למה נאס דיילי כל כך שונא את יו טיוב? הסרטון של פייסבוק Watch אולי מספק את התשובה

למה נאס דיילי שונא את יו טיוב?
למה נאס דיילי שונא את יו טיוב?

נאס דיילי (נסאר יאסין) הפך לסנסציית וידאו בזכות פייסבוק, אולם למרות שכבר למעלה משנה הוא לא מעלה את הסרטונים שלו לאתר יו טיוב, הוא עדיין בוחר לכנות אותו "רוע" מעל כל בימה אפשרית. אמש פייסבוק הכריזה על שירות הצפייה הישירה Watch, שבין שותפי התוכן שלו גם נאס דיילי. האם זו התשובה לשנאה הגדולה? ◄ יאסין בתגובה: "הלוואי והייתי מקבל כסף מפייסבוק"

באפריל 2016, נסאר יאסין (Nuseir Yassin), תושב עראבה שבגליל התחתון שחי בניו יורק, החליט יום אחד לעזוב את העבודה שלו כמהנדס מידע בחברת התשלומים במובייל Venmo של פייפל לטובת טיול מתועד מסביב לעולם. עם 120 אלף דולר משכורת שנתית, תואר בכלכלה ומדעי המחשב מאוניברסיטת הרווארד ואינספור הצעות עבודה, יאסין העדיף לצאת למסע מצולם לשיפור את העולם וכשבאמתחתו חסכונות של 20 אלף דולר, כך לדבריו.

הצעד של יאסין אותו הוא מציג כשליחות שמטרתה לאו דווקא עשיית כסף השתלם, ולאחר תקופה בה צילם סרטונים שבעיקר נצפו על ידי חבריו ובני משפחתו, כיום הוא יוצר וידאו פופולארי (ולוגר) שמוכר בשם נאס דיילי (Nas Daily). מדי יום מפרסם יאסין בעמוד הפייסבוק שלו שמונה למעלה מ-1.8 מיליון עוקבים, סרטון אחד בן דקה ממקומות שונים בעולם, באמצעותם הוא מקווה להפיץ מסרים של הדדיות וסובלנות ולהתמקד בדברים החשובים באמת.

למרות שהתגורר במשך שנים בארה"ב, סיפור ההצלחה של יאסין, הפך אותו למעין סינדרלה שבמרכז הקונפליקט הישראלי-ערבי והחל לעניין גופי תקשורת בארץ ובעולם, בהם רשת החדשות CNBC שבאפריל השנה פירסמה עליו כתבה מפרגנת בת 2.5 דקות וטרם כך בישראל – כשתאגיד השידור הישראלי 'כאן' קיים איתו ראיון במסגרת סדרת הסרטונים 'דוקותיים'.

נסאר יאסין
נסאר יאסין

את הסרטון הראשון של נאס דיילי, פירסם יאסין ב-9 באפריל 2016 באתר יו טיוב, אולם לאחר מספר סרטונים החליט להעביר את עיקר פעילותו לפייסבוק, שם כאמור בזכות חיבת האלגוריתם של פייסבוק לסרטוני וידאו והרצון שלה לחסל את יו טיוב תוך פגיעה מכוונת בתפוצת הקישורים של יו טיוב, אלה זכו לחשיפה גבוהה יותר, לכאורה. בזכות אותו אלגוריתם, עמוד הפייסבוק של יאסין ומניין הצפיות לסרטונים שלו זינקו משמעותית מתחילת 2017, וכיום סרטון ממוצע שלו עומד על כ-140 אלף צפיות לצד מספרים גבוהים בהרבה שמגיעים בחלק מהסרטונים גם לכמעט מיליון, כאשר חמישה סרטונים של נאס דיילי זכות לויראליות גבוהה במיוחד עם מספרים שנעים בין 9.9 מיליון צפיות ל-35 מיליון. בין לבין, משמש יאסין (מאז נובמבר 2016) גם ככתב פרילאנס של AJ+ מבית אל ג'זירה.

במקביל להצלחה, יאסין שכבר מזמן נטש את יו טיוב לטובת פייסבוק, החל לפתע ללכלך על פלטפורמת הוידאו של גוגל, כאשר במפגש מעריצים שהתקיים לפני כחודש בתל אביב ובירושלים, הסביר יאסין לקהל כי "יו טיוב זה רוע" ואף אמר כי "לא כדי לאף אחד לפתוח ערוץ יו טיוב". לאור דבריו – השאלה שנשאלת היא מדוע יאסין, שבכלל לא משתמש ביו טיוב, מחליט להכפיש את הפלטפורמה? על השאלה הזו ננסה לענות בהמשך.

באפריל פירסם יאסין סרטון שהוצג כביקורת מקצועית על יו טיוב, אולם בבחינה לעומק הוא מרגיש מאוד אישי ואולי אף משיקולים נסתרים. הכותרת של הסרטון הייתה "למה אני שונא את יו טיוב" ואת הטקסט הנלווה לסרטון פתח יאסין במשפט: "אני לא רוצה לעשות את הסרטון הזה, אני צריך לעשות אותו. דחיתי את יו טיוב לטובת פייסבוק, זהו כנראה ההסבר הכי ארוך שאכתוב בחיי". בהמשך הטקסט מגולל יאסין את הסיבות לעזיבת יו טיוב לטובת פייסבוק. כאמור אותו מניפסט מגיע למעלה משנה לאחר שעבר לפרסום בלעדי של סרטונים בפייסבוק.

על פי יאסין, הסיבות העיקריות לעזיבת יו טיוב היא קהילתיות וכסף, לטענתו יו טיוב אינה הפלטפורמה המתאימה ליצירת מערכות יחסים בין היוצר לקהל שלו ואינה מאפשרת ליוצרי תוכן מקורי להתפרנס בצורה ראוייה. בהמשך מפאר יאסין את החדשנות שבפלטפורמה של פייסבוק על פני יו טיוב ופורס את משנתו בטקסט מוזר למדי שנע בין כנות יתר לתוכן עם אג'נדות נסתרות שמרגיש ככזה שנוצר ביחד עם פייסבוק במטרה להשפיע על המוני הצופים מלהעלות תוכן ליו טיוב.

בסרטון מציין יאסין כי לעולם לא יפרסם סרטונים ביו טיוב, הצהרה שנויה במחלוקת שכן היא אינה תואמת שום אסטרטגיית הפצת תוכן. אם כבר יצרת תוכן וידאו, אז להעלות אותו גם ליו טיוב זה עניין של דקות בודדות עם תועלת ברורה, אינך צריך לתחזק שם שיח או כל דבר אחר, כך שחרם שכזה אינו מעשה לוגי. חודשיים לאחר פרסום הסרטון, יאסין העלה סרטון נוסף – הפעם הוא הציג לצופיו ולוגר ביו טיוב שהחליט לנטוש אף הוא את הפלטפורמה לטובת פייסבוק.

בסוף חודש אפריל פירסם יאסין סרטון נוסף בו הכריז על הקמת חברת מדיה חדשה, שבין מטרותיה לפתח אפליקציה שתאפשר לגולשים לייצר סרטונים כמו אלה של Nas Daily עבור פייסבוק בלבד. שבוע לאחר מכן, פירסם יאסין סרטון נוסף בו הכריז כי הצליח לגייס 150 אלף דולר ממשקיעים אנונימיים, לכאורה גולשים שצפו בסרטונים שלו ושבוע לאחר מכן פירסם כי גייס רבע מיליון דולר.

אמש הודיע מארק צוקרברג על השלב החדש במאבק של פייסבוק כנגד יו טיוב, תוך שהוא מציג את Watch – שירות וידאו וסטרימינג חדש שיכלול הפקות וידאו מקוריות, סרטוני גולשים ובעיקר תכנים של שותפי התוכן של פייסבוק, שעל פי דיווחים זרים קיבלו תשלום מהרשת החברתית בכדי לייצר תכני וידאו ייעודיים לפייסבוק. בסרטון ההדגמה של השירות החדש הציגה פייסבוק גם את הערוץ של Nas Daily, שהמחיש את יתרון הקהילתיות של פייסבוק על פני יו טיוב. כזכור – מסר דומה לזה של Nas Daily עצמו שפורסם חודשים לפני.

בשנים האחרונות המאבק בין גוגל לפייסבוק הסלים ופנה גם למחוזות השיימינג. היריבות בין השתיים על הגולשים הגיעה כך על פי פירסומים למצב שבו פייסבוק מזמינה מגופי תקשורת הכפשות מוכתבות מראש כנגד גוגל ויו טיוב וגם להפך. תצרפו לכך את מסע השכנועים התמוה של יאסין לנטישת יו טיוב, הקפיצה המטורפת בפופולאריות שלו ושותפות התוכן עם פייסבוק שהוכרזה אמש אולם לבטח נרקחה כבר לפני חודשים רבים, ואולי גם הולוגר שיצא לפני כשנה וחצי למסע של שיפור האנושות, נפל בכיסים העמוקים של תאגיד הענק.

תגובות: יאסין הכחיש כי קיבל כסף. פייסבוק ישראל סירבה להגיב בנושא.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

הוספת תגובה לפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים