העיתון הגדול בברזיל 'פוליה דה סאו פאולו' נוטש את פייסבוק ולא יעלה בה את תכניו

פוליה דה סאו פאולו
פוליה דה סאו פאולו

כחודש לאחר שמייסד פייסבוק מארק צוקרברג הודיע על שינויים מהותיים בפיד הפייסבוק שיציג מעתה יותר ויותר תכנים מפרופילים וקבוצות על חשבון עמודי חדשות ותוכן שיעלמו עם הזמן מהתודעה של הגולשים ועולם התקשורת ממשיך לסעור, על רקע הצהרה של פוליה דה סאו פאולו (Folha de S.Paulo), העיתון היומי הגדול ביותר בברזיל שהודיע באחרונה כי יפסיק לפרסם את תכניו בפייסבוק. פוליה דה סאו פאולו, שנחשב לבעל הסרקולציה הרחבה ביותר בברזיל עם כ-300,000 מנויים, הודיע ביום חמישי האחרון כי יפסיק להעלות את תכניו לעמוד הפייסבוק שלו שמונה למעלה מ-5.9 מיליון עוקבים. בסטטוס אחרון שהתפרסם בעמוד הפייסבוק, בישרה מערכת העיתון כי זהו יהיה הסטטוס האחרון שיתפרסם בו וכי העיתון יפסיק להשתמש בשירותיה של פייסבוק, לרבות העלאת תוכן לעמוד ופרסום ממומן ברשת החברתית.

תגובתו של היומון מסאו פאולו לשינויים בפיד עליהם הצהיר צוקרברג, היא ככל הנראה אחת התגובות הבולטות והנוקשות ביותר של גוף חדשות מסורתי לשינויים החדשים בפיד, במיוחד לאור כך שברזיל שאזרחיה נחשבים לדיגיטלים במיוחד, נתפסת כיעד אסטרטגי חשוב עבור פייסבוק ובכלל עבור חברות סטארטאפ וטכנולוגיה ולפייסבוק עצמה יש למעלה מ-120 מיליון משתמשים ברזילאים מדי חודש והשוק הברזילאי נחשב לשלישי בגודלו עבור הרשת החברתית. זהו תקדים נוסף שמתרחש בברזיל בהקשר של פייסבוק. ב-2016, משטרת ברזיל עצרה ולראשונה סמנכ"ל בכיר בשלוחה המקומית של פייסבוק, לאחר שהחברה סירבה לשתף פעולה עם כוחות הביטחון במאבק נגד ארגוני פשיעה וקרטלי סמים מקומיים שהשתמשו באפליקציית וואטסאפ.

על פי הכתבה שהתפרסמה באתר של פוליה דה סאו פאולו, עולה כי בעיתון עמדו על הירידה המשמעותית בחשיבות של פייסבוק כמקור תנועה וקריאה, עוד בטרם פייסבוק הודיעה על השינויים האלגוריתמים, שכאמור יתעדפו העלאות תוכן של משתמשים על פניו עמודים. על פי הפוליה, בתוך פחות משנה, אחוז הטראפיק שהגיע לאתר של העיתון מפייסבוק, צנח בלמעלה מ-40% ובכך הפכה פייסבוק לאור השינויים באלגוריתם, למקור הפניות נמוך בהרבה מחיפושים בגוגל והפניות מפלטפורמות אחרות. קמילה מרקז, מ'פוליה', אמר כי "התרומה של פייסבוק לתנועה המקוונת של העיתון ירדה משמעותית והיא נמוכה בהרבה מיתר ההפניות. פייסבוק אפילו לא נמנית עוד על חמשת מקורות ההפנייה הגדולים ביותר של פוליה. אל מול הירידה בחלק של פייסבוק, גוגל ומנועי חיפוש אחרים, הפכו למקור חשוב ואיכותי יותר של הפניית מבקרים לאתרי חדשות".

תוכנית ההתנתקות של העיתון הברזילאי מפייסבוק, ממשיכה לבטא את המתיחות הגדולה שמתרחשת בין המו"לים, גופי החדשות והתקשורת לתאגידי האינטרנט כמו פייסבוק, שמרוויחות סכומי עתק על חשבונם. במאמר המערכת שהתפרסם באתר העיתון, הואשמה פייסבוק בין היתר בניסיון לבצע קואופטציה באמצעות פיצ'ר המאמרים המידיים (Instant Articles) וכן בפגיעה אנושה ומכוונת בתקשורת באמצעות מתן יד להפצת חדשות מזוייפות (פייק ניוז), ממנה פייסבוק התעשרה משמעותית וקניבליזציה של שוק התקשורת העולמי.

פייסבוק סירבה להגיב בנושא.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

הוספת תגובה לפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים