מה? לשלם על חשיפה בפייסבוק?! פייסבוק שוב מקצצת בחשיפה האורגנית

מה? לשלם על חשיפה בפייסבוק?! פייסבוק שוב מקצצת בחשיפה האורגנית
מה? לשלם על חשיפה בפייסבוק?! פייסבוק שוב מקצצת בחשיפה האורגנית

מאת: יאן יאנקו קוטליארסקי, מנהל אקדמי במכללה לניו-מדיה. פורסם במקור בבלוג של יאנקו.

לפני מספר ימים העלו פייסבוק לבלוג העסקים שלהם פוסט שהמטרה שלו להסביר מדוע עמודים מסוימים עומדים לחוות ירידה בחשיפה האורגנית שלהם. בפוסט מסבירים פייסבוק שהיות ויש הרבה מאוד תוכן בפייסבוק, על פייסבוק להחליט טוב יותר איזה תוכן יוצג לגולשים. בפוסט נכתב ש"ביום נתון, כאשר מישהו מבקר בניוז-פיד, יש ממוצע של 1,500 סיפורים אפשריים שאנחנו יכולים להציג לו" ועל כן פייסבוק צריכים להחליט מה נכון יותר להציג.

קוטליארסקי
קוטליארסקי

פייסבוק מנמקים את הירידה בחשיפה האורגנית בכך שיותר אנשים משתפים יותר תוכן ועל כן יש יותר תחרות על הצגת תוכן איכותי בניוז-פיד. את הפוסט פייסבוק מסיימים בפסקה שאינה משתמעת לשתי פנים: אם עסקים רוצים להגיע עם התוכן שלהם לגולשים עליהם להעלות תוכן מעניין ולקדם אותו. השורה הזו גרמה לגל של מאמרים וכתבות שהכותרת שלהם פחות או יותר זהה: פייסבוק אינה יותר פלטפורמה חינמית למותגים (קליק).

הרבה בעלי עסקים ובעלי עמודים עסקיים התרעמו על השינוי. ניתן היה גם לראות את זה בחלק מהתגובות לאותו פוסט של פייסבוק: "אז תנו לי להבין נכון, אנחנו מקדמים את העמודים שלנו בתשלום במטרה להגדיל את כמות האוהדים ולאחר מכן על מנת שנוכל להגיע לאותם אוהדים אנחנו נצטרך לקדם שוב את הסטטוסים בתשלום? זה רק אני או שיש פה משהו מעוות?" נכתב באחת התגובות.

צילום מסך: פייסבוק
צילום מסך: פייסבוק

אז האם יש הצדקה לכל הרעש? האם באמת בלי כסף לא תצליחו בפייסבוק? והאם השאלה האחרונה בכלל נכונה?

בואו נחזור רגע לפברואר 2011: גוגל מודיעים על שינוי לאלגוריתם דירוג תוצאות החיפוש שלהם, כנראה השינוי הכי משמעותי שהיה אי פעם למנוע החיפוש. לעדכון הזה קוראים גוגל פנדה. מוויקיפדיה: "מטרתו של העדכון הייתה לדרג נמוך יותר אתרים "לא איכותיים" ולתת תוצאות של אתרים איכותיים יותר בחלקן העליון של תוצאות החיפוש… על פי דיווחים שונים השינוי הזה השפיע על כ 12 אחוז מכלל החיפושים בגוגל. עד מהרה, הרבה אתרים, כולל הפורום של גוגל וובמאסטר, התמלאו בתלונות על כך שאתרים שהעתיקו תוכן דורגו גבוה יותר מהאתרים שיצרו את התוכן במקור."

פייסבוק רוצה להיות רוצחת העסקים הקטנים – מקפיצה מחירים במאות אחוזים ומנמיכה את האינטראקציה האורגנית

אז כפי שאנחנו יכולים להבין, דירוג תוכן על מנת לשמור על איכות וחוויית גלישה זה לא משהו שפייסבוק המציאו. להבדיל מגוגל, בפייסבוק אנשים נמצאים משמעותית הרבה יותר זמן והדבר העיקרי שהם רוצים לראות זה תוכן איכותי, מעניין, בין אם זה של חברים שלהם ובין אם של עמודים שמעניינים אותם. מאידך, לא כל עמוד שגולש עשה לו אי פעם לייק בהכרח מעניין את אותו הגולש.

ההצהרה של פיייסבוק היא מובנת. בעולם שבו באמת יש יותר ויותר יצרני תוכן שנלחמים על כמה נקודות זעומות בניוז-פיד שלכם, פייסבוק צריכים לעבוד קשה יותר על מנת להחליט איזה תוכן יוצג לגולשים. כמובן שתוכן של חברים יקבל עדיפות כך שהמלחמה הזו מלכתחילה "לא הוגנת" כלפי עסקים.

בתור גולש, אני לחלוטין מסכים עם העדכון הזה. זה מתווסף לעדכון אחר שבו פייסבוק הצהירו שפוסטים עם קישור לתוכן ענייני יקבלו יותר במה מאשר תוכן של חתולים מרקדים, במיוחד בסלולר. מאז העדכון האחרון אני באמת רואה יותר פוסטים באפליקציית פייסבוק שמקשרים למאמרים, כלומר העדכון היה מיידי.

בתור בעל עמוד עסקי, אני אמור לכאורה לכעוס. צברתי מספר חברים מסוים בעמוד, אלה אנשים איכותיים שעשו לייק לעמוד בגלל תוכן ולא בגלל איזו תחרות שהמטרה שלה לאסוף לייקים. לכאורה מדובר באנשים שבאמת מעוניינים לראות את התוכן שלי. מדוע אני, שעמלתי קשות על להביא את האנשים האלה אליי לעמוד, צריך עכשיו לשלם על חשיפת התוכן לאותם אנשים?

אבל אני לא כועס והנה הסיבות למה לא:

פייסבוק מעולם לא הייתה פלטפורמה חינמית
נכון, לפתוח עמוד עסקי בפייסבוק זה בחינם. להזמין חברים לעמוד בפייסבוק לעשות לייק זה חינם. להעלות תוכן זה בחינם. אבל מעולם, מעולם לא הייתם מצליחים לעשות יותר עסקים, לקבל מספיק חשיפה, לקבל מספיק לידים מכך שהייתם פועלים בחינם ולא משקיעים בקידום בפייסבוק. אני לא אכנס להשוואה לכל פלטפורמה אחרת שבה תצטרכו להשקיע כסף כדי להיחשף מהר יותר לקהל שלכם אבל בפייסבוק זו תמיד הייתה הנוסחה: פותחים עמוד, משקיעים בתוכן, מקדמים אותו כדי להגיע לאנשים הנכונים ולהניע אותם למטרות שלכם. גם עכשיו, שום דבר לא באמת השתנה. העובדה שעמודים מסוימים יקבלו פחות חשיפה לא משנים את הנוסחה. עדיין ב 5 דולר ניתן להגיע עם פוסט למספיק אנשים רלוונטיים.

הגיע הזמן להגיד ביוש לצוקרברג – האם פייסבוק הופכת להיות בלתי ידידותית לעסקים ואתרים קטנים ובינוניים?

למה להתעסק כל כך הרבה בחשיפה האורגנית?
פייסבוק הצהירו שתוכן איכותי יקבל יותר במה, תוכן שמייצר אינטראקציה יקבל יותר במה, אנשים יראו את מה שהם רוצים לראות. האם החשיפה האורגנית שהייתם מקבלים עד כה באמת הייתה כה משמעותית? תפסיקו להתרכז בחשיפה שאתם מקבלים או לא מקבלים ותתחילו להתרכז בבניית אסטרטגיה נכונה לקידום של העסק שכוללת תוכן איכותי שנכון לפלטפורמה וכן, גם מקודם. מאז שפייסבוק קיימת כפלטפורמה עסקית אנשים מנסים להוכיח מדוע הפלטפורמה הזו לא טובה (מצחיק שאותם אנשים משתפים את הדעה שלהם בפייסבוק ומקבלים בה את כל החשיפה). דוגמה אחת זה אותו מספר קסם שתוכן בעמוד עסקי נחשף בממוצע ל 16% מהחברים בעמוד בצורה אורגנית. מעבר לעובדה שזה לא באמת משנה כבר הוכחתי בעבר שהדבר מאוד תלוי בעמוד העסקי שלכם.

לארס בקסטורם (Lars Backstrom) מסביר הכל:
לארס בקסטורם הוא הבן אדם שאחראי על מה שאתם רואים בניוז-פיד שלכם. בראיון ל-All Things D עונה בקסטורם בהרחבה על השינויים האחרונים. בקצרה, בקסטורם מסביר שההשפעה של השינוי היא הרבה יותר זעירה ממה שאנשים חושבים. המטרה החשובה של פייסבוק היא להציג תוכן איכותי, לא לפגוע בחוויית הגלישה. בקסטורם מסביר שהשינויים שפייסבוק עושים מבוססים על מה שגולשים אומרים ולא על מה שפייסבוק חושבים שנכון לעשות.

במהלך השנה האחרונה הוצגו לגולשים בפייסבוק שאלונים לגבי התוכן שהם רואים בניוז-פיד שלהם והדירוג של השאלונים האלה הוא שמשפיע על השינויים שפייסבוק עושים. המטרה העיקרית של פייסבוק, כפי שבקסטורם מסביר בראיון, היא שאנשים יראו את מה שמעניין אותם, בין אם זה מימים של חתולים ובין אם זה תוכן מקורי.

לסיכום אני אומר כך: אל תבזבזו זמן על להאשים את פייסבוק בכך שמשהו לא מצליח. תתרכזו בלעשות את העבודה שלכם בצורה הטובה והמקצועית ביותר. שינויים יהיו כל הזמן. אל תעצרו את העבודה שלכם בגלל זה. תתמקדו בתוכן שאתם נותנים, תוודאו שהוא ענייני, איכותי, מעניין ואל תיראו כמו פלאייר שאמור להיות בתיבת הדואר או כמו פרסומת בעיתון. תזכרו, פייסבוק זו פלטפורמה שבה אנשים רוצים לייצר שיחה עם תוכן שמעניינן אותם אז תעניינו אותם.

מאת: יאן יאנקו קוטליארסקי, מנהל אקדמי במכללה לניו-מדיה. פורסם במקור בבלוג של יאנקו.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

הוספת תגובה לפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים