פוסט אורחת: המילון השלם לתפקידים בעולם העיצוב הגרפי

נגה בקל
נגה בקל
נגה בקל
נגה בקל

מאת: נגה בקל מנהלת תוכן ומדיה חברתית במרכז ללימודי מחשבים והשמה בתחום ההיי-טק HackerU

קריאייטיב דירקטור (Creative Director): קריאייטיב דירקטור אחראי על ניהול הצוות הקריאטיב המורכב ממעצבים גרפיים, מאיירים, צלמים, קופירייטרים וארט דירקטור. הצוות בניהולו של הקריאייטיב הדירקטור מפיק אמנות חזותית למען קמפיינים פרסומיים. הקריאייטיב דירקטור נותן השראה לפיתוח רעיונות מעניינים בצוות, ועם זאת מוודא מול הלקוחות כי הרעיונות תואמים את רצונותיהם.

מעצב/ת, מחפש/ת עבודה? קליק ללוח הדרושים של המזבלה

ארט דירקטור (Art Director): ארט דירקטור אחראי על העברת המסר החזותי בשלבי הפיתוח בשיתוף עם הקופירייטר תחת ניהולו של הקריאטיב דיירקטור, בנוסף הארט דיירקטור נותן את האישור הסופי לבחירת דוגמנים, אמנות, לוקיישן, צבעוניות ואלמנטים בסיסיים נוספים שצריך בכדי לעצב את הקונספט הסופי. הארט דיירקטור גם מפקח על עבודתם של הצוות הקריאטיבי שעובד בסטודיו בכדי לוודא שהתוצר יבוצע ברמה הגבוהה ביותר.

מעצב גרפי/ביצועיסט (Graphic Artist): גרפיקאים אלו בדרך כלל עובדים כמעצבים בבתי דפוס או בחברות שילוט, הרבה מעצבים גרפים עובדים כפרילנסרים. המעצב הגרפי יכול גם לעבוד בסטודיו לעיצוב או במשרד פרסום, שם הם עובדים תחת פיקוחו של מנהל הסטודיו אשר מחלק את בריף העבודה שהתקבל מהארט דיירקטור והקופירייטר.

מעצב/ת, מחפש/ת עבודה? קליק ללוח הדרושים של המזבלה

מפתח מולטימדיה (Multimedia Developer): לרוב, לאחר צבירת ניסיון כמעצב גרי או מאייר ניתן להפוך למפתחי מולטימדיה וליצור תנועה, קול ואינטראקטיביות ע"י עריכה גרפית, עריכת סאונד וכדומה. ישנם Motion Designers ו-Videographers .

מעצב ממשק (Interface Designer): מעצבי אינטראקטיב המתמחים בעיצוב ממשקי משתמש Graphical User Interface-GUI (אתרי אינטרנט או פלאפונים חכמים). מעצבים אלו מועסקים על ידי חברות Web development, חברות מולטימדיה ותוכנה. ממשקים אלו דורשים הבנה טכנית, שילוב של עיצוב גרפי ותכנות.

מעצב אתרים (Web Designer): מעצבי אתרים מעצבים את האתר- Front-End ע"י יצירת נוחות ויזואלית למשתמש באמצעות עיצוב הדפים, המבנה והגרפיקה של אתרי האינטרנט וממלאים תפקיד מפתח בפיתוח אתרי אינטרנט. מעצב אתרים אחראי על האופן הוויזואלי של הגלישה ממסך למסך ועל התאמת העמודים של האתר לאופן הגלישה. מנהל אתר אינטרנט (Webmaster) אחראי גם על העיצוב וגם על תכנות הקוד של האתר.

קראו גם: ניהול זמן אפקטיבי – כך תתמודדו עם גזלני זמן, תפתחו משמעת עצמית ותלמדו לנהל את הזמן שלכם

מאייר (Illustrator): המאייר תפקידו לשפר תוכן כתוב ע"י יצירת איורים המספקים ייצוג חזותי התואם לתוכן הכתוב. באמצעות האיור יכול המאייר גם להמחיש מושגים מורכבים אותם קשה לתאר בכתב בלבד. בדרך כלל משתמשים במאיירים לצרכים הבאים: דפוס- אריזות, כרטיסי ברכה, לוחות שנה, עיתונות, או למוצרים מסחריים כמו עיצובים לחולצות או יצירת דוגמאות לטקסטיל. משרדי פרסום אוהבים להשתמש במאיירם בשביל ביצועי סטורי בורד. מאיירים רבים עובדים כפרילנסרים.

מפתח תוכן ויזואלי (Visual Image Developer): בנוסף לאיור, קיימות שיטות נוספות לפיתוח תדמית החברה, כגון צילום, גרפיקה תלת מימדית ותוכנות עריכה גרפיות. בדרך כלל, עריכה גרפית הנה מומחיות משנית למקצוע זה, אך לפעמים היא יכולה להיות מומחיות עיקרית לצורך פיתוח תוכנה, אתרי אינטרנט, או פיתוח מולטימדיה בתפקיד מומחה מולטימדיה.

התמחויות מקצועיות:

מפתח מותג (Branding identity developer): מותג זוהי הזהות החזותית של החברה, האופן הוויזואלי שבו החברה בוחרת להציג את תדמיתה. פיתוח זהות המותג במשרדי הפרסום נבנה בשיתוף פעולה בין מחלקת השיווק למחלקת הקריאייטיב. מחלקת הקריאיטיב מורכבת ממנהל קריאיטיב, ארט דירקטור וקופירייטר שמחליטים על הקונספטים ולאחר מכן מעבירים את הנבחרים מבניהם לסטודיו ששם מעצב גרפי מבצע את העבודה. זהות המותג מוצגת תחילה באמצעות קונספט סופי ללוגו. לוגו זה משתלב בין שאר מרכיבי המיתוג של החברה: כרטיסי ביקור, פרסומים בתקשורת, פלאיירים, פולדרים, אריזות, עיתונים וכו'.

מעצב מיתוג (Branding Designer): כאשר מעצבים מיתוג יש לקחת בחשבון גורמים שונים: תקציב החברה וכיווני שיווק. ברגע ששתי הצרכים מיושמים אז ניתן להתחיל את תהליך עיצוב המיתוג. בכדי לגבש קונספטים חדשים לחברה המעצב שואב מידע ממקורות שונים (אינטרנט, פגישות עם מחלקת השיווק, השוואות מתחרים) ולאחר מכן המעצב משתמש ביצירתיות בשילוב עם האסטרטגיה השיווקית. חשוב לזכור שהלוגו הוא לא המותג אלה חלק נכבד ממנו. הלוגו הוא כלי עבודה שיש למעצב כדי לאפיין את המותג. מה שמאפיין מותג הוא מערך שלם של עבודה שיווקית מהלוגו ועד השיר ששומעים בזמן המתנה למענה טלפוני.

תוכנות עיצוב:

Photoshop – היא התוכנה המובילה כיום בעולם הגרפיקה בעיבוד תמונה לאינטרנט ולדפוס. היא משמשת לעיבוד תמונות, לעיצוב לוגואים, לבניית אתרים, לציור ועוד. התוכנה משלבת מגוון רחב של כלים גרפיים לעבודה בתחום עיבוד תמונה ובנייתה. באמצעותה ניתן לבצע עיבודים שונים, למשל הבהרה / הכהה של תמונה, חידודים, תיקוני צבע ועוד.

InDesign – תוכנת העימוד המובילה כיום בתחום ההוצאה לאור. התוכנה משמשת לעימוד עיתונים, ירחונים, ספרים, עיצוב פרסומות, עטיפות נייר, פוסטרים וכדומה. התוכנה מתממשקת עם תוכנות ADOBE בקלות כך שניתן לייבא קבצים מ- Photoshop , מ-Illustrator ומ- Acrobat ביעילות. בנוסף, ניתן לייבא טקסטים מ- Word ומעורכי טקסט אחרים, והיא מאפשרת עימוד ושליטה במראה העמוד בקלות.

Illustrator – תוכנת גרפיקה המאגדת מספר תוכנות עיצוב. התוכנה עובדת בשיטה וקטורית כך שאין התמונה מורכבת מפיקסלים, ולכן לאחר שינויי האובייקט, אם מדובר בהגדלה או הקטנה, לא מאבדים את איכות התמונה ואין כל השפעה על חדות התמונה, כך שבעצם היא מתאימה לכל מדיה אפשרית, ממסך מחשב עד שלטי חוצות של 8 מטרים ויותר. בעולם הגרפיקה והפרסום התוכנה משמשת ליצירת לוגואים, כרטיסי ביקור, תפריטים למסעדות, פוסטרים, אריזות, כריכות, פליירים ועוד. התוכנה גם מאפשרת שימוש בתלת מימד.

Flash – תוכנה לפיתוח מולטימדיה ואנימציה למדיה הדיגיטלית. מדובר בתוכנה ובנגן ששימושם יחד מאפשר להציג וליצור סרטוני הנפשה. התוכנה משמשת לבניית אזורים דינמיים באתר, אתרים מעוצבים, באנרים, משחקים, מיני סייטים ומצגות. תוכנה זו יכולה להשתמש בתמונות ולחלופין היא יכולה להשתמש באובייקטים ווקטוריים. יתרון זה מביא לכך שהקבצים נטענים בצורה מהירה בדפדפן, וניתן להגדיל ולהקטין את הקבצים לפי הצורך מבלי לאבד את איכותו. השימוש בתוכנה זו רחב באנימציות, ביישומי אינטרנט, באפליקציות ובמשחקים.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

5 תגובות לפוסט

5 תגובות

  1. אוי כמה חרטוטים, תעיפו את העמוד הזה מהאתר שלכם או לפחות תסתירו אותו!!

    מישהו מוכן להסביר לי איך נגה בקל שמה את ביצועיסט ומעצב גרפי באותה הגדרה?
    גבירתי – ארט דיירקטור הוא פשוט שם למעצב גרפי של משרדי פרסום. או אם רוצים אפשר שארט יהיה מעצב גרפי 'בכיר' ומנוסה, ומעצב גרפי יהיה מתחיל יחסית.

    מה שבטוח – ביצועיסט הוא לחלוטין אבל לחלוטין לא מעצב!!
    זה שפה ושם יש ביצועיסטים בעלי גישה עיצובית אז יופי – זה לא מעיד על כך שהתפקידים זהים. ביצועיסט הוא כשמו כן הוא – האיש המבצע. מה הוא מבצע? את הדרישות של המעצב/ארט.
    אפשר לצורך העניין לקרוא לביצועיסט גרפיקאי או עורך גרפי אבל ממש לא מעצב.

  2. דורי מה נסגר? אך אתה נותן למשהו כזה להתפרסם? זה אולי המילון ״השלם״ לחלוקת נושאים/קורסים שהם מלמדים במכללה של כותבת הפוסט, אבל חלוקת התפקידים במציאות שונה בכל כך הרבה פרטים שזה פשוט מזעזע ולא יותר מהטעיה/פרסומת גרועה למכללה שלהם..

  3. ממתי webmaster הוא גם מתכנת?
    ממתי חובה לדעת html ו css בשביל לעצב ממשקים? (למרות שזה אחלה יתרון)

    החרטוט הכי גדול זה נושא ה wordpress או dreamweaver
    מי שמעצב שיעצב, מי שמתכנת שיתכנת, מי שרוצה להשתמש ב wordpress שיוריד לעצמו כאפה

    עד כאן הארס.
    לילה טוב מירושלים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים