שובר שורות או שובר רייטינג – הסטרימינג מטלטל את הרגלי הצפייה

שובר שורות
שובר שורות

מאת: דרור עדן, מייסד FlatPlanet.tv, פורטל המרכז קישורים לצפייה ישירה מאתרי המקור ברשת.

ספטמבר 2013 היה ללא ספק שעתם היפה ביותר של וולטר ווייט וסדרת המופת "שובר שורות". החגיגה התחילה כאשר הסדרה המצליחה גרפה שני פרסים חשובים בטקס האמי ובראשם כמובן "סדרת הדרמה הטובה ביותר". לאחר מכן, צפיית השיא המדהימה בפרק הסיום של העונה החמישית של הסדרה טלטלה לחלוטין את עולם הרייטינג הטלוויזיוני.

שובר שורות
שובר שורות

ואכן, עם 10 מיליון צופים בפרק הפרידה (ועלות של כ-400,000 דולרים עבור פרסומת בזמן השידור), "שובר שורות" זכתה בהחלט למקום של כבוד בדברי ימיה של הטלוויזיה. לכאורה, ההישג המרשים של "שובר שורות" העלה על נס את הפורמט הטלוויזיוני המוכר והמסורתי של פרק לאחר פרק. עם זאת, התמונה היא קצת יותר מורכבת.

מרתון של צפייה ב-24 השעות שלפני הפרק האחרון
כזכור, שמונת הפרקים הראשונים של העונה החמישית של "שובר שורות" שודרו בקיץ 2012, ושמונת האחרונים בקיץ 2013. שיעורי הצפייה בפרקים הראשונים של העונה עמדו על ממוצע של כמיליון צופים לפרק בלבד. אם כן, כיצד הכפילה "שובר שורות" את היקפי הצפייה בכ-1,000% לכדי 10 מליון צופים בפרק הסיום? מקל וחומר כאשר מדובר בסדרה אשר אי אפשר להצטרף אליה באמצע ויש לצפות בכל הפרקים מראשית העונה. ניחשתם נכון! כל תשעת מיליון הצופים הנותרים "השלימו את הפער" במהלך ההפסקה באמצעות צפייה ישירה בסטרימינג.

על פי נתונים רשמיים שפורסמו על ידי חברת נטפליקס האמריקנית, למעלה מ-50,000 מנויים צפו ביממה שלפני הפרק האחרון של "שובר שורות" בכל הפרקים הקודמים. דהיינו, עשו לעצמם מרתון של כ-13 פרקים בכדי להתכונן ל"גראנד פינאלה".

צפו גם: לגו מעבדת סמים ברוח הסדרה שובר שורות

בקיצור, מאחורי ההישג המדהים של נתוני הצפייה בפרק האחרון של "שובר שורות", מסתתרים למעשה "שינויים בהרגלי הצריכה". בניגוד לעבר, יותר ויותר צופים בוחרים לצפות בתכנים מתי שנוח להם ועל איזה מסך שמתאים להם. ואכן, מה שהיה פעם שייך לתרבות שוליים בלבד, זוחל בקצב מהיר במיוחד אל הפריים טיים בסלון של מיליוני צופים ברחבי העולם. בעצם, כל אחד בוחר את הפריים טיים שלו בהתאם ללוח הזמנים הפרטי ומבלי להיות תלוי במדריך הטלוויזיה המיתולוגי.

מה זה טלוויזיה?
מסקנה זו מתכתבת עם העלייה העקבית והרצופה מבחינת צפייה ישירה בתכנים ברשת. הוכחה נוספת לחשיבותו של הסטרימינג על מפת התקשורת העולמית ניתן לראות בהחלטה התקדימית שהתקבלה על ידי חברת נילסן האמריקאית בפברואר 2013. החברה, אשר מדרגת את שיעורי הצפייה של הטלוויזיה בארה"ב, הודיעה בתחילת שנת 2013 על כך שהיא עומדת להרחיב את מדידותיה באופן כזה שהן תכלולנה גם צפייה בשירותי סטרימינג באמצעות אקסבוקס וטאבלטים.

החלטתה של נילסן התקבלה בעקבות המלצות ועדת פנימית מיוחדת בה היו חברים גם נציגים מטעם חברות הכבלים, רשתות הטלוויזיה הגדולות, מפרסמים וסוכנויות פרסום. נטען כי הדירוג החדש אשר יכלול את הסטרימינג יהיה רלבנטי החל מעונת 2013-2014.

אם נצרף את הנתונים לגבי "שובר שורות" עם המשמעויות האמיתיות שלהן, הרי שלפנינו מהלך נוסף במהפכה המתגלגלת לפתחנו. צופים רבים, בעיקר בקרב הדור הצעיר, עוברים בשנים האחרונות לצפות בתכנים רבים באמצעות הסטרימינג. זאת, תוך כדי שהם משאירים מאחור את הטלוויזיה.

יתרה מכך, חברת נילסן אף בחנה את השפעתם של שירותי ה-VOD על נתוני הרייטינג של סדרות פופולאריות. התוצאות היו חד משמעיות. סדרות רבות זכו לנתוני רייטינג מרשימים בתור "סדרות מוקלטות", הרבה מעבר לשיעורי הצפייה בהן ב"זמן אמת". ואכן, נדמה כי היום בו נצטרך להתמודד עם השאלה "מה זה טלוויזיה?", איננו עוד מדע בדיוני אלא תסריט ידוע מראש.

קראו גם: האם האינטרנט יהרוג את הטלוויזיה?

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

הוספת תגובה לפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים