המחירון של ynet נחשף: עשרות מיליוני שקלים מדי שנה עבור תוכן שיווקי סמוי

מחירון הפרסום הסמוי של YNET
מחירון הפרסום הסמוי של YNET

המזבלה חושפת: אתר ynet מבית ידיעות אחרונות מגלגל מדי שנה עשרות מיליוני שקלים אשר התקבלו עבור תוכן שיווקי סמוי וזאת ללא גילוי נאות או יידעו הגולשים ■ גורם בכיר בענף המדיה בישראל העריך למזבלה כי היקף התופעה נרחב במיוחד ומדובר בכ-21-26% מסך התכנים אשר עולים באתר YNET ובעמודי הפייסבוק של הקבוצה.

פרסום בסטטוסים מצייצים - המחירון
פרסום בסטטוסים מצייצים – המחירון

לאור השיח הציבורי שמתרחש ביממה האחרונה בעקבות חשיפת גלובס אודות מחירון הסטטוסים השיווקיים בעמוד הפייסבוק 'סטטוסים מצייצים' של אבי ועדי לן והקונצנזוס שנוצר סביב הבעיות האתיות הנובעות כתוצאה ממחסור בגילוי נאות או אי יידעו הגולשים בדבר תגמול אשר התקבל עבור התוכן, המזבלה פוצחת בסדרת כתבות 'אף אחד לא ישאר נקי' במסגרתה ייחשפו כל היקפי הפרסום הסמוי וכל המחירונים המוצנעים של גופי התקשורת בישראל.

למי שלא בקיא בסיפור, ביום רביעי האחרון (14.1) פורסמה באתר גלובס כתבת חשיפה של רועי גולדנברג אשר הציגה את מחירון הסטטוסים השיווקיים בעמוד 'סטטוסים מצייצים'. הכתבה זכתה לאיזכורים אוהדים ואולי אף אוהדים מדי, מצד מרבית מגופי התקשורת הישראלים אשר ציטטו את גלובס בעשרות כתבות פולו-אפ. לאור הכתבה וההד החברתי-תקשורתי אשר יצרה, הבוקר (שישי, 16.1) עמוד 'סטטוסים מצייצים' הוקפא והורד מהאוויר על ידי פייסבוק ישראל בטענה כי אבי לן הפר את מדיניות הרשת החברתית אשר כאמור אוסרת על מכירת סטטוסים.

על פי השיח ברשתות החברתיות עולה הסכמה עקרונית מצד מרבית הגולשים על כך שמחסור בגילוי נאות או אי יידוע הגולשים בדבר סטטוס או כל תוכן פרסומי סמוי אחר היא עוולה אתית-צרכנית-חברתית ואף לעיתים פלילית ומתפקידו של הרגולטור להתחיל לפעול בנושא, לרבות חקיקה, אכיפה וענישה.

עוד בנושא:
המזבלה חושפת את המחירון המלא – פרסום סמוי ותוכן שיווקי בפייסבוק לתקופת הבחירות
חשיפה: מלכודות הקליקים של YNET בפייסבוק הן מדפסת מזומנים
חשיפה: כך רני רהב קונה סטטוסים שיווקיים סמויים מגופי התקשורת

מחירון הפרסום הסמוי של ynet
מחירון הפרסום הסמוי של ynet

המספרים של ynet נחשפים
אתר החדשות ynet של קבוצת ידיעות אחרונות המפעיל אתרי מותג נוספים תחת מעטפת ynet, ביניהם: פנאי פלוס, ynet ועוד לצד מדורים נישתיים נוספים, סיקר בצורה נרחבת את כתבת החשיפה של גלובס עם שני אייטמים אשר קודמו בעמוד הראשי של ynet. אך כפי שנחשף עתה במזבלה עם פרסום נתוני ההכנסות של YNET מפרסום סמוי ושיווקי רק בשנה החולפת, עולה כי יתכן ומניעיו של ynet אינם בהכרח כשרים ויתכן כי הסיבה לסיקור הנרחב טמונה גם ברצון להוריד את סטטוסים מצייצים מהאוויר ולטרפד את פועלו של לן, אשר כאמור פוגע קשות בהכנסות של ynet וגופי תקשורת נוספים.

הצעות מחיר ומסמכים פנימיים אשר החליפו ידיים בין מחלקת התוכן השיווקי של ynet למשרדי הפרסום והמפרסמים והגיעו לידי המזבלה, חושפים את היקף התופעה באתר החדשות הנקרא ביותר במדינה. חלקם הקטן מובא כאן לפניכם.

"כ-23% בממוצע מהתוכן אשר עולה באתר ynet ובעמודי הפייסבוק של הקבוצה הוא תוכן אשר התקבל עבורו תשלום", כך חושף היום גורם בכיר בתחום המדיה בישראל. דהיינו רבע מכל פיסת תוכן שאתם קוראים באתר החדשות הוא תוכן מטעם.

אותו גורם המוכר היטב במסדרונות ynet, מספר למזבלה כי הכנסותיה של ynet מפרסום סמוי במהלך 2014 עמדה על כ-20,000,000 ש"ח ואף יתרה מכך – על פי הערכות של גורמים נוספים בפועל מדובר בסכומים גבוהים בהרבה ואלה מהווים כ-13% מסך הכנסות הקבוצה ומייצגים כ-21-26% מסך התכנים אשר עולים באתר ynet ובעמודי הפייסבוק של הקבוצה במסווה של תוכן "חדשותי".

מנכ"ל אחד ממשרדי הדיגיטל הגדולים: "אתה יושב מול אנשי המחלקה המסחרית של ynet ואומר להם – חבר'ה, ההצעה שלכם יקרה מזו של אבי לן. יום למחרת הם רואים שעלינו עם סרטון בסטטוסים מצייצים במקום בעמוד שלהם, אתה באמת חושב שהם לא יגיבו לזה?".

אז כמה עולה הפרסום הסמוי ב-ynet?

שירות עלות הערות
חבילת תוכן שיווקי 100,000 ש"ח 4 אייטמים, קידום בעמוד הראשי של ויינט ו-2 סטטוסים שיווקיים לרבות תיוג עמוד המפרסם
חבילת תוכן שיווקי מורחבת 300,000 ש"ח 24 אייטמים, קידום בעמוד הראשי של ויינט ו-4 סטטוסים שיווקיים לרבות תיוג עמוד המפרסם
סטטוס שיווקי סמוי בפייסבוק 15,000 ש"ח בממוצע סטטוס שיווקי – וידאו, קישור, תמונה ללא תיוג המפרסם

השאלה שנותרה כעת היא האם פייסבוק ישראל תנהג ב-ynet ודומיו באותה יד קשה כפי שנקטה כלפי 'סטטוסים מצייצים' עם הסרתו הבוקר מהרשת החברתית. סה"כ מדיניות אינה פרטנית ועליה להאכף באופן גורף על כולם.

ynet בחרו שלא להגיב לפניית המזבלה.
פייסבוק ישראל לא הגיבה לפניית המזבלה.

תוכן שיווקי בעמודי הפייסבוק של קבוצת ידיעות אחרונות
תוכן שיווקי בעמודי הפייסבוק של קבוצת ידיעות אחרונות

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

30 תגובות לפוסט

30 תגובות

  1. זה מאז ומעולם שידיעות אחרונות היו מוכנים להרוס את המתחרים שלהם. ראו בויקיפדיה על מעריב מול ידיעות אחרונות. http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%99%D7%93%D7%99%D7%A2%D7%95%D7%AA_%D7%90%D7%97%D7%A8%D7%95%D7%A0%D7%95%D7%AA
    רבותי ההיסטוריה חוזרת. רק שהפעם זה נעשה באמצעים מתוחכמים יותר.מה שיש היום לא היה אז.

  2. ושיעל דרומי יום אחרי שהיתה עורכת ממון עברה להיות יועצת להתאחדות התעשיינים שהוציאה מוסף עם ידיעות זה יותר טוב?

  3. שאפו על החשיפה.
    נראה שיש פה כמות לא מבוטלת של עובדי Ynet בתגובות
    1 פרסום סמוי הוא לא חוקי, אני לא סגור לגבי אתרי אינטרנט אבל בוודאי בעיתונים ובטלוויזיה, בנוסף, הפרסום כולל הטעיה של המשתמשים, והיקף השימוש הוא מדהים (רבע מהתוכן באתר ממומן)
    2 התמחור של Ynet נעשה גם לגבי אתר האינטרנט כך שעברו אותה עברה בדיוק כמו מצייצים ולכן פייסבוק אמורים להגיב אותה תגובה בדיוק.

  4. לא יודע, מי שנכנס למועדון הרמה הנמוכה של סטטוס מצייצים ומתפלא שיש שם פרסום סמוי קצת מגיע לו, כנ״ל ווינט וכו'
    טוקבקים בתשלום של פוליטיקאים הרבה יותר בזוי בעיניי

  5. [Comment ID #116814 Will Be Quoted Here]

    ynet קיבלו תשלום עבור השיתוף של הסרטון המדובר – פרסומת לג'ילט (הקישור הוא ישירות ליו טיוב)

  6. מה יוצא לווינט מפרסום הסרטון שבתמונה המצורפת,של הכדורסלן? כלומר,מי מרוויח מצפייה בסרטון סתמי כזה?

  7. דורי אתה לא רובין הוד ואני יודע שזה עושה לך את זה אבל אתה לא!

    פייסבוק לא יכולים לעשות כלום לynet כי הם לא סוחרים בסטטוסים כמו אבי לן אבל הם כן מקדמים באמצעות הדף שלהם בפייסבוק מפרסמים שלהם. זה שונה.

  8. אין בעיה שירויח אבל פייסבוק זה לא בהתנדבות. מי שמפרסם בפיסבוק צריך לעשות את זה בכלים של פיסבוק ולשלם להם את העמלה.

  9. לא ברור לי מדוע בנאדם הולך ומשקיע זמן רב וכישורים כדי להקים ולתפעל עמוד פייסבוק שזה אתר אינטרנט לכל דבר כדי לצבור עוקבים רבים מבלי שיש לו יכולת לעשות תועלת רווחית מכך

  10. לכל המגיבים שלא מצליחים לעמוד על ההבדל בין פרסום סמוי בווינט לבין פרסום סמוי בפייסבוק והקשר לסגירת סטטוסים מצייצים.
    ווינט כגוף תקשורת למטרות רווח ובבעלות פרטית רשאי לפרסם כאוות נפשו, לרבות פרסום ״סמוי״. הבעיה שעולה מפרסום סמוי הוא חוסר האתיות וההתחזות לתוכן אמיתי ו״עיתונאי״- למעשה הטעיית הקוראים/צופים/צרכנים.
    כל עוד הדבר נעשה בפלטפורמות עצמאיות (אתר ווינט או אתרים אחרים של הקבוצה) העניין הוא לשיקול דעתו של הרגולטור. במידה והדבר נעשה על גבי עמודי הפייסבוק של אותם המותגים (ווינט וכד׳) הדבר אסור ושקול בדיוק לעילה בגינה נסגר עמוד סטטוסים מצייצים.

  11. כן, אבל ynet הם אתר חדשות חינמי והוא ברשותם. זכותם המלאה לפרסם תוכן שיווקי. והאמת? קל מאוד לזהות את הכתבות השיווקיות.
    סטטוסים מצייצים זה סיפור אחר. זה דבר ראשון לא היה חוקי וניצל בגסות את פייסבוק, שנית ניצל בגסות את תמימות הגולשים. מקומם.

  12. כבר יש מישהו ששם לב לזה מזמן, ולא רק באתרים ובטלוויזיה, הדברים האלו נמצאים גם במשרד הבריאות ובאגודה למלחמה בסרטן.
    הבעיה שגם את התוכן של הספק הזה אפשר להאשים כתוכן שיווקי.
    http://www.takeair.co.il/landing/ecig/

  13. לא חשיפה ולא נעליים. זה לא סוד ש-Ynet הם גוף מסחרי למטרות רווח (כמו כמעט כל אתר בסדר גודל הזה). חוץ מזה, שלהבדיל מ״סטטוסים מצייצים״, ynet משלמים לכתבים שלהם ויש להם הוצאות אינספור (שכ״ד, תכנות, עיצוב, תחזוקה, שרתים, ועוד ועוד).

  14. הבעלים של קשת הוא גם הבעלים של חברת החלב ״טרה״. האם מאקו יכולים לפרסם כתבות נגד חלב? לא בטוח. גם מדורת תזונת ילדים בווינט עובד בשיתוף מועצת החלב וגם הכתבות שם בהתאם.

  15. לא מפליא! כבר ראיתי מקרה שבכירה המועסקת בידיעות אחרונות, בן זוגה כיכב על תקן יועץ… חסרים יועצים מוצלחים בשוק? הכל זה שמור לי ואשמור לך. אינטרסים ברורים!

  16. "המזבלה חושפת"? ממש חשיפה. בוקר טוב באמת. נושא התוכן השיווקי חשוב וצריך להאכף על ידי המשטרה ופייסבוק, אבל הרכיבה שלכם על הגל הזה קצת מגוחכת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים