פייסבוק ישראל שיכפלה את עמוד 'האח הגדול' בכדי להימנע מריב בין 'רשת' ל'קשת'

האח הגדול, רשת
האח הגדול, רשת

גורם מקורב לזכייניות ערוץ 2 מספר למזבלה כי חברת פייסבוק ישראל שעמדה באחרונה במרכזו של סכסוך בין הזכייניות קשת ורשת כשסלע המחלוקת הוא עמוד הפייסבוק של תוכנית הריאליטי 'האח הגדול', בחרה בפיתרון יצירתי למדי – שכפול העמוד וכחצי מיליון אוהדיו כך שיהיו גם בחזקת רשת וגם בחזקת קשת. מדובר בצעד חסר תקדים בו הרשת החברתית בניהולה של עדי סופר תאני מתערבת בצורה כזו בסכסוך בין גופים מסחריים. משמעות הדבר היא שפייסבוק יכולה לצורך העניין, לשכפל גם את עמוד 'הצינור' שמונה למעלה ממיליון איש ועומד במרכזו של הפיצול המתוקשר של גיא לרר וערוץ 10.

כזכור לאחר סיום העונה האחרונה של 'האח הגדול' תחת שידורי קשת, ביצעו בזכיינית מחטף לעמוד ושינו את שמו ל"קשת" וזאת כהכנה לקראת הפיצול והמעבר לשבוע שידורים מלא ועצמאי בנובמבר. ב'רשת' ובאנדמול ישראל, לא קיבלו את המעשה בעין יפה, לאור כך שאנדמול, בעלת הפורמט וזיכיון ההפקה בישראל נמנית על מחזיקי המניות של 'רשת'. גורם ב'קשת' טען מנגד כי העמוד שייך להם לאור השקעה מרובה בניהול, תחזוקה ותפעולו לאורך השנים.

לפני כשבועיים הגיע לידי המזבלה טיפ מבוסס ממקור פנימי לפיו פייסבוק התבקשה לשמש כבורר בין 'קשת' ל'רשת', כאשר הסתמן כי פייסבוק החליטה שלא לכפות על קשת בהעברת העמוד לידי רשת. אולם לבסוף פייסבוק נסוגה מההחלטה וכאמור בחרה בפיתרון יצירתי אך שנוי במחלוקת – במסגרתו שיכפלה את העמוד על כלל אוהדיו והעבירה אותו לידי רשת שמיזגה אותו לעמוד 'האח הגדול' שפתחה לבינתיים.

שכפול עמוד בסדר גודל של האח הגדול הוא צעד חסר תקדים
שכפול עמוד בסדר גודל של האח הגדול הוא צעד חסר תקדים

מעשיה של פייסבוק בעייתיים ממספר סיבות. הראשונה היא מתן לגיטימציה לחטיפת עמודי פייסבוק ושינוי שמם והקשרם כפי שקרה במקרה של 'קשת'. מדובר בהונאת גולשים לכל דבר, שכן גולשים שעשו לייק לעמוד 'האח הגדול' הפכו בעל כורחם לאוהדי 'קשת' כל זאת תחת אישורה של פייסבוק. סיבה שנייה היא זילות בעבודה הקשה שביצירת עמודים, ניהולם ותפעולם – פייסבוק מוכיחה שבקליק אחד היא יכולה לשכפל עמודי ענק ולהעביר אותם בין בעלים שונים, כאלו שלעיתים נדרשו מיליוני שקלים ושנים רבות לטפחם. סיבה שלישית היא פגיעה בתחרות הוגנת שמתקיימת בין רשת-קשת-ערוץ 10-תאגיד כאן וערוצים נוספים, שנאלצים לייצר נכסי סושיאל תוך הוצאת כספים רבים. שווי של עמוד בסדר גודל של האח הגדול נאמד במיליוני שקלים ובמעשיה פייסבוק העניקה יתרון בלתי הוגן לרשת וקשת על פני הערוצים המתחרים.

סוגייה נוספת שעולה משכפול העמוד היא התערבותה של פייסבוק בסכסוך עסקי שמן הראוי היה שגזר הדין בעניינו יתקבל בבית המשפט (אם בכלל) ולא ע"י פייסבוק. המריבה של רשת וקשת על עמוד האח הגדול אינה היחידה בתחום, האם פייסבוק תתערב גם במקרים אחרים? כמו לדוגמא במקרה של גיא לרר וערוץ 10? או במקרים מרובים אחרים בהם מייסדי עמודים וקבוצות החליטו לפרק את השותפות ביניהם, כאשר כל צד מעוניין בעמוד או בקבוצה. כזכור לרר סיים לאחרונה במערכת 'הצינור' ובקרוב ישיק את התוכנית החדשה שלו תחת שידורי רשת. עמוד 'הצינור' שנחשב לעמוד הישראלי הגדול ביותר ברשת החברתית ככל הנראה ישאר בידי 10, אולם האם גם אותו פייסבוק תשכפל לבקשת לרר?

על פי מניין האוהדים הן בעמוד של 'קשת' והן בעמוד של 'האח הגדול – רשת' עולה כי שכפול העמודים, בדומה למיזוגי עמודים, הוא תהליך שלוקח מספר ימים כאשר רק לאחרונה מספר האוהדים הסופי התייצב על 508 אלף בכל אחד מהעמודים המדוברים.

המזבלה לא הצליחה לקבל את תגובת 'רשת'. פייסבוק ישראל ו'שלום תל אביב' סירבו להגיב.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

2 תגובות לפוסט

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים