לוטוגוצ'ערס – גזענות בעור בידורי בקמפיין רפי טרפת של מפעל הפיס

tarefet
אלירן מלכי
אלירן מלכי

מאמר אורח מאת: אלירן מלכי, יועץ תקשורת ובעל משרד יחסי ציבור.

בקורסים המתקדמים של "אימהות פולניות – לפצוע אותם מבלי שידממו" מסבירים בהרחבה על יום הדין הפולני. האפוקליפסה האשכנזית תתרחש כאשר ביום בהיר אחד הילדה תפסע לעבר שולחן האוכל הטהור של יום שישי עם בחיר ליבה ממוצא מזרחי. קשה לתאר מה עובר לאמא פולנייה בראש כשהיא מנסה לדמיין איך הפרענק עומד לאכול מצלחות הפורצלן שלה. אוי גוועלד.

יש אנשים הנלחמים בגזענות כלפי אוכלוסייה מסוימת (רוסים, שחורים, הומואים, או סתם ערבים). כנגד גזענות כזו, חשופה וצעקנית, החברה יודעת למסגר ולהוקיע מתוכה. הסוג הבעיתי זו הגזענות התת הכרתית, זו שלא חושפת את עצמה כטווס גנדרן, דווקא הגזענות המופנמת היא בעלת הפוטנציאל ההרסני והמסוכן ביותר לחברה. הגזענות הזו מקורה מתקופת סרטי הזוועה של שר התעמולה הנאצי, יוזף גבלס, שהיה גאון בתחומו רק חבל שלא משלנו.

מפעל הפיס שחרר לאוויר את הפרסומת החדשה שלו "רפי טרפת". רפי, כך מסתבר, הוא בן זוגה של בחורה חביבה ולא משמעותית. אמה הגאה היא פולנייה עם הכשרה לדרגה מקסימלית. כאשר האם מתעניינת בעיסוקו של הבחור, מסביר לה המיועד כי הוא זה האושיה הידועה "רפי טרפת". האם שאיננה מצליחה להבין את המונח "טרפת" מעקמת את פרצופה ורפי לא מבזבז זמן ומגלגל בפניה את ההסבר לשמו הייחודי "אני זמר שמחות, בריתות, בר מצוות, חתונות". הפולנייה שולפת את הרובה ומרססת במילים את השולחן "צרבת, אתה מופיע גם בהלוויות, כי מתחשק לי למות".

"רפי טרפת" הוא פרי דמיונו של משרד הפרסום אדלר חומסקי & ורשבסקי. יש פה ניסיון לקחת אדם ללא חזות מזרחית כלל, להכניס לו עבודה של אדם עילג, לשמור על מונחים משנות השמונים ("זמר שמחות"), להלביש אותו במקטורן ולהצמיד לו עגיל בגודל פתח תקווה לאוזן. במידה ומקומו של הג'ינג'י הנחמד היה ממלא מרוקאי שחום עם מבטא כבד, הגזענות הייתה נגלית במלוא עוצמתה. אך אל דאגה, הנה זה מגיע.

למזרחי מוצמד סטיגמת "הערס" הידועה לשמצה. ומה יש לערס בשפע? חברים ערסים. יותר נכון לוטוגוצ'ערסים. לאחר שהעליבה את "רפי טרפת", נכנסה האם למטבח ושם היא מגלה שעשו לה "מארב". חבריו של רפי, הלוטוגוצ'ערסים, משתלטים בפרעות על המטבח ואוכלים כמו ברברים מהסירים. בשלב זה, במשרד הפרסום חששו שהצופים יאבדו את הקונוטציה החברתית. סביב שולחן הפרסום החברים התחילו להזיע "ומה אם עדיין לא יבינו שאנחנו צוחקים פה על התרבות הליאור נרקיסים".

החשש היה אמיתי וקשה. בישיבת לילה מאוחרת החליטו הפרסומאים להדביק לדובר הלוטוגוצ'ערסים, לוטוגוצ'ערס מספר 5, חמסה ענקית, כי ככה המזרחים מסתובבים – עם חמסה. אותם יצורים נלוזי תרבות, ממש כמו הלוטוגוצ'ערסים – לא משתמשים בסכ"ום, ואוכלים ישר מהסירים. במשרד חשבו שזה יהיה ממש מצחיק אם ללוטוגוצ'ערס הראשי יתקע איזה מקרוני מעל הפה שייתן תחושה של שפם, ממש כמו הערבים, סליחה המזרחים.

בישיבת לילה מאוחרת החליטו הפרסומאים להדביק לדובר הלוטוגוצ'ערסים, לוטוגוצ'ערס מספר 5, חמסה ענקית התואמת את מספרו. המזרחים הם יצורים חסרי תרבות, ממש כמו הלוטוגוצ'ערסים – הם לא משתמשים בסכ"ום, אלא אוכלים ישר מהמסירים. במשרד חשבו שזה יהיה ממש מצחיק אם ללוטוגוצ'ערס הראשי יתקע איזה מקרוני מעל הפה שייתן תחושה של שפם, ממש כמו הערבים, סליחה המזרחים.

לאחר שהלוטוגוצ'ערסים עשו לאימא "שיחת הבהרה", כי זוהי השפה של המזרחים – איומית מדובבת בידי יצורים דמיוניים, השתכנעה האימא הפולנייה ולפתע הסכימה לקבל את מר טרפת למשפחה והפכה אותו לאיש האהוב עליה ביותר עלי אדמות. כמה אהוב אתם שואלים? כל כך אהוב עד שהיא שרה לכבודו שיר מקורי שלה ואפילו הכתירה אותו, כנהוג בתרבות המזרחית, לראש המשפחה "רפי אתה מלך".

הפרסומת הזו לא מצחיקה, היא אפילו מביכה. הניסיון הפאתטי להתבדח על חשבון התרבות המזרחית הוא לא רק מבזה ומביש, הוא אידיוטי לחלוטין ומבחינה אסטרטגית זה אפילו חסר כל היגיון. צרכני השירותים של מפעל הפיס הם לרוב אוכלוסייה ממעמד סוציואקונומי נמוך. האוכלוסייה המובילה (עדיין) בקטגוריה זו היא המזרחיים. האם במפעל הפיס יושבים אנשים עד כדי כך יהירים המאפשרים לעצמם לבזות את קהל היעד שלהם, או אולי הם בכלל סבורים שהקהל טיפש עד כדי כך שלא יצליח לזהות גזענות בעור של בידור?

קראו גם:
>> הזוגיות שלך בראי עולם הפרסום

אלירן מלכי הוא יועץ תקשורת ובעל משרד יחסי ציבור.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

7 תגובות לפוסט

7 תגובות

  1. אלירן היקר, לא הבנת את הפואנטה (זה קורה גם לאנשים אינטליגנטים לפעמים, נודה).
    האמא הפולניה עוברת מהפך ומקבלת את רפי ״טרפת״ כאשר הוא זוכה בלוטו והופך למיליונר. או אז היא בעצמה עולה על שמלת הפאייטים ושאה ב״מזרחית״ ועוד מכתירה את חתנה כ״מלך״.
    הבדיחה אם כן, היא על הפולניה. בוודאי שלא על רפי. רק שמחות, ובשורות טובות.

  2. עשיתי סדר בבלגן מצאתי 2 כרטיסם של תוכניתהמינויים מספרים323365-126457-. משנת 23-10-90- אולי אריאלה תתקשר האפשר לבדוק רות בר חי טל- 048307328 בתודה

  3. אלירן כפרה. די לעשות בושות למזרחים עם עוד כתבה נעלבת (וכמובן עם שגיאות פה ושם – "פרעות" במקום "פראות").
    גט א לייף.

  4. אתם המזרחים הגזענים הכי גדולים במדינה גזענים כלפיי אתיופים ורוסים וגם ערבים

  5. ניתוח מצויין, רק מזרחים יבינו אותך.
    חבל שכך נראית המדינה שלנו, גזענות מצד ניצולי שואה, כמה אירוני.
    העיקר חינכו אותנו בצביעות בכל יום שואה שגזענות זה נורא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים