מכה לאוהדי הכדורגל: פייסבוק מחקה לחלוטין את אחד מעמודי הספורט הפופולארים בישראל

פייסבוק סגרה את Football Lovers
פייסבוק סגרה את Football Lovers

עמוד הפייסבוק הישראלי 'Football Lovers' שהיווה עבור עשרות אלפי אוהדי כדורגל מקור מידע מרכזי בתחום, נמחק אמש לחלוטין ע"י פייסבוק. העמוד הוקם לפני כשנה וחצי ע"י טל סעדון ואורי בוכמנובסקי מתוך אהבה גדולה לעולם הכדורגל. במהלך התקופה הזו העמוד צבר למעלה מ-51 אלף אוהדים והגיע לתפוצה חודשית אורגנית של כ-500,000 חשיפות לתכניו, שכללו ממים, מקטעי גולים, עדכוני חדשות ועוד.

אמש פייסבוק מחקה לחלוטין את העמוד וזאת ללא אפשרות ערער או דרך ליצירת קשר עבור מנהליו ששקדו על תחזוקתו בהתנדבות ימים כלילות. על פי הודעה שיקבלו סעדון ובוכמנובסקי, פייסבוק הסירה את העמוד לאור "הפרת זכויות יוצרים" לכאורה, אולם בהקשר זה יש לציין כי עמודים רבים נוספים, חלקם של גופי תקשורת גדולים, פרסמו תכנים דומים לאלו שהתפרסמו ב-Football Lovers אך לא זכו לגזר דין מוות דומה. מעבר להסרת העמוד, בוכמנובסקי אף נחסם למספר ימים בפרופיל האישי שלו.

עמוד Football Lovers
עמוד Football Lovers

בזמן שהפרת זכויות יוצרים היא נושא חשוב שאין לקחת אותו בקלות דעת, זהו מקרה נוסף של "הכושי עשה את שלו" והוא בהחלט יכול ללכת. מאז ומתמיד פייסבוק ניצלה בצורה צינית את מנהלי ובעלי העמודים – מצד אחד אלה יצרו עמודי ענק שמייצרים עבור פייסבוק המון תנועת גולשים וכסף, מצד שני פייסבוק מקזזת באופן תמידי את החשיפה האורגנית של אותם עמודים, מקשה על ניהול התוכן של העמוד ואינה מאפשרת לאותם מנהלים להתפרנס מעבודתם המאומצת (ראו מקרה סטטוסים מצייצים).

מנהלי עמודים רבים מקדישים מדי יום שעות מרובות, לעיתים 12 שעות ויותר, בכדי לנהל את העמודים. פייסבוק שרצתה לקבור את אתר יו טיוב בזירת הוידאו, התאימה את האלגוריתם שלה בצורה כזו שתכני וידאו יזכו לחשיפה אורגנית גבוהה משמעותית מתכנים אחרים – קרי תמונות וסטטוסים. פייסבוק ידעה שעמודים רבים יעברו לוידאו, יורידו תכנים מיו טיוב ויפרסמו בעמודים שלהם ובכך פייסבוק כפתה על עמודים להשתמש בתכני וידאו, לרוב לא שלהם, בכדי להמשיך ולתקשר עם אוהדיהם. בזמן שהפקות המקור שמורות בעיקר לגופים גדולים, בעלי עמודים עצמאיים רבים, שאין ביכולתם להפיק תכנים או לרכוש זכויות, העלו תכני וידאו תוך חשש תמידי שמא פייסבוק תסיים עם "הכושי" ותטיל עליהם סנקציות.

עדי סופר תאני, מתוך כנס הבינתחומי
עדי סופר תאני, מתוך כנס הבינתחומי

לפני כשנה, נראה היה שפייסבוק ניצחה את יו טיוב בזירת הוידאו והרשת החברתית החלה בניקוי אורוות, לעיתים בדיעבד ובתקופות של שנים לאחור, והחלה לחסל לחלוטין עמודים, גם עמודי ענק, שהפסיקו לשרת את המטרה שכבר הושגה. מקרה דומה בישראל היה של עמוד 'סרטונים מעניינים' שעם הסרתו מנה למעלה מרבע מיליון אוהדים, אולם בקליק אחד נמחק מפייסבוק. רק לאחר הפרסומים, פייסבוק חזרה בה ושיחררה את העמוד.

טל סעדון, מנהל העמוד מסר למזבלה: "אורי ואני היינו עובדים על דף הפייסבוק שלנו, פוטבול לאברס ומחפשים חומרים מעודכנים ברשת ברמה היומיומית. בהרבה מקרים גם זכינו להיות ראשונים שמעדכנים, הגענו לבמות הגובהות של ערוצים הספורט השונים בישראל ועשינו הכל מאהבה לכדורגל ובשימוש בפלטפורמה של פייסבוק. לצערי, פייסבוק לא ראו לנכון להשאיר את העמוד באויר ובכך איבדנו עבודה על עמוד שפרח והגיע למעמד של יותר מ-50 אלף עוקבים ברחבי הארץ".

אמש פורסם כי פייסבוק סגרה פרופיל של ניצול שואה בטענה שהוא מהווה 'סיכון אבטחתי'. סיפורו של אפרים, ניצול שואה בודד שבסה"כ ביקש להפיג את בדידותו ולהכיר אנשים חדשים, ריגש אלפי גולשים ברשת החברתית, מה שהוביל לבסוף להחזרת הפרופיל הבוקר. על פי הערכות, פייסבוק סוגרת בישראל מדי שנה למעלה מ-1000 עמודים ו-10,000 פרופילים. באחרונה החליטה ועדת המדע והטכנולוגיה שהתכנסה לדיון מיוחד על כללי הצנזורה הלא ברורים של פייסבוק, כי הרשת החברתית תחוייב לענות בצורה מנומקת לכל גולש שעמוד או פרופיל הפייסבוק שלו הוסרו. גולשים שמעוניינים לפנות לפייסבוק, מוזמנים לשלוח מייל לועדה שתעביר אותם להתחייסותה של ג'ורדנה קטלר, מנהלת המדיניות והלוביסטית של פייסבוק בישראל.

פייסבוק ישראל ומשרד 'שלום תל אביב' סירבו להגיב לפניית המזבלה.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

2 תגובות לפוסט

2 תגובות

  1. מיום ליום הרשת החברתית הזאת הופכת להיות פחות רלוונטית בעיני רבים וטובים
    נהיו הזויים ולגמרי מתחילים להמימאס מיום ליום נכנס לשם פחות ופחות

  2. ראשית יש לקרא לפייסבוק בשמו האמיתי.
    אפליקציה ולא רשת חברתית.
    שנית הדברים שמעל לעניות דעתי מריכים לעודד כל מי שרוצא לכתוב ככל העולה על רוחו לפתןח אתר.
    במיוחד כאשר אנו מדברים על אתר פופולרי כאתר ספורט.
    באתר הפרטי ניתן יהיה לשלב פרסומות ובכך לשלם את עלות האחזקה.
    הגיע הזמן לנטוש את פייסבוק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים