ראיון: יובל אברמוביץ' הוא גיבור תרבות – בעידן הרשתות החברתיות הכתיבה היא שפת חובה

גיבור תרבות - בית הספר לכתיבה
גיבור תרבות – בית הספר לכתיבה
יובל אברמוביץ'
יובל אברמוביץ'

אל תוך שוק בתי הספר והקורסים המקצועיים והברנז'איים הרווי נכנס לאחרונה שחקן חדש בשם 'גיבור תרבות – בית הספר לכתיבה' של פי פועלו ברשתות החברתיות והתקשורת, מצליח לעורר עניין. בית הספר, נולד בעקבות 'גיבר תרבות', פורטל העוסק בביקורות תרבות שהושק לפני כשנה וחצי על ידי הסופר, העורך והיזם, אמנון ז'קונט ושותפו איש התקשורת, הטלוויזיה והיזם יובל אברמוביץ'. גיבור תרבות הוקם לפני כשנה על מנת לתת מענה לצורך של אנשים לקרוא ולכתוב ביקורות תרבות שהן ספונטניות ובעיקר משוחררות מפלצנות שמאפיינת לעיתים חלק מהמבקרים ששייכים לעידן קדום ומנותק מהמתרחש היום. "רצינו לייצר אתר שהתכנים שלו יהיו אותנטיים וישלפו מהבטן. כשם שבפייסבוק אנשים כותבים סטטוס ספונטני על חוויה שריגשה אותם או הכעיסה אותם, רצינו לתת במה בתחום התרבות" אומר אברמוביץ'.

בשנה האחרונה גדל האתר וכיום עומד על כ-3000 מבקרים ייחודים ביום. אברמוביץ' מספר כי "אחת למספר ימים, קיבלנו פניות למייל האתר עם בקשות להמלצות על קורסים לכתיבה. היינו מפנים לכל מיני מוסדות שהכרנו כולל כאלו שלימדנו בהם עד שיום אחד אמרתי לאמנון 'רגע, למה שלא נקים מקום משלנו? שיהיה מנוהל על פי הדרך והגישה שלנו ובערך שלושה שבועות אחר כך יצאנו לדרך, הרכבנו את תוכנית הלימודים, גייסנו מרצים כדוגמת: מאיר גולדברג, דנה סקפטור, דניאל סלומון, נרי ליבנה, רן שריג, גיורא חמיצר, שיר זיו, שרון גיטלמן, ורדה רזיאל ז'קונט, הדר גלרון, ארקדי דוכין, עומרי חיון, אורלי קראוס-ויינר ויצאנו לדרך".

[box style="4"]
ב-20.1 יחלו באופן רשמי הלימודים בבית הספר וישנם עוד מספר מקומות פנויים, אתם מוזמנים לבקר באתר האינטרנט ובעמוד הפייסבוק של גיבור תרבות. במיוחד לגולשי המזבלה: 10% על שכר הלימוד, רק תגידו שסחבק שלח אתכם.[/box]

נשמע שעליתם על משהו. מה הסוד?
"עוד מוקדם להניח על ראשינו כתרים והמבחן יהיה מבחן התוצאה, הפידבקים, המשובים וכמובן הבוגרים שבתקווה ימצאו את דרכם בעולם הכתיבה. אני חושב שמה שקוסם להמון אנשים שפונים אלינו, ואגב, מרביתם נמצאים בשנות השלושים של חייהם ומגיעים מרקע מקצועי של כתיבה עיתונאית, יחצנית או שיווקית זה הרצון להפוך את הכישרון שלהם למקצוע. הרשתות החברתיות, המיילים והודעות הטקסט הפכו את הכתיבה לשפה שנייה או שלישית בחשיבותה. אתה לא רק צריך להיות בקיא בשפת אמך ובאנגלית אלא אתה צריך לדעת לכתוב ולעשות זאת טוב. זה מתחיל בסטטוסים וציוצים, בלוגים וכמובן מתפתח לעוד פלטפורמות. בעצם מה שאנחנו מציעים בקורס שנקרא "כתיבה כמקצוע" ונמשך כשבעה חודשים היא ארוחת טעימות גורמה. התלמידים עוברים מז'אנר כתיבה אחד לשני במשך הזמן הם מתנסים בפרוזה, תסריטאות, מחזאות, בלוגים, פזמונאות, עיתונות וכמובן כתיבה קצרה ברשתות החברתיות".

גיבור תרבות - בית הספר לכתיבה
גיבור תרבות – בית הספר לכתיבה

הצד השני של הארוחה שאתם מבשלים עשוי להתפס כמשהו "רזה". הרי אי אפשר ללמוד תסריטאות בשבע מפגשים.

"ראשית, אנחנו מציעים יותר משבעה מפגשים של תסריטאות. המרצים שאמונים על נושא כתיבת התסריט / מחזה הם גיורא חמיצר, רן שריג והדר גלרון וביחד הם מעניקים עשרות שעות לתחום כתיבת הדיאלוג. מעבר לכך, כותב הוא כותב הוא כותב. כלומר אדם שיודע לכתוב יודע לכתוב. וכותב טוב הוא אדם שיודע לספר סיפור. זה יכול להיות בקצרנות של סטטוס, פזמון או בהרחבה בצורת ספר או תסריט. תסתכל על קרן פלס, לדוגמא, שהיא גם פזמונאית גם סופרת טרייה וגם בעלת טור. ויש עוד מאות דוגמאות בהיסטוריה לכותבים שכתבו הכל מכל. אנחנו בעצם מעניקים לתלמידים שלנו הצצה למוח של כותבים שונים. יכול להיות שדווקא התסריטאי הבא של ישראל יאמץ את הטכניקה של דנה ספקטור לספר סיפור או מאמנון ז'קונט או ממני ולאו דווקא מהאנשים המוגדרים "מקצועיים" בתחום התסריט".

אתה כותב כבר כעשרים שנים בעיתונות הישראלית וכיום ב"ישראל היום" ומאחורייך שני ספרים שהפכו לרב מכר. עיון בקורות החיים שלך מגלה שמעולם לא למדת. לימודים זה דבר חיוני לכותב או שמא מדובר בכשרון מולד?

"אתה שואל את שאלת השאלות. אכן מעולם לא למדתי לימודי כתיבה בשל העובדה שנשאבתי לעבודה בעיתונות כבר בגיל שש עשרה אבל זה היה עידן אחר שבו עדיין היה ניתן לבלוט ולהתגלות ולא הייתה תחרות עצומה. לימודים על כסא עם מחברת ועט לא מתאימים לכל אחד אבל אני יכול להגיד לך שמה שיפה במקצוע הזה של כתיבה שהוא לעולם לא נגמר ותמיד יש מה ללמוד. רק לפני שלוש שנים הייתה לי "הארה" משמעותית על כתיבתי כתוצאה ממפגש עם עורך ב"ישראל היום" שהעיר לי על משהו ולימד אותי שיעור גדול שסייע לי גם בספרים שלי "כאן יעל וייס, תל אביב" ו"נא להתנהג בהתאם". גם המעבר לכתיבת ספרים היה מעבר טבעי ונולד לאחר שהיה לי טור שבועי ב"פנאי פלוס" שגרם לי להבין שאני בעצם כותב ספר בהמשכים. אני, באופן אישי, מתכוון לשבת בכל השיעורים של המחזור הראשון מהסיבה היחידה שאני רוצה ללמוד עוד ולהתפתח. הגבול הוא השמיים בכל הקשור לכתיבה. אגב, גם כשחקן למדתי לא מעט על כתיבה כתוצאה מקריאת מאות תסריטים".

אם כבר הזכרת את הגיחות שלך לטלוויזיה כשחקן , יהיה נכון לומר שויתרת על משחק?
"לא, ממש לא. אולי שיניתי פוקוס ועוצמות אבל לא ויתרתי על העונג המסוים שבמשחק. בשנים האחרונות נשאבתי לכתיבת ספרים ובימים אלו אני עובד על הספר השלישי שלי ובמקביל פתחתי ארבעה עסקים. שניים תחת המותג "גיבור תרבות" ובנוסף את "ממגנטת" שהיא חנות מגנטים בשינקין ואת MADE IN TLV חנות לעיצוב תל אביבי במתחם התחנה בנווה צדק. אני לא רץ לאודישנים כמו בתחילת הדרך וגם יש מלהקות או בימאים שמסיקים שאני עסוק או פרשתי למרות שזה לא מדויק. האמת היא שבקרוב מאוד אני חוזר לשחק בסדרה טלוויזיה שאני לא חושב שאני יכול להרחיב עליה את הדיבור, במגעים לתוכנית רדיו וממתין לחתימת חוזה על תוכנית ראיונות שצילמתי פיילוט שעבר בהצלחה והתקבל לאחד הערוצים. בינתיים אני בעיקר עסוק מלהתרגש מלידת בית הספר".

ב-20.1 יחלו באופן רשמי הלימודים בבית הספר וישנם עוד מספר מקומות פנויים, אתם מוזמנים לבקר באתר האינטרנט ובעמוד הפייסבוק של גיבור תרבות. במיוחד לגולשי המזבלה: 10% על שכר הלימוד, רק תגידו שסחבק שלח אתכם

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

הוספת תגובה לפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים