פייסבוק לא תאפשר לחפש פרופילים על פי מספר טלפון וכתובת אימייל

חיפוש טלפון בפייסבוק
חיפוש טלפון בפייסבוק

אחרי כמעט 8 שנים בהם פייסבוק איפשרה לאתר פרופילים ברשת החברתית על ידי הקלדת מספר הטלפון או כתובת האימייל בשורת החיפוש, עתה ולאור מספר פרשיות הפרטיות שגורמות לטלטלה בפייסבוק החברה הודיעה כי היא מבטלת את הפיצ'ר שבעזרתו בין היתר הוקם אתר Contact-Facebook.com והיה מושא התביעה שהוגשה ע"י המזבלה נגד פייסבוק ישראל ופייסבוק אירלנד.

פייסבוק מבצעת מספר שינויים דרסטיים במנוע החיפוש Open Graph וב-API שלה, לאור מחדלי הפרטיות שהתפרסמו בעקבות קיימברידג' אנליטיקה. מאז 2012 ניתן היה לאתר ולשייך מספרי טלפון וכתובות אימייל לפרופילים של משתמשי פייסבוק וזאת בתנאי שאלה לא הוגדרו כחסויים ע"י המשתמשים. הפיצ'ר איפשר לגורמים רבים להשיג כתובות ומספרי טלפון וכך לשייך אותם לפרופילים.

ג'ורדנה קטלר, מתוך החיפוש בפייסבוק
ג'ורדנה קטלר, מתוך החיפוש בפייסבוק

עד יום רביעי האחרון האפשרות לאתר פרופילים באמצעות מספר הטלפון הייתה פעילה, אולם לאור הביקורת הנרחבת סביב פרשיות הפרטיות של פייסבוק, בחרה החליטה לבטל את האפשרות, בטענה כי "סקאמרים וספאמרים" ניצלו אותה לאגירת מידע אישי אודות גולשיה. במרוצת השנים חוקרי אבטחה רבים פנו לפייסבוק וטענו כי מדובר בפיצ'ר שפוגע בפרטיות של חלק מגולשי פייסבוק, אולם הרשת החברתית התעלמה. על פי בדיקה של המזבלה עולה כי למרות ביטול האפשרות לחיפוש הפוך של מספר טלפון וכתובת אימייל, ניתן עדיין באמצעות טריקים נוספים לאתר בקלות מספר טלפון של משתמש פייסבוק וכן לשייך מספר או כתובת אימייל לאותו המשתמש.

במהלך 2017 וטרם התפוצצות פרשת קיימברידג אנליטיקה, באג בפייסבוק חשף את מספרי הטלפון של הגולשים לאחר שתקלה בקוד איפשרה למפרסמים ולגופים שונים לעקוף את הגדרות הפרטיות השונות ולאגור מספרי טלפון לצד מידע אישי נוסף. התקלה תוקנה לאחר לאחר חודשים רבים ולטענת פייסבוק לא נמצאה עדות לשימוש לרעה בבאג, הצהרה שכאמור נסתרה על ידי החוקרים שהצליחו ליצור מאגר טלפונים של משתמשי פייסבוק.

במסגרת תביעת הדיבה שהוגשה ע"י המזבלה כנגד פייסבוק ישראל ופייסבוק אירלנד, נמסר בעדות לבית המשפט כי חלק ממספרים הטלפון וכתובות האימייל שפורסמו באתר Contact-Facebook.com הושגו בעקבות אותו פיצ'ר של פייסבוק, שכאמור איפשר לחפש טלפון ואימייל ולקשרם לפרופיל המשתמש. במקביל פייסבוק גם שינתה את מנגנון חסימה האתרים ואת נוסח ההודעה שמופיעה לאתרים שנחסמו משיתוף ברשת החברתית, שני שינויים שנעשו במקביל לתביעה של המזבלה ועליהם היא התבססה.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

הוספת תגובה לפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים