בעד ונגד: מומחי ה-SEO של אופרד על יציאה מעונש של גוגל ועל אלגוריתם פינגווין

google_penguin

להיות בתחום הנרחב של SEO (קידום אתרים) ב-2013 יכול להיות לעיתים עסק מתסכל. מה שעבד לכל מקדם אתרים בשנת 2005 לא רק שלא יעזור ללקוח שלנו, אלא יכול אפילו לגרום לנזק קשה לאתר שעיקר התנועה שלו מגיעה מגוגל. העדכון האלגוריתמי שנקרא פינגווין (נראה שלגוגל יש פטיש לבעלי חיים…) הוא אחד מאלה.

המשמעות של הפינגווין היא שגוגל פוגעת באתרים שגרף הקישורים הנכנסים אליהם נראה לא טבעי ונחשד כמניפולציה על מנועי החיפוש. ההגדרה של קישורים בעייתיים יכולה להיות רחבה מאוד, אבל הנה כמה דוגמאות בולטות שכל אחד, גם מי שלא עוסק בשיווק אונליין, יכול להבין באופן אינטואיטיבי:

• קישורים מאתרים לא רלוונטיים – אם לדוגמה האתר שלכם עוסק בעריכת דין אבל מקשרים אליו מאתר בתחום הגינון, סביר להניח שמדובר בקישור לא הכי רלוונטי או איכותי שיש.

• קישורים מאינדקסים שאין בהם סינון אנושי כך שכל אחד יכול להוסיף את האתר שלו לרשימה ולקבל קישור בתמורה.

• קישורים מאתרים שנחשבים בעיתיים – אתרי סקס, סמים או הימורים.

כמו לכל דבר בעולם, גם למטבע הזה יש שני צדדים. הנה מה שאנחנו באמת חושבים על השינויים – האמת העירומה והלא-מסוננת:

בעד: רועי סקיף

גוגל מכריזה מלחמה וזה לא בהכרח רע – אם הייתם טובים באמת לא היתה לכם סיבה לפחד. אחרי הכל, מי הוא האיש הרע שעד עכשיו עשה קיצורי דרך וקצר את הפירות? ספאמרים. למה להסתפק ב-5 קישורים איכותיים באמת כשאפשר לקבל 5,000 קישורים מאתרי פורומים ברוסית ולעלות למקום הראשון בביטויים התחרותיים ביותר? כמה פעמים ראיתם אתר במקום הראשון ורציתם לצעוק איך לעזאזל זה קרה? הדבר בולט במיוחד בגוגל ישראל הוא שכאן עדיין אפשר למצוא אתרים קיקיוניים שעלו לפני חודש, בקושי, וכבר כובשים את פסגת דף התוצאות.

רועי סקיף
רועי סקיף

עם עדכון הפינגווין – הסיכוי שתראו תוצאות כאלה ב-google.com עדיין לא שואף לאפס (אם להיות כנים), אבל הוא ירד בצורה משמעותית.

יתרון לגולש – מה האינטרס הכי גדול של גוגל (מלבד כמובן לעשות כסף – והרבה)? לגרום לגולש למצוא את התוכן הרלוונטי ביותר. גולש שלא מצא את מה שחיפש בתוך מספר שניות הוא גולש לא מרוצה. הפינגווין (יחד עם עדכון פנדה – עוד חיית מחמד שגוגל אוהבת) הביא לפריצת דרך באיכות וברלוונטיות של הדפים המופיעים בתוצאות החיפוש. שוב, זה לא תמיד מושלם, אבל האלגוריתם של גוגל הולך ומשתכלל עם השנים, מחליש את כוחם של דפים לא רלוונטיים או שנחשבים לספאם, ומגדיל את כוחם של דפים שיש להם ערך אמתי לגולשים.

נגד: יואב וילנר

כוונות רעות – אמנם מטרתו המוצהרת של הפינגווין היא לזהות מניפולציה לא-איכותית על גרף הקישורים באתרים, אבל העדכון הענקי הזה הוא הוא פאזל שחסר בו חלק אחד: האלגוריתם לא יודע, ולא מתיימר לדעת, אם הלינקים נבנו על ידי בעל האתר או על ידי מתחרה ששואף להפיל אותו. כששוק בניית הלינקים פרוץ כל-כך, כל מתחרה יכול לשכור את שירותיהם של כמה משתמשי עולם שלישי באתרים כמו Fiverr, ולבקש מהם לבנות אלפי קישורי ספאם לאתר שלך. כמה ימים לאחר מכן, תגיע התראה ב-webmaster tools על דפוס קישורים בעייתי, והיא עלולה גם להתלוות בירידה דרסטית בתנועה לאתר. עם כל הכבוד לחידוד היכולת של גוגל לזהות קישורים בעייתיים, זה היה צריך להגיע בד בבד עם היכולת לדעת מי ביצע את בניית הלינקים – בעל האתר או מישהו אחר שכוונותיו רחוקות מלהיות טהורות.

יואב וילנר
יואב וילנר

כוונות טובות – אבל לא הכול מגיע מתוך כוונות רעות. למשל, יכול להיות מקרה שבו בלוגר שיושב במדינה זרה אהב במיוחד דף מסוים באתר, וקישר אליו בצורה שנראית לגוגל כ"לא טבעית" (לדוגמה, מה-Sidebar שלו). אחרי שנים של שיטות SEO שונות, גוגל מתיחסת ללינקים רוחביים שיוצאים מ-Sidebar של בלוגים כאל מניפולציה ברורה לבניית קישורים מכוונת. כך שגם פעולה זו, שמקורה בכוונות הטובות ביותר, תדליק לגוגל נורה אדומה… על לא עוול בכפכם!

חוסר ידע – מקדמי אתרים שפועלים בשיטות ישנות. את הסעיף הזה סיווגתי לא ל"כוונות טובות" ולא ל"כוונות רעות", כי מצד אחד הם לא אשמים בחוסר הידע שלהם, ומצד שני – זה מעט חוסר אחריות לתת שירות כזה ללקוחות. מקדמי אתרים שבונים לינקים בשיטות שכבר לא 'תופסות' בשנת 2013-14, יכולים להסב ללקוח שלהם נזק רב שייקח לו חודשים של עבודה להתאושש מהם.

לא מאמינים? רק תעיפו מבט בקייס סטאדי הארוך שלנו על הוצאת אתר מעונש הפינגווין.

לסיכום
בשנים האחרונות, העדכונים של גוגל הולכים ונעשים יותר ויותר קשוחים כשהמטרה ברורה: לשפר את איכות ההתאמה בין מילת חיפוש והתוצאות שגוגל מציגה. כאנשי מקצוע, אנחנו מבינים למה גוגל צריכה לנהוג בחומרה עם בניית קישורים לא איכותית שמתבצעת אך ורק לצרכי מיקומים וממלאת את האינטרנט בספאם.

אבל למרות זאת, גם אין ויכוח על כך שגוגל עוד רחוקה מלהציג לגולש את התמונה המלאה, ואם לחדד את הנקודה עוד יותר – שמתם לב כמה אתרים בישראל מדורגים במקום גבוה למרות שפרופיל הקישורים שלהם מורכב מספאם בלבד? אולי פינגווין 4.0 יביא לעולם האינטרנטי תוצאות איכותיות יותר, יתגמל בעלי אתרים איכותיים ולא סתם יעניש אתרים שנוהגים בתום לב ובמקרה נקלעו ללב הסערה.

יואב וילנר ורועי סקיף הם מומחי SEO בחברת אופרד (Operad) – קידום ושיווק אונליין.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

1 תגובות לפוסט

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים