הדירוג השנתי: הפוליטיקאים הפופולארים ביותר בפייסבוק לשנת 2017

דירוגי 2017
דירוגי 2017

המזבלה וחברת הניטור SpyTheNet שמפתחת מערכת מובילה לניטור ומעקב אחר שיח גולשים ונוכחות ברשת, מציגות זו שנה שנייה את סצינת הפייסבוק הישראלית עם דירוג סיכום שנתי שסוקר את פעילותם של גופי תקשורת, מותגים, גופים מוסדיים ופוליטיקאים בראייה שנתית.

2017 הייתה שנת מפנה חשובה עבור גופים שמבקשים להשתמש בפייסבוק ובעיקר בעמודי אוהדים ככלי הפצה ופיתוח תודעתי. השינויים התדירים באלגוריתם, המאבקים המוצהרים של פייסבוק בתופעות הפייק ניוז ומלכודות קליקים (קליקבייטס) והשנאה האלגוריתמית של פייסבוק לקישורים יוצאים שעלו שלב בשנה החולפת, הביאו לשינויים מהותיים, לעיתים הרסניים בדרך שבה פוליטיקאים מבקשים לתקשר עם הגולשים, גם במחיר של מסרים שמפלגים את העם וזורעים שנאה.

בפייסבוק פועלים רבות, בעיקר במסדרונות הכנסת, בכדי להבהיר לפוליטיקאים שעמודי הפייסבוק שלהם הם צינור מידע ותקשורת מרכזי וככאלו הם יכולים להשפיע באופן ניכר על מעמדם, על תפיסת הציבור מהם וברגע האמת גם ביום הבוחר. תולדה של כך מתאפיינת במימון כבד של תכנים על ידי פוליטיקאים שזינק במאות אחוזים בשנה החולפת ובמסרים שנויים במחלוקת שפוליטיקאים בוחרים להעביר ברשת החברתית וזאת מתוך חשיבה אחת בלבד – מה ייצר יותר לייקים, תגובות ושיתופים ולא מה יועיל לתיקון ואיחוי הקרע בעם.

הדירוג הראשון שמתפרסם סוקר את רשימת הפוליטיקאים של 2017 – אלה שהצליחו לייצר את מספר האינטראקציות הגבוה ביותר בממוצע לכל פיסת תוכן. בהשוואה לדירוג 2016 עולה כי חרף הגדילה במספר האוהדים בעמודים ועליית קידומי התוכן בתשלום, חלה ירידה בממוצע האינטראקציות של הפוליטיקאים, מה שמשקף על השינויים האלגוריתמים של פייסבוק, על הקיזוזים הנרחבים בחשיפה האורגנית ועל כך שב-2018 הפוליטיקאים יאלצו להגדיל משמעותית את תקציבי הפרסום שלהם ואו לחילופין להגביל את פייסבוק באמצעות חקיקה וזאת בין היתר בכדי שתכניהם ימשיכו לזכות בתפוצה אורגנית נרחבת.

דירוג הפוליטיקאים לשנת 2017
דירוג הפוליטיקאים לשנת 2017

במקום הראשון מתברג ראש הממשלה בנימין נתניהו עם 7.9K אינטראקציות ממוצעות, שהן כ-1300 פחות מב-2016. הירידה אצל רה"מ מתאפיינת בעיקר במספר הלייקים הממוצע לכל סטטוס שיורד משמעותית (כ-1000 פחות), אולם ראש הממשלה ממשיך לשמור על מספר תגובות ממוצע יציב. שרת הפייסבוק שלי יחימוביץ ממשיכה לשמור על מספרים יציבים ומתברגת במקום השני מבין הפוליטיקאים עם 5.5K אינטראקציות ממוצעות ואחוזי מעורבות מכובדים.

ציפי לבני מתברגת במקום השלישי עם 3.5K אינטראקציות ממצעות. לבני שנעדרה מדירוג 2016, ככל הנראה הצליחה להגיע למקום השלישי בזכות מימון כבד של תכניה, שעל פי פלט האשראי שדלף לרשת, יתכן והסתכם ב-2017 בעשרות אלפי שקלים מדי חודש. למקום הרביעי נכנס השר ישראל כ"ץ, שלטענת מקורביו מממן מכיסו את הפרטי את הקידום הממומן בפייסבוק. אולם על פי נתוני העמוד של כץ שנאמדים בכ-3.4K אינטראקציות ממוצעות, נראה לא סביר כי השר מעביר מכיסו הפרטי לכיסה של פייסבוק מאות אלפי שקלים בשנה.

במקום החמישי ח"כ יאיר לפיד שנחלש משמעותית מ-2016, דאז היה במקום השני עם 6.3K אינטראקציות ממוצעות. פעילותו של לפיד נחתכת בלמעלה מ-50% ולמרות מספר גבוה של עוקבים בעמוד שלו (כ-424 אלף) הוא אינו מצליח לנהל דיאלוג עימם. השר גלעד ארדן שנעדר אף הוא מרשימת 2016, מתברג במקום השישי עם 3K אינטראקציות. חלק מהסיבות לפופולאריות "המדומה" של ארדן טמונה במאבק הקנאביס שמתנהל נגדו בפייסבוק, מה שהוביל לעלייה ניכרת באינטראקציות לתכניו – כאמור לאו דווקא מתומכיו. בהקשר זה יש לציין כי למרות מצג השווא אותו מבקש השר להציג בחקיקה נגד פייסבוק – מקורביו מספרים כי השר דווקא בקשר חברי רציף עם הרשת החברתית, הנהלתה בישראל והמנכ"לית עדי סופר תאני.

השר נפתלי בנט מתברג במקום השביעי עם 3K אינטראקציות ממוצעות שהן כ-500 פחות מבשנה שעבר, דאז דורג במקום הרביעי מבין הפוליטיקאים הישראלים. תגלית השנה בפייסבוק הוא הקאמבק של אהוד ברק שלמרות מספר עוקבים נמוך (מה שגם יכול דווקא לפעול לטובתו), מצליח להתברג במקום השמיני עם כ-2.9K אינטראקציות ממוצעות וזאת בעיקר בזכות תכני וידאו שהוא משתף שמניבים חשיפה ויראלית גבוה במיוחד.

את הטופ 10 של הפוליטיקאים לשנת 2017, חותמים שגריר ישראל באו"ם דני דנון עם 2.6K אינטראקציות ממוצעות ושר הבינוי והשיכון יואב גלנט עם 2.4K אינטראקציות. שניהם ככל הנראה לאו דווקא בזכות העניין שהציבור מביע בתכניהם, אלא בעיקר בזכות גיחוך חברתי, הטרלות גולשים וקידום תכנים בתשלום.

דירוג הפוליטיקאים המלא ב-PDF

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

הוספת תגובה לפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים