פוסט אורחת: ונגיד שהמצאנו תכנית טלוויזיה, מה אז? מודלים אפשריים בהבאת פורמט מהנייר ועד למסך

ליאת פלדמן
ליאת פלדמן

מאת: ליאת פלדמן, בעברה סמנכ"לית תוכניות בערוץ 10, כיום מייסדת בי"ס לפיתוח פורמטים – גיבור תרבות.

קשה מספיק להמציא תכנית טלוויזיה, אבל פעמים רבות כשאנחנו מנסים להביא פורמט מקורי לשידור, אנחנו מגלים שהקושי הגדול עוד לפנינו. תעשיית הפורמטים המשגשגת מול אופק כלכלי מדשדש של הטלביזיה הישראלית מחייבים את כולם – יוצרים, מפיקים, זכיינים וחברות הפצה לחשוב על דרכים חדשות לשיתופי פעולה. בעצם, להמציא פורמטים חדשים של מודלים לעבודה, כדי להביא רעיונות מהנייר למסך.

 ליאת פלדמן
ליאת פלדמן

הדבר נכון שבעתיים כלפי יוצר עצמאי, שהינו שחקן חדש במגרש. יוצרים חדשים ולא מוכרים, נדרשים על פי רוב, להתחבר ל"שחקן" מוכר וחזק, בדמות חברת הפקה בדרך כלל, שיערוב להם מול הגוף המשדר.דרך המלך המוכרת והצפופה שבה מגישים פורמט לזכיין, באמצעות חברת הפקה, ממתינים ומתפללים חזק לתשובה חיובית, התפצלה לשלל דרכים צדדיות, שבחלקן נושאות הזדמנויות שלא היו קיימות קודם לכן. השאלה הבסיסית- מאיפה יבוא הכסף? לא השתנתה, אבל התשובות האפשריות לה, נוכח קשיים כלכליים ורצון לצמצם סיכונים מצד הזכיינים, הביאה אופציות נוספות, דווקא ליוצרים עצמאיים.

ההצלחה של פורמטים ישראלים בעולם, והעניין שהיצירה הטלביזיונית המקורית מעוררת, הביאה כאופציה משמעותית דמות חדשה לעבודה משותפת. חברות הפצה, שפועלות על בסיס שווקים בינלאומיים, מוכנות יותר ויותר להשקיע בפורמטים מקוריים טרם שידורם. לפעמים הדבר מאפשר לעקוף לחלוטין את הגופים המשדרים (כמו במקרה של עודד מנשה שהשקיע יחד עם דורי מדיה בפורמט מקורי, ובמסלול עוקף ערוץ טלביזיה, שיווקו אותו בעולם). לפעמים שיתוף פעולה כזה מעודד את הגוף המשדר לקפוץ למים, שכן יש מי שישתתף איתו במימון (חברת ההפצה), ומהווים עדות לכך שיש לפחות עוד מישהו, פרט ליוצר, שמאמין בפורמט.

פורמטים יחסית פשוטים להפקה (שום דבר אינו פשוט ברגע שניגשים לעשות אותו באמת), מזמינים את שיתוף הפעולה התכני-מימוני הזה, שכן קל יותר להפיק פיילוט או טריילר בהשקעה חד פעמית מגודרת יחסית. הפורמטים הגדולים מז'אנר הריאליטי הגדול או שעשועון הפריים-טיים האולפני, עדיין מחייבים, על פי רב, עבודה צמודה עם גוף משדר. במקרה של משחק טלביזיה מרכזי, ההשקעה בפיתוח היא משמעותית וממושכת. סימולציות ראשוניות, סימולציות באולפן טלוויזיה, בניית סט מרשים, ולרוב יותר מפיילוט אחד עד לתוצאה משביעת רצון הם תהליכים שכמעט בלתי אפשריים לביצוע ללא ה"חיבוק" של גוף משדר. ריאליטי גדול, לעומת זאת, קשה מאוד למכירה על בסיס פיילוט או טריילר, שכן הוא מחייב השקעה מאסיבית מצד הגוף המשדר, ברמת המחויבות לעונה מלאה.

גם בשל רמות הסיכון הגבוהות ובשל קשיים מימוניים עצמיים, הזכיינים מחפשים פרטנרים לשאת בעול פיתוח הפורמטים הגדולים, שהם הבסיס לשידור פריים-טיים מסחרי. האפשרות לעבודה משולבת עם חברות הפקה והפצה, לצד התחושה שעולם פתוח יותר בפנינו, מגדילה את טווח האפשרויות שעומדות בפני היוצר העצמאי.

למידע נוסף אודות לימודי 'מרעיון לתוכנית טלוויזיה' בגיבור תרבות, הקליקו כאן.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

הוספת תגובה לפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים