בישראל? איך קורה שקמפיין שלם נופל בגלל אותו הקהל שאליו מנסה לפנות בערוץ בו עלה? פוסט אורח של ברק בן שמעון (קליק לפייסבוק).

אנחנו עדיין תוהים במה וכמה השפיע המחאה החברתית של הקיץ האחרון. והינה לפנינו תשובה מצוינת: בנק גדול מנסה לרכב על הסוס 'האצילי' עליו דהר בשנה שעברה, ומשחזר במדויק קמפיין חברתי דאשתקד. בעצם כמעט במדויק, הוא אפילו הכפיל את סכום הזכייה.

בדיוק כשמשבר כלכלי מרחף מעל התעשייה כולה, וכשכל המפרסמים קופצים את ידיהם ונזהרים, יוצא בנק לאומי עם קמפין "שני מיליון סיבות טובות" ומצליח להרגיז את כולם. את בעלי העמותות שחשים ממוסחרים על-אף הזדמנות חשיפתם לקהל הרחב, את הבנקים המתחרים שפועלים בעוכרם, את הברנז'ה הצהובה שמשתוקקת להדביק את הפער בהחזקת הדגל החברתי, את המוני הגולשים, ואפילו את האדישים שבהם.

השנה אנחנו לא פראיירים. אף גוף מסחרי לא יצליח להאדיר את שמו על גבם של החלשים בחברה-על גבינו. בטח שלא בהתחפשות מגוחחת לרוטשילד, הנדיב הידוע, שהפך בליל קיץ לאייקון של מדינה שלמה. אחרי קיץ בו כולנו יצאנו לרחוב כאחרון הקבצנים, אף ריאליטי וירטואלי במתכונת תורנית של קבצנות, לא יצליח לגבור על הריאליטי של החיים שלנו. ועוד לא דיברתי על חברה שלמה שחשה פגועה כאשר הפוליטיקה הצליחה לבלוע גם אותה לתוכה.

במירוץ הלייקים לנדבות לא היה לבנק שום סיכוי לקמפיין מוצלח גם השנה. להזנות ככה כל-כך הרבה עמותות, אל מול עיניי הציבור כולו אינו דבר של מה בכך, ועל כך יש לשלם מחיר כבד. סביר להניח כי אם היה מציע הבנק פלטפורה אמיתית וצנועה להעלאת השיח החברתי בזהירות הנדרשת, היה זה יכול להביא אותו למעמד מרומם מעם. כאשר המיתוג של תיקון "חוק לשון הרע" נושף בעורפנו ונראה כמאיים לסתימת פיותנו, אין תזמון גרוע יותר מהעלאת קמפיין שנוי במחלוקת מעין זה.

הרי שידוע כי קיים דופי בדיוק באותו הבנק – על עצם היותו מוסד מסוג זה. והינה כמה דוגמאות: עמותות למען ניצולי השואה שמתחרות בנחישות בפרס הנחשק הגיעו להסכם בוררות מכוער, רק לפני כמה חודשים, בו נפסק כי בנק לאומי ישלם כ- 130 מליון שקלים לאותם ניצולים בטענה כי הוא גוזל את כספי הפיצויים שלהם. שאספר לכם על הדיבידנדים שמחולקים, או על שכרם של הבכירים? הרי ידוע לכל שמדובר בסכומי עתק. מכאן, שאין פלא כי יותר מ- 500 גולשים הצהירו בעמוד הפייסבוק של הבנק (קליק) כי הם כבר 'יסגרו את החשבון איתו'.

כנראה שהסטודנטית בעלת העיניים הירוקות, וההוא עם הדיקציה הייחודית גרמו לנו להבין מה זה חברה אזרחית אמיתית. במומנטום בו עוד לא חלפו 24 שעות מהרגע השליט האמיתי הופך מאסיר, לאסיר תודה, צריך משהו באמת חזק כדי למלא את ערך הערבות הייחודי של העם שלנו. אנחנו מספיק חכמים הפעם כדי להבין שגוף שעושה הון על חשבון הכסף שלנו, אין דיי בכך שייתן אף לא מעשר לזקוקים לכך. כדאי שהמפרסמים יבינו שאנו כבר לא אותם צרכנים שקטים שאוכלים הכל בכפית של קוטג', אנחנו הצרחנים החדשים של שנת 2012.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

9 תגובות לפוסט

9 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים