פייסבוק מחקה לתאגיד השידור 'כאן' כתבת וידאו – בתאגיד שתקו

כאן חדשות
כאן חדשות

פייסבוק לא ממהרת למחוק תכני הסתה, טרור, קריאות לאלימות ותכנים שמעודדים הכחשת שואה, אבל את הכתבה של דסק הדיגיטל בתאגיד השידור 'כאן' על נודיזם בישראל, פייסבוק מיהרה להסיר ביום חמישי האחרון כשזו מחקה לחלוטין את כתבת הוידאו שלא כללה עירום ועלתה לעמוד 'כאן חדשות' ואף נעלה בפני מנהליו את השימוש בעמוד לפרק זמן של כחצי שעה.

עמוד הפייסבוק של 'כאן חדשות' הוא אחד מעמודי הדגל בתוכן אקטואלי מקורי בישראל, למעלה מ-112 אלף איש עוקבים אחריו ובעמוד מועלות מדי שבוע עשרות כתבות איכות בוידאו, קצרות וארוכות פרי תאגיד כאן ודסק הדיגיטל שלו. אולם כנראה שעבור פייסבוק לא מספיק שמדובר בגוף שידור ובכתבות וידאו איכותיות – וביום חמישי האחרון כך על פי הפרסום באתר אייס, כתבה שעסקה בתפיסה של עירום חברתית, בתפיסות של דימוי גוף בקרב גברים ובצעירה על כיסא גלגלים שמשוחחת על העירום שלה, הוסרה מהעמוד, בטענה כי היא מפרה את תנאי השימוש של פייסבוק.

גילי שם טוב, דוברת תאגיד 'כאן' אישר את הסרת הסרטון ע"י פייסבוק ומסרה למזבלה: "בעקבות העלאת סרטון וידאו על נודיזם שכלל עירום פייסבוק שלחו התרעות למנהלי כאן חדשות ומחקו את הסרטון ולאחר מכן היו שיבושים בתפעול העמוד."

יש לציין כי למרות תגובתה של שם טוב למזבלה, הכתבה של כאן לא כללה עירום למעט עירום מרומז ובמקרים מסויימים אף טושטשו הפרטים כך שלא הייתה שום סיבה לגיטימית להסרה. גם לאחר הסרת הסרטון והחסימה הזמנית ,ועמוד כאן חדשות חזר לפעילות רגילה ופייסבוק בחרה שלא להחזיר את הסרטון, שבשלב זה זמין רק בערוץ היו טיוב של התאגיד.

מתוך הסרטון של כאן שהוסר
מתוך הסרטון של כאן שהוסר

בשיחה של המזבלה עם גורמים ב'כאן' נאמר שלא לציטוט כי אלגוריתמים הם אלה שהסירו את הסרטון ולא מדובר בהתערבות ידנית. לא ברור האם הדברים נובעים מחוסר הבנה בפלטפורמה או שמא מפחד מסנקציות מצד פייסבוק, שכן אפילו לטענת פייסבוק – כל פיסת תוכן עליה מתקבל דיווח, גם במקרה של עירום, נבדקת על ידי צוות אנושי מיומן שדובר את השפה העברית ומבין את קונטקסט הדברים.

מכך ניתן להסיק כי באם פייסבוק אכן מפעילה אלגוריתמים שמסירים באופן שרירותי תכנים ולא מדובר בידוק של צוות אנושי – הרי שפייסבוק משקרת מזו תקופה ומסתירה את האמת בה היא מתגאה הן בכנסת והן בתקשורת בכל הנוגע למנגנוני הסרת התוכן שלה. באם הסרטון של כאן חדשות אכן הוסר לאחר החלטה אישית של בודק התוכן הרי שגם הפעם פייסבוק משקרת – ובידוק התוכן נעשה ע"י צוות שאינו דובר עברית, שאינו מבין את הקשר הדברים ולבטח שלא צפה בכתבה עד הסוף בטרם החליט על הסרתה רק בכדי להבין שהיא אינה עוברת על תנאי השימוש של פייסבוק.

מקרה דומה קרה בינואר 2016, דאז סרטון של מגזין טיים אאוט תל אביב שהופק במסגרת פרויקט לאיחוי קרעים בין הציבור היהודי לערבי נעלם באופן מיסתורי מעמוד הפייסבוק שלו. בשונה מתאגיד כאן שבחר לשתוק לאור הסרת התוכן הברוטאלית ולהגיב רק לאחר הפרסום באייס ובמזבלה, בטיים אאוט הרימו את הסיפור ככזה שפייסבוק מצנזרת. בתוך זמן קצר הפך הסרטון לויראלי גם בישראל וגם בחו"ל ופייסבוק נכנסה למגננה וטענה כי לא הסירה שום תוכן מהעמוד. אולם למרות הכול הסרטון המקורי שהוסר לא הוחזר לעמוד.

באחרונה זכה תאגיד כאן בפרס 'פריצת הדרך בדיגיטל' לשנת 2017 מטעם איגוד הדיגיטל הישראלי, בזכות אותם תכני מקור ופעילות דיגיטל נרחבת, שעיקרה בפייסבוק, אותה רשת חברתית שמוחקת לתאגיד תכנים שהופקו בכסף ציבורי. למזבלה נודע כי זוהי אינה הפעם הראשונה שפייסבוק מסירה לתאגיד סרטון, וכפי שקרה בפעמים הקודמות, גם הפעם תאגיד כאן שותק עד חשיפת הדברים ע"י צד שלישי.

בחברת פייסבוק, פייסבוק ישראל וב'שלום תל אביב' סירבו להגיב בנושא.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

3 תגובות לפוסט

3 תגובות

  1. הורידו גם את סרטון הצב, בגלל שימוש בלוגו של רשות הטבע והגנים
    שטענו שהם לא אחראיים לצבי הים

  2. אני גם משתמש רגיל שנתון לגחמות וחסימות של פייסבוק (וזה מפרופיל שבקושי פעיל).
    אני שמח שיש את מזבלה שחושפים את הפרצוף המכוער של החברה הזו.
    אני גם מתנחם בכך שהדור הצעיר ממש ממש לא מתעניין בפייסבוק, וצוקי היקר הולך ומאבד משתמשים.
    עניין של זמן עד שהפייסבוק יעבור, צריך רק שיכנס איזה גוף מתחרה חזק שיאיץ את העניינים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים