סיליקון ואלי חזרה לעונה חמישית עם עקיצה כואבת של פייסבוק בפתיח

פייסבוק ברוסית
פייסבוק ברוסית

האינטרו (פתיח) בסדרת הקומדיה האמריקאית של HBO "עמק הסיליקון" (Silicon Valley, סיליקון ואלי) יכול לשפוך לא מעט אור על תפיסתם של יוצרי הסדרה מתאגידי הענק שחולשים על חיינו ובכלל על הלעג והביקורת המתגברת בעולם ובפרט של אנשי ההיי-טק מבועת עמק הסיליקון ומאותם תאגידים.

אחרי 4 עונות מוצלחות במיוחד של הסדרה בהן הופיע לוגו facebook במיקום בולט במרכז המפה, בפתיח החדש שבעונה 5 של סיליקון ואלי, בחרו יוצרי הסדרה לעוות את הלוגו של פייסבוק כך שיופיע לסירוגין בשפה הרוסית, כאשר לבסוף הלוגו נדחק אל מחוץ לפריים, מה שככל הנראה מסמל בעיניהם את תחילת הסוף של הרשת החברתית במתכונתה הנוכחית.

עם השקת הסדרה הוצב הלוגו של פייסבוק בפתיח של העונה הראשונה במיקום בולט כשהוא מוצג במלואו. בפתיח של העונה השנייה התווספו גם הלוגואים של וואטסאפ ואוקולוס כאשר לוגו פייסבוק זז מעליהם. בפתיח של העונה השנייה הלוגו של פייסבוק כבר הוסתר חלקית וכך המשיך גם בעונות שלוש וארבע. עתה כאמור בעונה החמישית הלוגו של פייסבוק נדחק לחלוטין אל מחוץ לפריים.

הביקורת שמופנית כלפי פייסבוק כאשר הלוגו שלה מופיע ברוסית כאמור נובעת לאור פרשת התערבותה של ממשלת רוסיה בהצבעות לבחירות לנשיאות ארה"ב. במסגרתה סוכנים רוסים פעלו לסכסוך וזריעת קיטוב בחברה האמריקאית באמצעות מודעות פייסבוק, תכני פייק ניוז ותוכן מסית נוסף שהגיעו ללמעלה מ-120 מיליון משתמשים בארה"ב. במרכז הפרשה, חברה רוסית מפוקפקת בשם "אינטרנט ריסרץ' אייג'נסי" שלה קשרים נרחבים בקרמלין.

לאחר פרסום הדברים פייסבוק הודתה כי "אינטרנט ריסרץ' אייג'נסי" פירסמה כ-100 אלף סטטוסים עם תוכן מסית ומקטב שהוצגו בפני עשרות מיליוני אמריקאים בין השנים 2015 ל-2017, כאשר בסה"כ זכו אותם תכנים ופוסטים ממומנים למאות מיליוני חשיפות וזאת במטרה להשפיע באופן ישיר על הבחירות בארצות הברית. פרשת התערבותה של רוסיה בבחירות זכתה לתהודה תקשורתית וציבורית רחבה במיוחד, שהובילה לפתיחת חקירות נגד פייסבוק, זימון בכירים ברשתות החברתית למתן עדות וכן לנטישה של חלק מהמשתמשים, בהם השחקן ג'ים קארי שמכר את מניותיו בפייסבוק ומחק את עמוד האוהדים שלו. ולאחרונה גם סקנדל "קיימברידג' אנליטיקס".

הפתיח של סיליקון ואלי בעונות 1 עד 4

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

הוספת תגובה לפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים