ארץ מפוחדת: האם פייסבוק מטילה אימה על הסאטירה (והתקשורת) בישראל?

ארץ נהדרת, צילום: פיני סילוק
ארץ נהדרת, צילום: פיני סילוק

אחרי שאיימה בחסימה שרירותית של עיתונאים וכתבי דיגיטל שפרסמו כתבות ביקורתיות על מדיניותה, האם פייסבוק מטילה אימה גם על תוכנית הסאטירה המובילה בישראל? ■ דוברות מאקו: "המערכון יעלה לעמוד ארץ נהדרת במהלך פגרת פסח".

ארץ נהדרת, תוכנית הסאטירה הנצפית בישראל, החליטה בצעד תקדימי לבקר את מדיניות הצנזורה והחסימות של פייסבוק במערכון סאטירי בכיכובם של ליאת הר לב ויובל סמו ששודר בשבוע שעבר. במערכון שזכה לשם "מיקה וצוקי", נמתחה ביקורת נוקבת על מדיניות צנזורת התכנים, חסימות הגולשים, תקנוני פייסבוק המרובים והפרת הפרטיות של גולשי הרשת החברתית.

ולמרות זאת, בעמודי הפייסבוק של מאקו וארץ נהדרת בחרו שלא להעלות את הסרטון ואפילו לא לשתפו כקישור לצפייה במאקו, וזאת בשונה ממערכונים רבים אחרים שזוכים לבמה נרחבת בנכסי הסושיאל של קשת. האם אפילו ענקית הטלוויזיה והרשת מפחדת מסנקציות מצד פייסבוק ישראל שמא גם היא תזכה לביקור אישי מצד הצנזורה של פייסבוק? התשובה היא ככל הנראה כן. אבל ארץ נהדרת לא לבד. האימה שפייסבוק מטילה על גופי התקשורת כבר הוכיחה עצמה לא פעם בתקופה האחרונה.

כתבי הדיגיטל של מאקו-נקסטר כבר למדו בחודשים האחרונים על בשרם את ההשלכות לפרסום כתבות ביקורתיות של פייסבוק ומדיניותה. כזכור, בדצמבר שנה שעברה, עלה באתר מאקו פרויקט מיוחד תחת הכותרת "השנה שבה פייסבוק איבדה את זה". יממה לאחר פרסום הפרויקט ובתזמון מופלא למדי, קיבל כתב mako, אביב מזרחי לא פחות מ-3 הודעות אזהרה לא ברורות מפייסבוק, בטענה כי הפר את מדיניות הרשת החברתית. בפייסבוק לא סיפקו למזרחי את הסיבות בגינן הוא לכאורה הפר את תנאי השימוש והסתפקו בהודעה מיסתורית למדי ובאי מתן תגובה בנושא לפניות העיתונאים.

ימים ספורים לאחר מכן, גם דור צח מאתר מאקו שלקח חלק בפרויקט הסיקור סביב פייסבוק, קיבל אף הוא הודעות מאיימות בניסוח דומה ומיסתורי. בין לבין עיתונאים וכתבים נוספים מחוץ למאקו זכו לחסימות והרחקות מפייסבוק ללא מתן הסברים, כאשר לפני כשבוע וחצי הצנזורה של פייסבוק פקדה בשנית את אביב מזרחי והודיעה בפניו כי "הפעולה הבאה תגרור לסגירת חשבונו".

תגובת mako באמצעות הדובר רועי ברגר: "לעמוד הפייסבוק של התכנית עולים מערכונים מלאים ובודדים. השבוע בחרנו לפרסם מערכונים העוסקים בנושאים בוערים יותר כמו התאגיד ופרשת ויינשטיין. המערכון בנושא פייסבוק, שכבר עלה באתר mako, יפורסם בעמוד התכנית במהלך פגרת פסח".

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

1 תגובות לפוסט

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים