ראיון: אמנון ז'קונט הוא גיבור תרבות

אמנון ז'קונט
אמנון ז'קונט

חצי שנה לאחר פתיחת בית הספר לכתיבה "גיבור תרבות" משיק בית הספר מסלול לימודים נוסף ליצירת פורמטים טלוויזיונים ופוזל לעולם יחסי הציבור והפרסום. ראיון עם אמנון ז'קונט.

אתה סופר, היסטוריון, עורך, איש עסקים ועכשיו גם בעלים של בית ספר לכתיבה… מה מכל אלה אתה הכי?
"הכל ולא כלום. שום מרכיב מאלה שציינת לא יכול לעמוד בפני עצמו. כל אחד מהמרכיבים ניזון משלושת האחרים, ועוד לא דיברנו על כך שאני גבר וגם אישה, מבוגר וגם ילד, דוקטור להיסטוריה וגם בור לפעמים… אדם הוא מעצם טיבו הרבה דברים, לפעמים סותרים, וזה מה שמעניין. אנשים שהם מונוליטים – עשויים מיקשה אחת – מאוד משעממים בדרך כלל.

ובכל זאת, יש משהו שמקשר בין כל המקצועות הללו: כולם מבוססים על תשוקה. סופר לא יוכל לשרוד במקצוע כל כך כפוי טובה וגלמוד בלי תשוקה לכתוב. היסטוריון לא יוכל להתעמק בהיסטוריה, שהיא לפעמים יבשושית, אם לא תהיה בו תשוקה להבין את העבר. עורך לא יוכל להתמודד עם טקסטים שהם לפעמים תפלים אם לא תהיה בו תשוקה לתקן ולשפר, ואיש עסקים לעולם לא יעשה כסף אם לא תהיה בו תשוקה לכסף…"

אתם אומרים 'כתיבה כמקצוע'. מה ההבדל בין כתיבת סתם לכתיבה מקצועית?
"בראש ובראשונה המחוייבות. זהו הגורם שמפריד בכל תחום בין חובבן למקצוען. המקצוען מחוייב למקצועו. הוא שואף לסטנדרטים גבוהים יותר ויותר, משתכלל, רוכש מיומנויות ותמיד תמיד מוכן ללמוד".

אפשר בכלל ללמד כתיבה?
"אפשר להעניק כלים. כמו בכל תחום אחר, הכלים אינם באים להחליף כישרון, רק להעצים אותו. זו הסיבה שאנחנו עורכים למועמדים מבחני כניסה. אנחנו מחפשים שלושה דברים: כישרון, יכולת למידה ומוטיבציה. מי שניחן בכל השלושה – רוב הסיכויים שיצליח".

אמנון ז'קונט
אמנון ז'קונט

אין לכם כשלונות?
"בינתיים, אנחנו נמצאים בתחילת הדרך והתלמידים שקיבלנו לכל שלושת המחזורים שפועלים עתה במקביל נראים מבריקים. אנחנו בדרך לפתיחת המסלול הרביעי, השקנו מסלול לימודים נוסף של יצירת פורמטים לטלוויזיה שיצא לדרכו במאי ויש אלינו פניות מצד אנשי פרסום ויחסי ציבור המעוניינים לפתוח מסלולי לימודים נוספים. אנחנו עוד בודקים את זה.

בהמשך לשאלתך, אני לא משלה את עצמי: תמיד ישנם הגורם האנושי, מכשולים שונים או סתם ביש מזל. ככלל, אני מאמין שאנחנו מציידים את תלמידינו בכלים להפוך לכותבים באינטרנט, בטלוויזיה, בתיאטרון, בתחום הספרות, הפזמונאות ועוד. התוכנית שלנו כל כך רחבה והמקצועות השונים מועברים על ידי שורה של מרצים מן השורה הראשונה, שמי שרוצה ללמוד – גם יצליח".

סגל המרצים מורכב מאושיות מוכרות, אבל האם הם באמת טובים?
"במקצועות הכתיבה, מפורסמות תמיד מבוססת על יכולת ועל איכות מקצועית. אף אחד לא קיבל את דנה ספקטור או את נרי לבנה לעתונים בהם הן כותבות בגלל קשרים. גם רן שריג לא זכה במעמדו באיומים. גיורא חמיצר, דניאל סלומון, ארקדי דוכין, מאיר גולדברג, הדר גלרון, יובל אברמוביץ' וגם אני – אולי נהנים ממידה כזאת או אחרת של סלבריטאות, אך זאת בזכות יכולתנו ליצור יצירות שהקהל אוהב".

אתה מתאר מציאות של "אם יש בך כישרון וגם תרצה – תצליח" ומה בנוגע למוזה?
"המוזה היא בסופו של דבר רק התנייה טובה, תגובה לסיטואציה חיצונית ופנימית שבה קל לאדם ליצור, משום שכל המערכות שלו מכוונות לכך. כותבים מקצועיים יודעים כיצד ליצור מוזה בכל רגע שמתאים להם. זהו אחד מסימניה של המקצוענות".

אפשר להתעשר מכתיבה?
"להתעשר ממש אפשר רק מעבודתם של אחרים, וכתיבה – כבר אמרנו – היא מלאכה של יחיד. אבל באמצעות התמדה, השתכללות ועבודה רצינית – אפשר להתפרנס היטב. בימינו, גם זה הרבה, לא?"

למה דווקא גיבור תרבות?
"אם נרצה או לא נרצה, את השיח הציבורי בתחום התרבות מנהלים גיבורי תרבות, כלומר: אנשים שזכו למצויינות ולבולטות בתחומי התרבות השונים. האתר שלנו מאפשר לכל אדם לכתוב ביקורת על כל יצירה ולהיות בכך לגיבור תרבות, לפחות לרגע. הוא גם מאפשר לכל יוצר לפתוח לעצמו דף יוצר ובכך להצטרף לגלריה של גיבורי תרבות שנחשפת לעיני הציבור. בבית הספר, לעומת זאת, אנחנו מלמדים אנשים להיות גיבורי תרבות, כלומר: ללמוד כדי להצטיין ובדרך זאת אולי גם לזכות בבולטות. ".

האם אתה גיבור תרבות?
"אני האחרון שיכול לומר זאת. אדם שאומר על עצמו שהוא גיבור במשהו, כולל תרבות, סובל מבעיה. בולטות היא הגדרה חיצונית, שרק החברה יכולה להדביק לך. מישהו לימד אותי פעם שאדם הוא בדרך כלל פחות חכם ויותר נאה מכפי שנדמה לו. אני מתאמץ כל חיי לדבוק בחלק הראשון של האמירה. זה לא תמיד קל, אבל אני לא מפסיק לנסות".

לקבלת ידיעון מלא לאחד ממסלולי הלימודים בבית הספר: [email protected] // הפונים דרך "המזבלה" יקבלו הנחה של עשרה אחוזים משכר הלימוד.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

הוספת תגובה לפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים