בכנסת לא באמת מבינים מה זה פייסבוק – השאלות שקיבלה ג'ורדנה קטלר ממחישות זאת

ג'ורדנה קטלר, מנהלת המדיניות של פייסבוק ישראל
ג'ורדנה קטלר, מנהלת המדיניות של פייסבוק ישראל

ג'ורדנה קטלר, מנהלת המדיניות והלוביסטית של פייסבוק בישראל תתייצב מחר בפני 'ועדת המדע והטכנולוגיה' במסגרת דיון שיתקיים בנושא "חשיפת כללי הצנזורה של פייסבוק". את הדיון בנושא הצנזורה של פייסבוק, יזמה חברת הכנסת רויטל סויד מהמחנה הציוני, לאחר שנחשפה לפרסומי הגרדיאן בדבר הכחשת השואה המכוונת של פייסבוק וליקויים נוספים במדיניות הסרת התוכן כפי שפורסמו ע"י העיתון הבריטי.

לקראת הדיון שיתקיים מחר (שני), קיבלה קטלר מראש את השאלות עליהן תצטרך להשיב בפני חברי הועדה. אלא שמהשאלות עולה כי הפוליטיקאים כלל לא מבינים את "מהות פייסבוק", את המדיניות שלה, כיצד המנגנונים של פייסבוק עובדים, כיצד פייסבוק משפיעה באמצעות מניפולציות אלגוריתמיות ואנושיות על סדר היום הציבורי, על רגשותיהם של הגולשים ועל המצב הפוליטי, הביטחוני והמדיני. כך עולה ממסמך שהגיע לידי אהוד קינן מאתר מאקו-נקסטר.

1. לשאלת "האם פייסבוק מנטרת תוכן על פי תלונות גולשים או גם באופן עצמאי" ענתה קטלר נחרצות כי פייסבוק עובדת על בסיס דיווחי גולשים בלבד לצד אכיפה אלגוריתמית, כמו במקרה של תמונות עירום, פורנו, פדופיליה וכו' אותן כמעט לא תמצאו בפייסבוק. מדובר בשקר גס – חברת פייסבוק פועלת בצורה שיטתית בניטור והסרה עצמאית של תוכן (לרוב ביקורתי עליה), כפי שקרה במקרה של המזבלה, כפי שקרה במקרה של "באים לבנקאים" ובאלפי מקרים נוספים מפרשת "קוקסינלגייט", בהם התכנים הוסרו לאחר עבודה ידנית וממוקדת של פייסבוק ולא בעקבות דיווחי גולשים.

2. קטלר נשאלה האם פייסבוק מעסיקה צוות ישראלי בניטור תוכן מישראל. גם כאן תשובתה מתחמקת ומציגה מידע מסולף. לדבריה פייסבוק מעסיקה צוות תפעולי של 4,500 איש במחלקת בידוק התוכן, כאשר חברי הצוות דוברי שפת אם של למעלה מ-40 שפות ומגיעים לפייסבוק עם ידע תרבותי ומקומי מקיף, לרבות ישראלים. לטענתה ככלל, תוכן בעברית נבדק על ידי דוברי עברית, אולם בפועל חלק ניכר מ-4,500 בודקי התוכן הינם הודים, פיליפינים ודומים שבודקים תוכן ברמה גלובאלית ומקומית גם אם הם אינם מבינים את הניואנסים.

במחלקת בידוק התוכן של פייסבוק אכן עובדים ישראלים ודוברי עברית, אולם הם מהווים אחוזון קטן מצוות הבידוק שעובר על תכנים בעברית. ובכך מרבית התכנים בעברית שהתקבל עליהם דיווח (בדגש על מוצדק) אינם נמחקים. כפי שנחשף רבות במזבלה, לעובדי פייסבוק הישראלים ישנה אג'נדה חברתית ופוליטית ברורה, כזו שמהווה גורם מרכזי בהחלטתם האם להסיר או להשאיר את התוכן. כך שהטענה כי פייסבוק פועלת לבידוק התוכן בהתבסס על "כללי הקהילה" בלבד הינה שקרית. על פי הקלטות פנימיות של בכיר בפייסבוק EMEA שהגיעו לידי המזבלה ויתפרסמו בקרוב, עולה כי כלל ההסרות והחסימות בעקבות "קוקסינלגייט" נעשו בצורה ממוקדת וידנית ע"י עובדי פייסבוק דוברי עברית.

3. לשאלת "האם כלליה של פייסבוק הם גלובאלים או על פי קריטריונים שונים בכל מדינה" ענתה קטלר כי לפייסבוק ישנה סדרה אחת של כללים קהילתיים שתקפים לכולם. במקרים שבהם מדובר בהכחשת השואה, שכאמור מהווה עבירה על פי החוק בישראל, פייסבוק מונעת מהתוכן מלהופיע בישראל וזאת על פי טרגוט IP ומידע נוסף שיש לפייסבוק על מיקומו של הגולש. דהיינו תכני הסתה כמו אלימות, טרור, הכחשת שואה ועוד, ממשיכים להתקיים בפייסבוק, זוכים לתפוצה, לויראליות, לשיתופים, אולם הישראלים אינם רואים אותם, אינם יכולים לדווח עליהם או לבקש את הסרתם. יתרה מכך, יתכן ובסוגיה זו עובדי פייסבוק עצמם עוברים על "חוק איסור הכחשת השואה" בישראל.

>> למסמך המלא

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

הוספת תגובה לפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים