גלובס עשו מעשה אמיץ מול גולשי אדבלוק וחוסמי הפרסומות

גלובס, חסימת אדבלוק
גלובס, חסימת אדבלוק

'גלובס' אתר הכלכלה והעסקים המוביל, השיק בתחילת השבוע פיילוט חדש, במסגרתו גולשים שעושים שימוש בתוסף האדבלוק (Adblock) לחסימת פרסומות באתר, לא יוכלו להמשיך לגלוש בו. בשלב זה מדובר בפיילוט בלבד שיכנס לתוקפו באופן מלא ובהדרגה בימים הקרובים.

עידן האמ;לקים וחוסמי הפרסומות מניב בשנים האחרונות מספר השלכות מדאיגות, בעיקר כאלו לעתיד האינטרנט. אתרי התוכן נגררים לכותרות טיזריות, לעיתים כאלו שמסלפות את האמת, אבל הם לא רק נלחמים בגולשים שחוסמים פרסומות ומסרבים לצאת מתחומי הרשת החברתית אלא גם באלגוריתם של פייסבוק שמתעדף תוכן ויראלי, גם כזה במחיר של מלכודות קליקים.

קליק בייטינג היא תופעה שלכאורה פייסבוק מתיימרת למגר, אולם בפועל היא כופה את השימוש במתודה המפוקפקת על מרבית מאתרי התוכן בעולם, גם על החשובים והאיכותיים שבהם, שנאבקים בהוצאת טראפיק מחוץ לרשת החברתית.

קראו גם: ynet החל לפרוס הודעה לגולשי אדבלוק

גלובס, חסימת אדבלוק
גלובס, חסימת אדבלוק

זהו מצב של lose-lose, הן עבור הגולשים והן עבור אתרי התוכן והחדשות במיוחד הישראלים. מצד האתרים, אלה נאבקים על קיומם והצדקתם, ההכנסות מפרסומות בירידה מתמדת, שירותי גילוי והמלצות התוכן כמו אאוטבריין וטאבולה שהשתלטו על האתרים, מחליפים את הבאנרים והם לעיתים גרועים מהם הן בנראות והן בנאותות כלפי הגולש, ובמיוחד כלפי תחרות הוגנת וראוייה בין האתרים.

פרסומות וידאו מתווספות לכל כתבה, רובן על ניגון אוטומטי בכדי למקסם את רווחי ה-CPM, פרירולים לפני סרטונים כבר באים בזוגות וכמובן, התכנים השיווקיים, אותם אי אפשר לחסום בשום תוסף, והם לאט לאט מתחילים להוות אחוז גבוה במיוחד מסך התכנים במרבית מהאתרים המרכזיים.

תופעה נוספת מדאיגה שנוצרה היא שיתופי פעולה תכניים רחבים במיוחד בין האתרים, מה שתקראו בוואלה תקראו גם בגלובס, מה שתקראו במאקו תקראו גם בדה מרקר וההפך. איכות התוכן בירידה וזו אנלוגיה הולמת להלך הרוח של מרבית מהעיתונאים שמרגישים לא מוערכים מספיק ובמקרים רבים אף מעדיפים שלא לחתום את שמם על הכתבות, כי אלה לרוב לא באמת מייצגות את הסיבה שלשמה הם הפכו לעיתונאים.

מצד הגולשים, אלה מעדיפים אינטרנט נקי יותר, בלי פופים, בלי שני פרירולים לפני סרטון, בלי מעברונים ובעיקר בלי פרסומות מעיקות. הדרישה לאינטרנט ללא פרסומות היא לא דרישה לגיטימית אולם ראוי וצריך לבדוק כיצד אתרים יכולים להניב רווחים מדרכים נוספות וכאלו שיכבדו את קהל קוראיהם וללא תוכן סמוי.

מעבר לחסימת הפרסומות, השימוש באדבלוקים ואמלקים שהתחיל כאקט מחאתי, מרדני, כבר צמח למימדי ענק, לעיתים יש בו גם בכדי לפגוע בהכנסות של אתרים. שהרי בלי הכנסות אין אתרים ובלי אתרים אין תוכן והאינטרנט יצטמק לנקודת מפגש אחת, פייסבוק, שכבר היום על פי מחקרים אחראית לכ-85% מסך השיח באינטרנט בישראל.

חוסמי אדבלוק באתרים השונים
חוסמי אדבלוק באתרים השונים

אז איך מגיעים למצב שבו כולם מרוצים וגם יכולים להתקיים? הדרך לתשובה היא כנראה עוד ארוכה, אולם היא טמונה בניהול דיאלוג כנה בין האתר לגולשיו ו"קבלת החלטות שמקובלות על שני הצדדים". אתרים רבים בתקופה האחרונה החלו לחסום גולשים שמשתמשים בתוספי ה-AdBlock. אתר mako היה הראשון בישראל שחסם צפייה בסרטונים למשתמשים בתוסף, גם כיכר השבת (שהקדיש אפילו אייטם בנושא) ועומרי חיון הצטרפו לאחרונה לטרנד. אולם סביר שזה לא מה שיגרום לכמעט מיליון משתמשים בישראל להפסיק להשתמש בחוסמי הפרסומות.

כאמור לאחרונה גם אתר 'גלובס' החל להציג הודעה למשתמשי האדבלוק, בשלב זה לא מדובר בחסימת גישה מוחלטת לתוכן אלא בפופ-אפ ידידותי עם הודעה כנה שניתנת לסגירה והמשך הגלישה.

בהודעה נכתב: "גולש/ת יקר/ה, המערכת מזהה כי הינך עושה שימוש בחוסם פרסומות. אתר גלובס מבוסס על הכנסות מפרסום, חסימת הפרסומות על ידך מסבה נזק ישיר והפסדים לאתר. גלובס משקיע מדי יום משאבים רבים כדי להביא לך את התוכן האיכותי, העדכני והרלוונטי ביותר עבורך. אנחנו מבקשים ממך לאפשר הצגת פרסומות ובכך לסייע לנו להעצים את פעילותנו למען חופש הביטוי ושמירה על תקשורת דמוקרטית וחזקה".

דורון אביגד, עורך גלובס Online, מספר למזבלה: "כל עוד אחוז המשתמשים בחוסמי פרסומות היה חד ספרתי, ניתן היה איכשהו להתעלם מהתופעה, גם אם בכעס, סלידה או צער. אבל, אנחנו כבר מזמן לא שם. להערכתי, 20 האתרים המובילים בישראל מתמודדים כיום עם מצב שבו 20% עד 30% מהיוזרים שלהם משתמשים באד-בלוקרס, כלומר גולשים באתר או במובייל ולא רואים בכלל פרסומות. זהו נתח מטורף, שלא משאיר ממש ברירה למי שמתפרנס מהכנסות מפרסום".

דורון אביגד
דורון אביגד

"ב'גלובס' החלטנו ללכת על הידברות עם הגולשים שלנו שמשתמשים בחוסמי פרסומות, כלומר: לנסות להסביר להם מה הנזק שנגרם לנו ולמה לא נוכל להמשיך לספק להם חדשות ונתונים כלכליים-פיננסיים ברמה אליה הורגלו, אם ימשיכו לצרוך אותנו ללא הפרסומות. אנחנו באמת מאמינים שיהיו לא מעט גולשים שיסכימו לראות גם את הצד שלנו ויכניסו את "גלובס" ל-White List בחוסם הפרסומות שלהם. זה הדבר הנכון לעשותו – וזה מה שאנחנו מבקשים בשלב זה. מה הלאה? נבחן את התוצאות ונראה".

"ברור לי, עם זאת, שכל האתרים בישראל ייאלצו לעצור ולחשוב על מדת החודרניות של כלי הפרסום שלהם. ואם זה מה שיעשה המאבק בחוסמי הפרסומות, הרווחנו. ברור לי שמי שבא בדרישה (גם אם הגיוניות והוגנת) לגולשים, צריך לספק להם חוויית גלישה מהנה ונוחה, עם גבולות טכנולוגיים ברורים גם לאמצעים פרסומיים כמו פופ-אנדרים, מעברונים, משתלטים למיניהם ושאר מפלצות". כך מספר אביגד למזבלה.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

10 תגובות לפוסט

10 תגובות

  1. בכלל אני לא מבין מה הקטע של הפרסום הזה. זה לא כאילו שאני אקנה משהו רק כי הוא פורסם ליד מאמר חדשותי

  2. הכי מעצבן זה סרטונים שמתחילים לנגן אוטומטית עוד לפני שהתחלת לקרוא את הכתבה.
    בעיקר ב YNET אבל גם בכלכליסט וגלובס. טוחנים לך את רוחב הפס ומתפרצים לך ברמקולים בלי הודעה מראש.
    מה גם שבד"כ תתחיל קודם פרסומת בפול ווליום.

    אז אחרי זה מתפלאים שחוסמים פרסומות? טפלו במחלה , לא בסמפטום.
    באנרים צריכים להתמזג עם האתר לא להפריע , עדיף טקסטואלים, או תמונות לא מרצדות , ובטח לא פלאשים קופצניים.
    נראה שבישראל חברות הפרסום עובדות במוד אגרסיבי במיוחד, מה שמעלה את כמות חוסמי הפרסומות.
    וכאמור, עד שלא יפול האסימון ויתחילו ללכת יד ביד עם הגולשים, ההכנסות מפרסום ירדו.

  3. האדבלוק הכרחי – לא ניתן לגלוש בגלל החלונות הקופצים ולא כל כך בגלל הפרסומות שהתרגלנו אליהם והן לא משנת כלל.
    ואם הברירה היא גלובס ומאבק בחלונות קופצים עדיף להסתדר גם בלי התוכן של גלובס .
    בנוסף אפשר לבקש האדבלוק מאפשר למשתמש חלונות קופצים לפי אתר.

  4. יקי ~ שילמת לחברת האינטרנט שלך ואתה חושב שמגיע לך לעשות מה שאתה רוצה באינטרנט. אתר כזה או אחר משלם על תחזוקה להפעלת האתר כולל תשלום לכותבים (שלדעתי זה יותר יקר ממה שאתה משלם לאינטרנט שלך). אז נכון אתה לא חייב להכנס לאתר אבל אם אתה רוצה לצרוך את התוכן של אתר כלשהו, מצופה שתכבד את תנאי האתר, אף אחד לא מכריח אותך ללחוץ על פרסומת. אתה מדבר על ייעול חווית הגלישה אך אין לכך שום קשר במיוחד בזכות העובדה שאתה צורך את התוכן של האתר בחינם! אז עוד להתלונן על זה.. ההתנהגות הזו תביא לכך שאתרי התוכן יגבו תשלום עברו צריכתו (ראה אתר הארץ). אתה מקרה קלאסי של "שילמתי" (בכלל למשהו אחר ולא קשור) ולכן כל העולם צריך לעמוד דום עבורי.

  5. פעם, לפני 10-15 שנה
    בכל אתר היו כמה פרסומות לא מזיקות בצד
    היום כל האתרים באלו דוחפים כל כך הרבה פרסומות, שזה פוגע אנושות בחווית הגלישה.

    רוצים להרוויח כסף? שימו פרסומות בכמות הגיונית.

    בתור מהנדס תוכנה שמתמחה באינטרנט, אני יכול לומר שזה יקח בדיוק חצי יום עד שיצא עדכון ל-AdBlock
    שיעיף את ההודעה ואז מה הם יעשו?
    יעדכנו את המנגנון זיהוי?
    זה משחק חתול ועכבר שיעלה להם הרבה יותר מהנזק של ה-AdBlock

    הכי טוב זה לתת לגולש לשלם כמה שבא
    ככה ככל שהתוכן יותר איכותי ככה הגולש ירצה לתת יותר כסף

    אני אישית תורם אחת לשנה לויקיפדיה $100
    ול AdBlock $50

  6. איציק היקר, אתה טועה. ב-IOS9 אפל איפשרה לראשונה להתקין חוסמי פרסומות במובייל והאפליקציות האלו מובילות את טבלאות ההורדות באפסטור מאז ההשקה.

  7. אתם חצופים, אני משלם לספק אינטרנט שלי או לחברת הסלולר על האינטרנט שלי – שהוא ברשותי בלבד. לא אתם ולא אף אחד אחר יכולים להכריח אותי כיצד לצפות באתר אינטרנט מסויים, אם אני ארצה לקרוא כתבה בVIEW SOURCE זה מה שאני יעשה ואם אני ארצה להחליף את הרקע של האתר לכחול אצלי בדפדפן זה מה שאני יעשה.
    יותר מזה – יש פרסום ויש לדחוף פרסומות, מה שאתרים ישראלים מהפופלריים ביותר נהנים לעשות. לנגן את הפרסומת ישר עם כניסה לכתבה, להכריח את משתמשי המובייל להוריד 300% יותר רק בגלל באנר שיסתיר את הכתבה ויחביא את הכפתור X.
    אם תנסו להלחם במשהו חופשי כמו ADBLOCK, במקום לייעל את חווית הגלישה באתר שלכם – אתם תפסידו, זה האינטרנט – ברוכים הבאים.

  8. נדמה לי שאחוז הכניסות לאתרים מתבצע דרך האייפונים. ושמה כמעט ואין את הבעיה הזו של חוסמי פרסומת.

    אז שיפסיקו להתבכיין הם גרמו את זה במו ידיהם להביא את האדבלוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים