האם פייסבוק רכשה בחשאי את אדבלוק? וגם מחקר חדש: הישראלים בולטים ברשימת חוסמי הפרסומות

פייסבוק-אדבלוק
פייסבוק-אדבלוק

אתרי החדשות והתוכן המובילים בעולם, מתחילים אט אט לצמצם את המאבק בגולשים שמשתמשים בתוסף אדבלוק (Adblock) ובאפליקציות הדפדפן שלו. אתר פורבס (Forbes) של הדו-שבועון הכלכלי האמריקאי, היה בין הראשונים בעולם שהציב רף חדש במאבק נגד משתמשי חוסם הפרסומות אדבלוק, כאשר במהלך 2015, החל האתר הכלכלי המשפיע לחסום לחלוטין את גישת הגולשים שמשתמשים בחוסמי פרסומות עם חומת פרסום שהציבה בפני הגולשים "הסוררים" שתי אופציות; הכניסו את פורבס לרשימה הלבנה של אבדלוק, או הצטרפו כמנויים בתשלום לגירסה מופחתת פרסומות.

ב'פורבס' שבמשך שנים חסמו את הגישה לאתר בפני מי שהשתמש באדבלוק, מנסים עתה טקטיקה חדשה עם תמריץ: "הכניסו את פורבס לרשימה הלבנה ותהנו מגישה מומעטת פרסומות ל-30 יום". גם באתר Wired ובאתר הביזנס אינסיידר שהחלו ב-2016 עם חסימה דומה, הורידו את הרגל מהגז, לאחר שקהילת מפתחי האדבלוק הצליחה לעקוף את החסימה. בין האתרים למפתחים מתנהל מאבק מתמשך וכמעט על בסיס יומיומי. יש לציין כי האתרים חסומים לסירוגין וזאת על פי עידכונים של אדבלוק ומנגד ההתאמות לשינויים באדבלוק מצד האתרים.

קהילת תורמי ה-Adblock, נחשבת לאחת מקהילות הפיתוח השיתופיות הגדולות ביותר באינטרנט, כאשר על פי נתונים עדכניים שהתפרסמו באחרונה, למעלה מ-615 מיליון מכשירים חוסמים כיום מודעות פרסומיות באתרים, באמצעות תוספים ואפליקציות אדבלוק. עם קצב גדילה של 30% משנה לשנה, כ-62% מהם חוסמים פרסומות גם במכשירי מובייל. על פי סקר ודו"ח מיוחד של PageFair, עולה כ-30% מהגולשים טענו כי הם חוסמים פרסומות בגלל בעיות אבטחתיות, 29% מהם טענו כי פרסומות מפריעות לחוויית צריכת התוכן, 16% בגלל האטה בטעינת האתר ורק 14% מהם בגלל ריבוי פרסומות.

מתוך פורבס
מתוך פורבס

על פי דו"ח שפירסמה לאחרונה חברת PageFair וסוקר את השימוש באדבלוק לשנת 2017 (להורדת PDF) שנעשה בקרב 4,000 אמריקאים, עולה כי 74% מהגולשים נוטשים באופן אוטומטי אתר שחוסם גישה למשתמשי אדבלוק. נתון מעניין נוסף שפורסם בדו"ח, ממצב את ישראל בראש טבלת צרכני האדבלוק עם למעלה לפחות 25% ממשתמשי האינטרנט בישראל, כ-19% מהם בגירסת הדסקטופ, נתון שעולה בקנה אחד עם פרסומים קודמים במזבלה.

המרוויחה הגדולה ממאבק האתרים נגד האדבלוק ובכלל מקיומו של התוסף, למרות שהוא גרם לה ללא מעט הפסדים, היא דווקא פייסבוק. הרשת החברתית הודיעה באוגוסט 2016 כי בכוונתה לשטות בתוסף כך שלא שיצליח לזהות כי מדובר בפרסומת, תוך שילובן כתוכן מן המניין והסוואתן בקוד המקור. בפייסבוק החלו באחרונה גם לפרוס את פרסומות המיד-רול שמופיעות באמצע הסרטונים שבאפליקציות, בהן לא ניתן בשלב זה לחסום את הפרסומות. ב-2015, הסירה אפל את אפליקציית Been Choice מהאפסטור, לאחר שזו איפשרה לגולשים לחסום פרסומות גם באפליקציית פייסבוק.

בזמן שהאתרים הגדולים נאבקים בתוסף, נראה שפייסבוק יחסית רגועה, כחברה ששמה דגש בעיקר על משתמשי מובייל (אפליקציות) ועל מוניטיזציה של וידאו באפליקציות, פייסבוק היא ככל הנראה המרוויחה הגדולה ביותר לטווח הרחוק מהשימוש ההולך וגובר באדבלוק, עם זליגה קבועה של מפרסמים מהאתרים אל פלטפורמת הפרסום שלה. בנוסף, יכולות הטכנולוגיות של פייסבוק וצוות הפיתוח האדיר שלה, מקנות לה יתרון משמעותי על פני יתר גופי האינטרנט בהתנהלות מול אדבלוק.

אחת המפסידות הגדולות משימוש באדבלוק היא המתחרה העיקרית של פייסבוק – גוגל, שגם אתר הוידאו שלה YouTube וגם רשתות הפרסום Adwords/Adsense, מהוות תחרות ישירה לפייסבוק; יו טיוב בזירת הוידאו הן מבחינת התכנים עצמם והן מבחינת פרסום ואדסנס ואדוורדס מול ה-Audience Network ומערכת הפרסום של פייסבוק.

ב-2016 פתחה פייסבוק בפני כלל הפאבלישרים בעולם את האפשרות להשתמש בפיצ'ר המאמרים המידיים שלה (Instant Articles) במסגרתו אלה גם יכולים לבצע מוניטיזציה באמצעות רשת הפרסום של פייסבוק – כך שמדובר בפרסומות שלא ניתן לחסום. בהתבסס על הדברים לעיל, ועל העובדה שב-2015, מייקל גונדלך, מפתח 'אדבלוק' מכר את החברה לקונה מיסתורי שאת זהותו ואת סכום העיסקה, הוא מסרב לחשוף עד היום, לא מופרך יהיה לשער שמא אולי פייסבוק או יותר נכון מישהו מטעמה, הוא אותו רוכש מיסתורי.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

הוספת תגובה לפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים