זמיר דחב"ש ביקש לשתול כתבה חיובית על עדי סופר תאני ופייסבוק ישראל

זמיר דחב"ש, יואל אסתרון ועדי סופר תאני
זמיר דחב"ש, יואל אסתרון ועדי סופר תאני

זמיר דחב"ש, דובר ומנהל המשברים של פייסבוק ישראל, ביקש לשתול כתבה חיובית אודות עדי סופר תאני בעיתון 'גלובס' ◄ התנאי לכתבה – סיקור חיובי וללא שאלות קשות שקשורות למונופוליזם, השתקת ביקורת ואי תשלום מיסים בישראל ◄ ב'גלובס' סירבו ◄ בעיתון כלכליסט קפצו על ההזדמנות

'שלום תל אביב', משרד ניהול המשברים של חברת פייסבוק ישראל, ניסה בחודשים האחרונים לשתול כמה וכמה כתבות חיוביות על חברת פייסבוק ישראל והעומדת בראש עדי סופר תאני, תוך שאחד התנאים לקיום הראיון עם סופר-תאני הוא סיקור אוהד וחיובי, תוך זניחת שאלות קשות שקשורות לאי תשלום מיסים, השתקת הביקורות נגד פייסבוק, אי המלחמה בהסתה ובאלימות וסוגיות נוספות שהעמידו בתקופה האחרונה את סופר-תאני ופייסבוק ישראל תחת ביקורת ציבורית ותקשורתית נרחבת.

זמיר דחב"ש, צילום: יוסי זליגר
זמיר דחב"ש, צילום: יוסי זליגר

דוגמאות לכתבות שכאלו ניתן למצוא בעיקר באתרים כלכליסט ו-xnet ובמגזין לאשה של קבוצת ידיעות אחרונות וכן גם בחדשות 2 ובאתרי חדשות בחו"ל שניזונים ממידע מסולף שמסופק להם ע"י דחב"ש. בפברואר השנה שודרה בתכנית חיסכון כתבה על פייסבוק לייט, אולם עיקרה עסק דווקא בתנאי העבודה המופלגים ובסביבת העבודה של עובדי פייסבוק ישראל ופחות בפייסבוק לייט. טרם כך ב-2016 שודר ראיון עם סופר-תאני בחדשות 2 בו סירבה לענות על השאלות הקשות.

בסטטוס שפירסמה אמש ענת ביין-לובוביץ' מעיתון 'גלובס', חושפת העיתונאית המוערכת כי ב'שלום תל אביב' ניסו לפני חודשים ספורים לקדם ראיון עם עדי סופר תאני כשלצידו תנאים מקדימים, כאלו שיציגו את פייסבוק כפלטפורמה קריאייטיבית ומבלי שהמנכ"לית תצטרך לענות לשאלות עיתונאיות מהותיות. בפייסבוק ישראל גם ביקשו לראיין את מנהל הקריאייטיב של החברה, ככל הנראה אודי אביטל שעבר לפייסבוק לאחר תקופה ארוכה במקאן תל אביב. משרד אותו דחב"ש מייצג.

ביין-לובוביץ' כתבה: "לפני חודשים ספורים רצו בפייסבוק לתת במה למנהל קריאייטיב כלשהו שהגיע מאיפשהו. כשהבינו שלמכור אותו לבד לא ילך, הציעו לי לראיין אותו במשותף עם עדי סופר תאני. אבל היו תנאים מקדימים.. הם רצו לצייר את פייסבוק כבמה לקריאייטיב ואיכשהו שאלות על הסתה חופש דיבור וכוח מונופוליסטי לא באו להם טוב.. אמרנו לא תודה. כעיתונאית לא עלה בדעתי להיכנס לראיון עם מנהלת בסדר גודל של סופר-תאני שיש לה כל-כך הרבה השפעה על החיים של כולנו בידיים קשורות ומוגבלת במה מותר לי לשאול. התפקיד של עשיית יחסי ציבור לפייסבוק הוא של משרד היחצ שלהם שלום ת"א. התפקיד שלנו העיתונאים שמכסים את פייסבוק ביומיום הוא לשאול שאלות. קשות".

כתבת תדמית תפורה בכלכליסט
כתבת תדמית תפורה בכלכליסט

"אחרי שנים כעיתונאית אני רחוקה מלהיות תמימה. יש עסקאות של "תן וקח" כשרוצים מאוד ראיון עם מישהו. אפשר להסכים על גבולות גזרה, לסכם שלא נוגעים בחיים אישיים, בבן זוג מפורסם.. אבל לא לגעת בנושאים מהותיים הקשורים בחלק הציבורי של עבודת המרואיין?? בימים שפייסבוק נמצאת בלב סוגיות מהותיות בארץ ובעולם סביב הכוח שיש לה כלכלית ומוסרית, לשבת עם מנהלת בכירה לראיון ולדבר איתה רק על יכולות הניהול שלה משול לראיון עם נתניהו בו לא ישאלו אותו אפילו שאלה אחת על התאגיד או על הקפאת בניה בהתנחלויות. גאה בעורכות שלי שגיבו בזמנו את החלטתי לא לתת לזה יד". כך כתבה ביין-לובוביץ' (קליק לסטטוס).

קראו גם: דחב"ש הציג את סופר-תאני כ"אגדה מקומית"

בגלובס כאמור סירבו לנהל ראיון שכזה, אולם היה מי שקפץ על ההצעה והחליט לוותר על השאלות הקשות רק בכדי לקדם כתבה מלוקקת שאומנם נחתמה ע"י כתבת ידיעות אחרונות/כלכליסט דיאנה בחור ניר, אך נכתבה ע"י סופר-תאני, תחת הכותרת "8 שיעורי ניהול מפתיעים מהקריירה של עדי סופר־תאני, מנכ"לית פייסבוק ישראל".

גם עידו קינן, מחדר 404 התרעם לנוכח הכתבה ופירסם סטטוס בו כתב: "ביקורת ואהבה הן לא מילים סותרות. המחשבה שמי שמבקר אותנו לא מעריך אותנו היא טעות. ביקורת יכולה גם לבוא עם הערצה", אומרת מנכ"לית פייסבוק ישראל, עדי סופר-תאני, בכתבה מצויינת וביקורתית בכלכליסט שבה היא לא מתחמקת מתשובות לשאלות קשות על ח̶ס̶י̶מ̶ה̶ ̶ש̶ר̶י̶ר̶ו̶ת̶י̶ת̶ ̶ש̶ל̶ ̶מ̶ש̶ת̶מ̶ש̶י̶ם̶ כך שגדלה בבית מאוד לא ציני, א̶י̶ ̶ת̶ש̶ל̶ו̶ם̶ ̶מ̶י̶ס̶י̶ם̶ ̶ב̶י̶ש̶ר̶א̶ל̶ ̶ב̶א̶מ̶צ̶ע̶ו̶ת̶ ̶"̶ת̶כ̶נ̶ו̶נ̶י̶ ̶מ̶ס̶"̶ החשיבות של תפקידיה בתנועת "הצופים" וס̶ת̶י̶מ̶ת̶ ̶פ̶י̶ו̶ת̶ ̶ש̶ל̶ ̶מ̶ב̶ק̶ר̶י̶ם̶ אמא שלה כמודל לחיקוי. ב̶י̶ז̶י̶ו̶ן̶ מומלץ!".

"נחמד וקצת מוזר" מתוך כלכליסט
"נחמד וקצת מוזר" מתוך כלכליסט

מערכת היחסים בין מו"ל כלכליסט למנכ"לית פייסבוק ישראל היא אישית, אולי יותר מכפי שבכלכליסט מוכנים להודות בה. לאור כך בכלכליסט שלפו את כל התותחים הכבדים בכדי לקדם את הכתבה ולרצות את המנכ"לית שגם הוזמנה לא פעם כנואמת מרכזית בועידות ואירועים של כלכליסט.

מו"ל כלכליסט יואל אסתרון אף שיתף קישור לכתבה בסטטוס שפירסם בפרופיל הפייסבוק שלו, בו כתב: "אמא של עדי סופר-תאני Adi Soffer-Teeni הייתה מורה ומחנכת ומנהלת בית ספר. כשמנכ"לית פייסבוק ישראל מדברת על ניהול, מתברר שהיא חייבת את השיעורים האמתיים בניהול לאמא שלה. ילדים שגדלו בבית של מורה מבינים בדיוק על מה המנכ"לית מדברת. מגזין כלכליסט. שווה קריאה". הכתבה גם קודמה בעמוד הפייסבוק של כלכליסט לא פחות מפעמיים וברחבי האתר והעיתון המודפס.

המזבלה פנתה לכלכליסט בבקשה תגובה. אסתרון בחר לנתק את הטלפון בפנים. (כנראה למד מסופר-תאני).

קראו גם: פייסבוק הסירה סטטוס של כתב 'כלכליסט' נמרוד צוק, בכלכליסט בחרו שלא לשאול מדוע.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

9 תגובות לפוסט

9 תגובות

  1. הוא אדם סתגלן, שמזמן חדל להיות עתונאי. החל במקומון כל העיר הירושלמי החצוף והחינני, וככל שעלה בדרגה בעתונים אחרים נעשה שמרן מתנשא.
    היה לי הכבוד המפוקפק להיות באידיוט אחרונות השוקע כשהוא היה סגנו של העורך הראשי עוקר ההרים וטוחנם זה בזה, רפי גינת. כתיבתי לא נשאה חן בעיניהם והיגלו את טורי לדפים האחרונים. כשהתפטרתי אחרי שלושים וכמה שנות עבודה, לא היה להם הנימוס האלמנטרי לברך אותי לדרכי.
    מאחלת לו כל רע.

  2. דחבש ביקש לשתול? דחבש ניסה לשתול!
    יחצנים (כולל שתדלנים) ומתווכים – אנשי מקצוע שמעוררים בחילה. אסור להאמין לאף מילה שלהם.

  3. פסייחבו'ק כשר לך צו'קי !! העולם קטן -יום אחד נזכור לך חזזזק את השירות שלא קיבלנו , את הדפים העיסקיים שנחסמו לנו מניהול כי חסמת לנו את שם המשתמש , את הצנזורה הצבועה וגם את הבדיחה שאתה מדמיין שאתה רשת חברתית ובמציאות אפילו לא רשת חברותית למשתמש !

  4. אסתרון לא הקים עיתון אלא עוד מכשיר לעשיית רווח בפרסום מודעות במסווה. חוץ מזה מעניין מה הגברת באמת למדה מאמה המורה? כל תפקידה הוא בצינזור פוסטים בנוסח יהושע יוסטמן ובניהול קמפיין להשארת הרווח בלי לשלם מס כנדרש מכל בעל פיצוציה

  5. לך הביתה, יואל אסתרון. עיתונאים רקובים. פרשת נוני מוזס וביבי נתניהו לא הספיקה לעיתון העלוב הזה והוא ממשיך לרמות את הציבור.

  6. אין דבר כזה ״עיתון כלכליסט״. יש רק ״ידיעות אחרונות״. כלכליסט הוא מוסף של ידיעות.
    גלובס מגדלים ביצים? טוב לדעת. שאפו על חשיפת ערוותו של ידיעות – הסמרטוט של המדינה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים