האמת שמאחורי המשרה של מי שעתיד להיות לוביסט של חברת פייסבוק ישראל

לוביסט בחסות פייסבוק
לוביסט בחסות פייסבוק

חברת פייסבוק ישראל, שב-2014 החלה באופן רשמי את פעילותה המקומית תחת שרביט הניהול של המנכ"לית עדי סופר תאני, נמצאת בימים אלה בצומת מרכזי וקריטי במיוחד שיקבע את טיב המשך פעילותה בישראל. בנציגות פייסבוק הבינו שפעילות התאגיד בישראל, שמגלגל בכל שעה נתונה כ-200,000 ש"ח נקיים ממס ממפרסמים ישראלים, לא יכולה להתקיים באותה מתכונת כפי שפייסבוק מתנהלת בעשרות המדינות בהן היא פועלת מסביב לעולם.

השוק הישראלי והלך הרוח של הציבור הרחב בישראל, שונה מכל ציבור אחר, אנחנו אולי איטיים יותר בקבלת החלטות ולא יוצאים באותה קלות ונחישות למחאות ענק, בשונה ממחאות אחרות בעולם, אולם כנסת ישראל והממשל, לצד גולשים רבים אינם מחבבים במיוחד את הרשת החברתית, במיוחד לאור ההסתה הגוברת ברחבי פייסבוק והתחמקותה של פייסבוק ישראל מטיפול אמיתי בנושא. ארגון שורת הדין אף השיק אמש קמפיין חכם שהמחיש כיצד פייסבוק בוחרת לנהוג בצורה "אנטישמית" כלפי עמוד שהסית נגד ישראלים ועמוד שהסית נגד פלסטינאים.

תוסיפו לכך את העובדה שפייסבוק אינה משלמת מיסים בישראל ורבים מהפוליטיקאים הישראלים שמוכרים כבר כמנצלי הזדמנויות, יודעים כי ניגוח בפייסבוק והטלת רגולציה ופיקוח, בשלב עתידי, בהחלט יכולים לתרום לצבירת הון פוליטי ולהגברת הפופולאריות שלהם בקרב קהל הבוחרים.

אז מה פייסבוק עושה? באחרונה פירסמה פייסבוק ישראל בע"מ מודעת דרושים לאיוש משרה בכירה בחברה, כזו שבבחינת ההשפעה שלה יכולה להיות משמעותית מזו של המנכ"לית עצמה. הטייטל הוא 'ראש מחלקת מדיניות ותקשורת בישראל' (Head of Public Policy and Communications – Israel). על פניו נראה כי מדובר במשרה בכירה שלצידה שכר גבוה במיוחד, אולם האמת שמאחורי המשרה המבוקשת צריכה להדאיג לא מעט אנשים.

הדרישות למשרה
הדרישות למשרה

בפייסבוק עטפו יפה את הטייטל הנחשק, אולם בפועל הגדרת התפקיד היא לוביסט, כזה שילך בשמו של תאגיד הענק להשפיע על פוליטיקאים ולנווט החלטות לכיוון שמתאים לפייסבוק, למציאות שבה פייסבוק תמשיך לא לשלם מיסים, למציאות שבה פייסבוק לעולם לא תצטרך לתת את הדין על עבירות והפרות שונות ובעיקר מציאות כזו שתאפשר לפייסבוק להמשיך בפועלה ללא שום סנקציות או פיקוח.

בשנה האחרונה, סיימון מילנר, מנהל המדיניות של פייסבוק העולמית הגיע מספר פעמים לדיוני חירום בכנסת. תפקידו של מילנר מעבר לקביעה והובלת המדיניות של החברה, לצד ניהול התקשורת התאגידית אל מול ממסדי הממשל, דומה לתפקידו של לוביסט, מילנר הוא זה שהולך ואומר 'הכול בסדר', 'נטפל בזה', מילנר הוא ה'נחמן שי' של פייסבוק, הוא יודע בדיוק איך לדבר, מתי לדבר ועם מי לדבר, זה התפקיד שלו ועד כה הוא עשה את עבודתו נאמנה.

בפייסבוק הבינו שהשוק הישראלי גועש ואין טעם שמילנר עצמו יגיע עשרות פעמים בשנה רק בשביל להרגיע את הרוחות ולהשפיע על החלטות הפוליטיקאים, אז הם רוצים מילנר מקומי. בפייסבוק אפילו לא מנסים להסתיר שהם מחפשים 'לוביסט'. ככה זה כשאתה תאגיד כל כך גדול וכל כך משפיע, בצורה מפלצתית של ממש, כזה שבקליק אחד יכול להטיל פחד על כל אמצעי התקשורת מהגדולים בארץ ובעולם ועל כל אדם שרק יעז להשמיע קול המנוגד לזה של פייסבוק.

הדרישות לתפקיד מחזקות את העובדה כי מדובר בלוביסט, בין תחומי האחריות עליהם יהיה אמון הבכיר/ה: פיתוח אסטרטגיה ויזמות תאגידית, תמיכה בפעילות פייסבוק בנושאי מוצר, מדיניות, בטיחות, אבטחה ובעיקר "שמירה על גבו" של התאגיד בדיונים מול מקבלי החלטות וגופים ממשלתיים – הפוליסימייקרס.

עדי סופר תאני
עדי סופר תאני

במסגרת התפקיד ידרש המנהל לשמר מערכת יחסים עם התקשורת, עם הממשל וגופים שמייצגים אותו, לצד חיזוק מערכת היחסים עם מפרסמים וגופים מסחריים. מערכת היחסים בין פייסבוק לאותם גופים לא תתנהל כמערכת יחסים חברית, אלא ככזו שמתבססת על פחד ואימה, הצל של פייסבוק כל כך גדול שהוא יכול להסתיר אפילו את ראש הממשלה.

מה שאומר שאותו מנהל מדיניות יפעל בישראל תחת שתי מטרות מרכזיות; כזו שתפעל לטירפוד יוזמות ממשלתיות שיקשו על פעילות פייסבוק ישראל וכזו שתסייע למפרסמים להוציא כמה שיותר כסף, כל זאת תחת מערכת יחסים מוקפדת, ברורה ואולי גם דיסקרטית עם גופי התקשורת הגדולים, שכנראה יתוגמלו בדרכים שונות ומגוונות בעבור נאמנותם ואי-סיקור שלילי נגד פייסבוק, תופעה שלהערכתי כבר קיימת כיום.

לפייסבוק ישראל כבר ישנו משרד יחסי ציבור בישראל, קוראים לו שלום תל אביב והוא של צמד יח"צני העל ויועצי התקשורת המוכרים זמיר דחב"ש ורינת פרידמן, כך שלא ברור מדוע ראש המדיניות יהיה זה שאחראי על תחום קשרי התקשורת ומדוע פייסבוק בכלל צריכה מלכתחילה שתי מחלקות דוברות שונות, בזמן שאפילו מחלקה אחת אינה מתפקדת כראוי ומסרבת פעם אחר פעם להתייחס לפניות התקשורת.

התשובה לכך כנראה טמונה בחלוקת תחומי האחריות של כל אחד מנושאי התפקידים, במשרד היח"צ ימשיכו להתנהל על פי מדיניות "האי מענה" שמוכתבת על ידי פייסבוק העולמית ובמקביל, המנהל החדש יהיה זה שידאג באופן ישיר שמלכתחילה תגענה כמה שפחות פניות.

צפו: כך פייסבוק ישראל נוהגת בעיתונאים שמתקשרים לבקש תגובה

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

הוספת תגובה לפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים