ארגון זיר"ה הפך את עמודי הפייסבוק של אתרי הצפייה הישירה לשופר תעמולה

עו"ד ערן פרזנטי / מתוך האתר הרשמי של M. Firon & Co
עו"ד ערן פרזנטי / מתוך האתר הרשמי של M. Firon & Co

ארגון 'זכויות יוצרים ברשת האינטרנט' או בקיצור זיר"ה, מיסודם של גופי הפקות, שידור ותוכן מרכזיים בישראל, עלה בשבועות האחרונים שלב במתקפה נגד אתרי הצפייה הישירה וגם נגד הרשת החברתית פייסבוק, לאחר שנחשף כי פייסבוק מניבה רווחי עתק לאור השמת פרסומות על גבי תכנים פיראטים ובמקביל גם מאפשרת לגולשים ועמודים לשתף אתם אותם תכנים, לרבות פרקים וסרטים מלאים וגם כאלו שהודלפו לרשת טרם השידור ברחבי פייסבוק. בעקבות כך, החלה זיר"ה באמצעות עו"ד ערן פרזנטי בהליך משפטי נגד פייסבוק ישראל והמנכ"לית עדי סופר תאני.

באחרונה נקטו בזיר"ה בטקטיקה הסברתית חדשה לפיה נטען כי אתרי סרטים וסדרות פיראטיים שמרביתם מחפשים דרכי מימון אלטרנטיבים לתחזוקת השרתים, עלויות הסטרימינג ושכר עבור בעליהם, משתמשים בין היתר בסקריפט מיוחד של אתר CoinHive בכדי לכרות מטבעות מבוזרים (קריפטו – Cryptocurrency) על חשבון משאבי המחשב של גולשים שנכנסים לאותם אתרי צפייה ישירה. לאור כך, כריית המטבעות שמשתמשת במשאבי מחשבי הגולשים, גורמת להאטת המחשב, לעלייה בצריכת החשמל וכפועל יוצא מכך לבלאי חומרתי.

טקטיקת הפחדה שזוכה לגיחוך ברשת
טקטיקת הפחדה שזוכה לגיחוך ברשת

טקטיקת ההפחדה המדוברת לא צלחה, במיוחד לאור כך שמרבית מחוסמי הפרסומות כמו האדבלוק וה-Ublock חוסמים כברירת מחדל את אותם סקריפטים, אולם בארגון זיר"ה לא הרימו ידיים והחליטו לעשות שימוש חכם, אולי קצת ציני ולא אתי במיוחד, בעמודי הפייסבוק שהוחרמו במרוצת השנים מאותם אתרי צפייה ישירה פיראטים – בהם MYVOD הפופולארי, IDOWN ואתר הורדות.נט (Horadot.net) ששמות המתחם ועמודי הפייסבוק שלהם הופקעו ע"י זיר"ה.

במהלך הימים האחרונים וכחלק ממסע השכנועים ויש שיגידו מסע הפחדה, החליטו בזיר"ה להשמיש את אותם עמודים, חלקם עם למעלה מ-70 אלף אוהדים, בכדי להפיץ את הבשורה ובכך הפכו בזיר"ה את כמה מעמודי הפייסבוק הגדולים של אתרי הצפייה הישירה לשופר תעמולה, שמטרתו כאמור להפחיד את הגולשים. במקביל, החלה זיר"ה לפעול בהשתלטות על שמות המתחם של אתרי צפייה ישירה נוספים כמו אתר Sparo, וכן בחסימת האפשרות לשתפם ברשת החברתית.

פייסבוק ישראל שקיבלה מזיר"ה איום בתביעה, התקפלה באופן חלקי ומעבר לחסימת סלקטיבית של כמה מהאתרים שזיר"ה ביקשה, אף הסירה על פי בדיקת המזבלה מאות תכנים פיראטים שהועלו לרשת החברתית, אולם נכון למועד הפרסום, עדיין ניתן למצוא מאות ואלפי פרקים מלאים של סדרות ישראליות וכן של סדרות מחו"ל לצפייה ישירה בתוך פייסבוק. מקור פיראטי נוסף היא אפליקציית טלגרם (Telegram) שהפכה לחממה של תוכן פיראטי, במסגרתה מנוהלים צ'אנלים (ערוצים) בהם מופצים קבצים מלאים של אותם סדרות וסרטים. אל מול האיום החדש – זיר"ה הצליחה לפני מספר שבועות להביא לחסימה של טלגרם עבור משתמשי נטוויז'ן.

ולמרות הדברים נראה שמלחמה החורמה שזיר"ה מנהלת כנגד סצינת הצפייה הישירה בישראל לא תעמוד במבחן המציאות. אתרים פופולארים כמו TVIL, SeretHD, מורידים (Moridim) ובראשם אתר סדרות שמזו תקופה ארוכה מטריל את הארגון תחת שם הדומיין Zira.Online עם פניו של עו"ד זיר"ה ערן פרזנטי שמעטר את תמונת הקאבר של האתר, עדיין מצליחים לפעול באין מפריע ומושכים מאות אלפי כניסות גולשים מדי יום. היחידה שאולי דווקא כן אחראית לירידה בתנועת אתרי הצפייה הישירה היא נטפליקס (Netflix) שבזכות מחיר תחרותי, מאות תכנים והפקות מקור, מצליחה למשוך יותר ויותר ישראלים. בכך נטפליקס היא אולי מקרה הבוחן הטוב ביותר שמוכיח את מה שזיר"ה ומיוצגיה היו צריכים להפנים מזמן – במחיר הנכון ועם ספריית VOD ענפה ודינאמית, ישנם לא מעט גולשים שיוותרו על צריכת תכנים פיראטית או לפחות ימעיטו בה.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

2 תגובות לפוסט

2 תגובות

  1. לעורך דין של התמא:
    מערכת מחשוב שתדע לזהות כל קובץ אם יש עליו זכויות יוצרים והוא לא סתם איזה סרטון יומולדת, לא קיימת. ואולי תעלה יותר משווי של כל הסרטים בעולם.
    מי ידע לזהות קובץ RAR ? ואם הוא בתוך סיסמא ? ואם אתה מוריד דרך הוייפי של העבודה או סתם באוטובוס ?
    בקיצור
    כמעט הצליח.

  2. הגיעה הזמן שהנבואה שלי מלפני 10 שנים או יותר תגשם.
    במקום להתעסק בלחפש קבצים מפרים רצוי שיתעסקו בשיתופי פעולה עם ספקי האינטרנט בכדי לגבות אוטומטית 3 שקלים על כל הורדה של סרט מוגן. זה יהפוך אותם למליארדרים ואת עולם התוכן הפיראטי לעולם התוכן החופשי.
    כמות ההשקעה שהם משקיעים במלחמה בהורדות היא קישקוש בלבוש שרק עולה להם כסף מיותר שמשניא אותם על האזרחים בכל מקום העולם ומגביר את קצב ההעתקות וההשקעה בהורדות.
    תחשבו שיש מי שמתרגמים סרטים שלמים בחינם, מעלים סרטים שלמים בחינם בשפות שונות לרשת מושקעים מלא משאבים במלחמה טפשית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים